آمارهای وزارت انرژی آمریکا نشان داد

ثبات ۶ماهه تولید نفت ایران در سال جاری با وجود تحریم‌های غرب

اداره اطلاعات انرژی آمریکا از به ثبات رسیدن تولید نفت ایران در ۶ ماه نخست سال جاری میلادی خبر داد و اعلام کرد ایران در این مدت هرماه ۲.۸ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، اداره اطلاعات انرژی آمریکا در جدیدترین گزارش خود از سلسله گزارش های «دسترسی پذیری و قیمت نفت و فرآورده‌های نفتی کشورها به‌جز ایران» که هر دو ماه یک بار منتشر می‌شود متوسط تولید نفت ایران طی ماههای می و ژوئن 2013 را 2.8 میلیون بشکه در روز اعلام کرد.

بر اساس این گزارش تولید نفت ایران طی این دو ماه نسبت به دو ماه قبل تغییری نداشته و نسبت به مدت مشابه سال قبل یعنی پیش از اجرای رسمی تحریم نفتی ایران تنها 200 هزار بشکه در روز کاهش داشته است.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا در گزارش‌های قبلی خود تولید نفت ایران طی ماههای ژانویه و فوریه 2013 را نیز 2.8 میلیون بشکه در روز اعلام کرده است که بر این اساس تولید ماهانه نفت ایران طی نیمه نخست 2013 به ثبات رسیده و متوسط تولید نفت ایران در این مدت 2.8 میلیون بشکه در روز بوده است. 

ایران در ماههای می و ژوئن 2012 به‌طور متوسط 3 میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده بود. تحریم نفتی غرب علیه ایران از اول جولای 2012 به اجرا گذاشته شد.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا که به وزارت انرژی این کشور وابسته است ایران را به‌عنوان سومین تولیدکننده اوپک در ماههای می و ژوئن معرفی کرده است. در این مدت عربستان با تولید روزانه 9.4 میلیون بشکه در رتبه اول و عراق با تولید 3.1 میلیون بشکه در روز در رتبه دوم قرار گرفته‌اند. امارات نیز با تولید روزانه 2.7 میلیون بشکه نفت خام رتبه چهارم اوپک را به خود اختصاص داده است.

بر اساس این گزارش کل تولید سوخت مایع ایران شامل نفت‌خام و میعانات گازی در ماههای می و ژوئن بالغ بر 3.4 میلیون بشکه در روز بوده که این رقم نسبت به دو ماه قبل از آن تغییری نداشته و نسبت به مدت مشابه سال قبل 200 هزار بشکه در روز کاهش داشته است.

متوسط تولید سوخت مایع ایران در سالهای 2010 تا 2012 بالغ بر 4 میلیون بشکه در روز بوده است. متوسط تولید نفت‌خام ایران نیز طی این مدت 3.5 میلیون بشکه در روز اعلام شده است که بر این اساس تولید نفت ایران طی ماههای می و ژوئن 2013 نسبت به متوسط سه سال گذشته 700 هزار بشکه در روز کاهش داشته است.

منبع: تسنیم
برچسب ها: نفت ، تحریم ، آمریکا ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار