درمان فیبروم با روش آنژیوگرافی در کشور

رئیس بخش زنان بیمارستان حضرت رسول اکرم با بیان اینکه آمار جهانی حاکی از ابتلای 30 تا 40 درصدزنان به فیبروم هستند گفت : درمان فیبروم رحم با روش آنژیوگرافی در کشور قابل انجام است .

دکتر ابوالفضل مهدی زاده، رئیس بخش زنان بیمارستان حضرت رسول اکرم با بیان اینکه یکی از شایع ترین بیماری های زنان، " فیبروم رحم" است به خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت : تشکیل فیبروم در همه گروه های سنی زنان به وجود می آید اما سن شایع بروز آن ۴۵ تا ۵۰ سالگی است که گفته می شود این عارضه در بیش از ۷۰ درصد خانم ها در این سن دیده می شود.

وی با اشاره به اینکه برخی از انواع این بیماری مشکلات متعددی را برای زنان مانند نازایی، ایجاد درد و نیز خون ریزی های شدید به وجود می آورد که درمان آن را اجتناب ناپذیر می کند افزود : آمار جهانی این بیماری حاکی از آن است که حدود 30 تا40 درصد از خانم ها مبتلا به فیبروم هستند اما متاسفانه آمار زنان دارای فیبروم در ایران مانند سایر بیماری ها به طور دقیق در دسترس نیست.

رئیس بخش زنان بیمارستان حضرت رسول اکرم ص ادامه داد:  فیبروم نوعی تومور خوش خیم و شایع ترین بیماری رحم به شمار می رود که در سنین مختلف از دوره جوانی تا پیری زنان را مبتلا کرده و در برخی موارد مشکلاتی را برای بیمار ایجاد می کند.

وی با بیان اینکه تعداد فیبروم ها متفاوت بوده و ممکن است از یک تا 40 فیبروم و بیشتر ظاهر شود که بر اساس وضعیت آن درمان می شود اظهار کرد : نوعی از فیبروم وجود دارد که  اینترامورال تشکیل شده و در برخی موارد بسیار بزرگ شده و با درد همراه است که باعث بزرگی شکم شده و با خونریزی زیاد همراه است.

دکتر مهدی زاده ادامه داد : نوع دیگری از فیبروم وجود دارد که به صورت توده ای برجسته به وجود می آید که به آن ساب سروز گفته می شود که معمولا بدون علامت بوده و بیمار تنها در موارد سونوگرافی از آن مطلع می شود که این نوع فیبروم خیلی آزار دهنده نیست مگر آن که بیش از حد رشد کند و اذیت کند ولی در نوع سوم فیبروم که داخل رحم ایجاد می شود و زیر مخاطی نامیده می شود فیبروم های زیر مخاطی معمولا دارای علایم بارزی مانند خونریزی زیاد و همراه با نازایی است.

وی در مورد روشهای درمان فیبروم با بیان اینکه این بیماری معمولا با جراحی درمان می شود و در موارد خاصی که خانم ها به دلایل گوناگون مانند ابتلا به بیماری های پیشرفته قلبی-عروقی، دیابت، بیماری های خونی و سایر بیماری ها امکان جراحی وجود نداشته باشند، از درمان های دارویی استفاده می شود گفت:  اما دارویی که به عنوان درمان مطلق فیبروم باشد وجود نداشته و درمان های دارویی تنها به طور موقت فیبروم را کوچک می کند.

رئیس بخش زنان بیمارستان حضرت رسول اکرم(ص) یادآور شد : در دارو درمانی، تزریق برخی داروها با ایجاد یائسگی وضعیت مناسبی برای کوچک شدن فیبروم به وجود می آید.   

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، با اشاره به انواع فیبروم و نیاز به اعمال جراحی برای درمان آن ها گفت: برخی از فیبروم ها کوچک و بدون آزار بوده و از نوع فیبروم های ساب سروز است که نیاز به جراحی ندارد و تنها باید کنترل شود که اندازه آن تغییر نکند ولی فیبروم هایی هم که داخل رحم قرار دارند (اینترامورال)، اگر کوچک باشد و مزاحمتی برای بیمار نداشته باشد، نیازی به جراحی ندارد.

وی عنوان کرد: فیبروم های نوع سوم که زیر مخاط یا ساب مخاط است و معمولا همراه با خونریزی زیاد است، باید جراحی شود.

رئیس بخش زنان بیمارستان حضرت رسول اکرم(ص)، با بیان اینکه جراحی فیبروم ها با روش های مختلفی انجام می شود، افزود : یک روش جراحی باز یا لاپارتومی است که در این روش فیبروم ها به هر تعداد و هر اندازه ای که باشد برداشته می شود. روش دیگر عمل بسته یا لاپارسکوپی است که در این روش با ایجاد سوراخ های ریز روی شکم، فیبروم برداشته می شود. اما این شیوه برای همه بیماران مناسب نیست و شرط آن این است که تعداد فیبروم ها محدود و حداکثر 3 فیبروم باشد و سایز آن نیز از 6 سانت بیشتر نباشد.

وی با اشاره به اینکه روش جراحی دیگری نیز وجود دارد که هیستروسکوپی نام دارد ادامه داد: روش جدید درمان فیبروم که به عنوان درمان کم تهاجمی مطرح است یک شیوه غیر جراحی وجود دارد که شبیه آنژیوگرافی قلب است که در حال حاضر این شیوه در دنیا و ایران نیز انجام می شود، هنوز در مراحل تحقیق قرار دارد و عده ای از بیماران از این عمل راضی و عده ای دیگر ناراضی هستند.

دکتر مهدی زاده اظهار کرد : با توجه به اینکه برخی از انواع فیبروم ایجاد خونریزی می کند، در صورتی که درمان نشود، باعث کم خونی می شود. برخی دیگر از انواع فیبروم ها هر چند که منجر به خون ریزی نمی شود اما اندازه بزرگ آن می تواند مشکلاتی را در نواحی لگن به وجود آورد.

دهمین کنگره بین المللی زنان و زایمان ایران 4 تا 7 مهر ماه سال جاری در محل همایشهای رازی برگزار می شود ./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۱ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵
من
آخرین اخبار