60 درصد بازار بيمه همچنان دست نخورده است

در راستاي گسترش همکاريهاي في‌مابين، بورس اوراق بهادار و بيمه مرکزي تفاهم نامه در خصوص عرضه سهام بر اساس بيمه نوسانات و ريسک بين بيمه مرکزي و سازمان اوراق بهادار به امضاء رسيد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، محمد کريمي رئيس کل بيمه مرکزي در مراسم امضاء تفاهم نامه بيمه مرکزي با سازمان بورس واوراق بهادار گفت: اين کار به منظور فراهم کردن شرايط مناسب براي ورود بيشتر بيمه به زندگي مردم است همانطورکه مي‌دانيد صنعت بيمه يک سابقه طولاني در کشور ما دارد اما هنوز ضريب نفوذ اين صنعت در کشور کامل نشده است.

وي ادامه داد: اگر چه گرايش مردم به بيمه در سالهاي اخير با توجه به تبليغات و ارائه خدمات مناسب از سوي صنعت بيمه افزايش يافته است اما اين تفاهم نامه باعث مي‌شود که ما شاهد دريافت بهتر شکايات مردم شويم.

وي ادامه داد: سال 90 در مجموع صنعت بيمه با رشد  45 درصدي حق بيمه‌نامه‌ها توانسته رتبه اول را براساس آمار در جهان به خود اختصاص دهد که اين روند در سال 91 يعني سال 2012 ميلادي براساس آمار نشريات بين‌المللي همچنان ادامه يافته است.

وي در رابطه با پرتفوي صنعت بيمه در سال 91 گفت: براساس آمارهاي موجود در سال 91 ميزان پرتفوي صنعت بيمه به 130 هزار ميليارد ريال يعني 13 هزار ميليارد تومان با رشد 52 درصد رسيد.

**60 درصد بازار بيمه همچنان دست نخورده است

کريمي بابيان انيکه بازار سرمايه جاي فعاليت زيادي براي رشد ضريب نفوذ اين صنعت دارد ، گفت: براساس آمارهاي بين‌المللي رشد اين صنعت در کشور ما در سال 2012 ميلادي رقم 52 درصدي توليد حق بيمه ‌نامه را به خود اختصاص داده است که اين يعني کسب رتبه اول در جهان است.

رئيس کل بيمه مرکزي در رابطه با بحث نظارت بيشتر عنوان کرد: در اين رابطه خدمات مطلوبي از سوي بيمه‌ها ارائه شده همچنين تعامل بين بيمه مرکزي و بورس براي توسعه بيشتر سهام شرکت‌هاي بيمه‌اي فعال در بورس به مرحله اجرا گذاشته شده که باعث بهره‌مندي شرکت‌هاي بيمه‌اي در بورس با خريد سهام مي‌شود بر اين اساس اگر چنانچه ضريب خسارت به 100 هم برسد اين شرکتها منطق بيمه را با اعمال نظارت جدي از سوي بيمه مرکزي رعايت کرده‌اند.

در ادامه علي صالح آبادي رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار تصريح کرد: اصلاح اساسنامه شرکتهاي بيمه که براي اولين بار در بورس عرضه شده‌اند باعث شد که اين موضوع منجر به امضاي اين تفاهم نامه بين بيمه مرکزي و سازمان بورس و اوراق بهادار شود.

وي عنوان کرد: بر اين اساس از اين پس يک اساسنامه مورد تائيد بيمه و بورس از امروز به شرکتهاي بيمه‌اي فعال در بورس عرضه مي‌شود.

وي تصريح کرد: هدف اصلي ما رعايت حقوق سرمايه گذاران و از طرفي حقوق بيمه گذاران است.

 وظيفه بورس صرفا حفظ حقوق سرمايه داران و وظيفه بيمه مرکزي حفظ حقوق بيمه گذاران است که اين دو موضوع جز دغذغه‌هاي اين دو سازمان براي حفظ حقوق بيمه گذاران و سرمايه ‌گذاران است.

صالح آبادي در رابطه با بحث نظارت تصريح کرد: آن چيزي که مورد تاييد ما است موضوع هماهنگي نظارت و جلوگيري از تداخل نظارتها در رابطه با شرکتهاي بيمه‌اي فعال در بورس است. يکي از مواردي که مورد نظر ما ميباشد موضوع گزارشگري مالي شرکتهاي بيمه‌اي در رابطه با ارائه صورتهاي مالي از سوي اين شرکتها است.

وي تصريح کرد: براساس مقررات بيمه مرکزي هر کدام از شرکتهاي بيمه نبايد بيشتر از 20 درصد سهم داشته باشد يکي ديگر از موارد مطرح شده حضور اين شرکتها در بازار سرمايه است که هم سهام بيمه در بازار سرمايه عرضه شود و هم شرکتهاي بيمه‌اي بتوانند از ذخاير خود سهام خريداري کنند.

در اين خصوص نکته مهم آن است که شرکتهاي فعال در بورس نمي‌توانند خودشان اقدام به خريد سهام خود در بازار سرمايه کنند زيرا اين کار با نام خريد سهام خزانه معروف است و براساس قانون تجارت کاملا ممنوع است.

در ادامه صالح آبادي در پاسخ به سوال خبرنگاران، در رابطه با رشد بازار سرمايه در روزهاي اخير و تاثير نوسانات ارز بر بازار سرمايه عنوان کرد: بازار سرمايه در چند ماهه اخير شاهد رشد بسيار مطلوبي بوده است و اين رشد بسيار قابل توجه بوده بطوريکه نوسانات بازار ارز باعث افزايش رشد بازار سرمايه کشور شده است.

در ادامه کريمي رئيس کل بيمه مرکزي در پاسخ به اين سوال که ضريب خسارت بيمه در کشور چقدر است، گفت: ضريب خسارت فرمولي است که در آن خسارت سال جاري به اضافه خسارت سالهاي گذشته بين 86 تا 87 است ضمن آن که سود شرکت‌هاي بيمه‌اي ناشي از سرمايه‌گذاريهاي اين شرکتها در عرصه بيمه مي‌باشد و عمليات بيمه‌گري هيچ گونه سودي براي شرکتهاي بيمه ندارد.

انتهاي پيام/

برچسب ها: بورس ، بیمه ، نشریات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار