المانیتور : "جان کری" دست خالی از خاورمیانه بازگشت

"شلومو الدار" تحليلگر پايگاه تحليلي "المانيتور" در سرمقاله اخير خود به شکست "جان کري" در سفر خاورميانه اي اخيرش اذعان مي کند. وي در ادامه اظهار مي دارد که دولت نتانياهو هيچ چاره اي ندارد حز آنکه براي از سرگيري مذاکرات صلح زندانيان فلسطيني را از بند آزاد نمايد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری تحلیلی المانیتور ؛ تحليلگر "المانيتور" با اذعان به اين موضوع که شکست سفر "جان کري" وزير امور خارجه آمريکا به کشورهاي منطقه خاورميانه قابل پيش بيني بود مي افزايد "تعداد اندکي از تحليلگران از شکست سفر کري شگفت زده شدند. "جان کري" عليرغم ناکامي اش در سفر به "رام الله" در کنفرانسي خبري مدعي شد که پيشرفت هايي در زمينه گفتگو پيرامون از سرگيري مذاکرات صلح فلسطينيان و رژيم صهيونيستي حاصل شده است." 

نويسنده با اذعان به عدم امکان تحقق مذاکرات صلح مي افزايد "جان کري بايد بفهمد که "بنيامين نتانياهو" نخست وزير رژيم صهيونيستي و "محمود عباس" رييس تشکيلات خودگردان فلسطين نمي توانند پاي ميز مذاکره بنشينند چرا که هر دوي آنان مشاوراني دارند که مخالف مذاکره هستند. مردم فلسطين نيز "سازش" با صهيونيست ها را امري مذموم مي دانند." نويسنده در ادامه با اشاره به پيش شرط هاي تعيين شده از سوي رييس تشکيلات خودگردان فلسطين براي انجام مذاکره با صهيونيست ها مي افزايد "شرايط به گونه اي است که "محمود عباس" رييس تشکيلات خودگردان فلسطين پيش شرط هايي را براي آغاز مذاکره با صهيونيست ها مطرح کرده است که از جمله آنها مي توان به پيش شرط آزادي زندانيان فلسطيني و عقب نشيني صهيونيست از سرزمين هاي اشغالي طبق مرزهاي تعيين شده سال 1967 اشاره کرد. عباس همچنين اظهار داشته که توقف شهرک سازي هاي صهيونيستي نيز از اصلي ترين مفاد پيش شرط مذاکرات صلح است." 

نويسنده در ادامه با اذعان به "ناتواني" نتانياهو در پيشبرد مذاکرات صلح مي افزايد "با اين حال چرا عليرغم پافشاري عباس بر موضع خود "بنيامين نتانياهو" نخست وزير رژيم صهيونيستي انعطافي به خرج نمي دهد. پاسخ پرسش ساده است چرا که وي رهبري "ناتوان" است که اراده لازم براي تصميم گيري را ندارد. او از سوي عده اي از صهيونيست ها احاطه شده که به هيچ وجه خواستار صلح با فلسطينيان نيستند. پيش تر "آويگدور ليبرمن" وزير امور خارجه رژيم صهيونيستي در هر نشستي که نتانياهو را همراهي مي کرد اظهار مي داشت که در طرف فلسطيني هيچ گروه و يا فردي خواهان صلح نيست و مذاکره با فلسطينيان نتيجه اي ندارد. در اين ميان اگر نتانياهو خواستار صلح با فلسطينيان است مي بايستي جسارت به خرج داده و هزينه اين مسئله را بپردازد." 

نويسنده در بخش پاياني مقاله به اين موضوع اشاره مي کند نتانياهو چاره اي جز آزاد نمودن زندانيان فلسطيني در بند رژيم صهيونيستي ندارد و در اين باره مي افزايد "رام الله اميدوار است تا ازادي زندانيان فلسطيني را جشن بگيرد. نتانياهو مجبور است براي از سرگيري مذاکرات صلح با فلسطينيان اين اقدام را انجام دهد و پيامي مثبت براي فلسطيني ها ارسال کند. بدون چنين اقدامي هيچ گروه فلسطيني اي حاضر به نشستن پاي ميز مذاکره با صهيونيست ها نخواهد بود."


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار