ناگفته‌هاي وزير صنعت از عوامل پشت پرده افزايش قيمت در بازار

وزير صنعت، معدن و تجارت با بيان اينكه تمام تلاش‌ها برآن است كه كالاهاي مورد نياز مردم به اندازه كافي و حتي بيشتر در سطح عرضه در دسترس مردم قرار گيرد، افزود: اين اقدام مانع شكل گيري برخي رفتارهاي نادرست مي‌شود‌.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران، غضنفري گفت :  بازرسان سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليد كنندگان نيز با حضور به موقع خود مانع شكل گيري چنين رفتار نا درست در جهت افزايش قيمت ها مي شوند.
وي ياد آور شد:دو هفته پيش در روز جمعه متوجه شديم كه عده اي با هماهنگي در نظر دارند كه نرخ مرغ را افزايش دهند ، اما همكارانم بلافاصله با اطلاع از چنين رفتاري حتي روز جمعه بازار را پر از اين كالا كردند و به خوبي كنترل شد .

*هشدار به توافق هاي غيرقانوني براي افزايش قيمت

وزير صنعت، معدن و تجارت درعين حال گفت: در حال حاضر نيز هشدار مي دهم اگر گروهي بخواهند با هماهنگي با يكديگر و توافق غير قانوني ميان خود قيمت ها را بالا ببرند، علاوه بر برخورد جدي، دستگاه هاي ذيربط  با توزيع به موقع اين كالاها موجب شكست اين افراد خواهند شد ، آنها شايد ماه مبارك رمضان سال گذشته به دلايل مشكلاتي كه كشور با آن دست به گريبان بود موفق شدند به نوعي بازار را بر هم زنند ، اما امسال قطعا قادر نخواهند بود .

* نمايشگاه هاي عرضه مستقيم و رهبري قيمت 

وي در باره برگزاري نمايشگاه هاي عرضه مستقيم كالا كه همه ساله در فصل پاييز و آغاز مدارس ، ايام سال نو و با نزديك شدن ماه مبارك رمضان برگزار مي شود ، گفت : امسال نيز 400 مركز عرضه مستقيم كالا در آستانه ماه مبارك رمضان فعاليت خود را آغاز كرده است .
وزير صنعت ، معدن و تجارت افزود: اين نمايشگاه ها كه اقلام اساسي و مورد نياز مردم را عرضه مي كنند ، به مدت 10 روز ادامه خواهد داشت .
دكتر غضنفري با بيان اين جمله كه نخستين كاركرد نمايشگاه هاي عرضه مستقيم كالا  رهبري قيمت در بازار و پايين آوردن نرخ هاي مشابه آن است ، گفت: تجربه برگزاري نمايشگاه ها نشان داده كه تاثير خوبي برروي بازار مي گذارند .
وي مراجعه مردم براي خريد كالا از نمايشگاه هاي عرضه مستقيم با قيمت پايين تر را ديگر كاركرد اين نمايشگاه ها برشمرد.

* تبيين وضعيت كنوني صنعت ، معدن و تجارت با رييس جمهوري منتخب 


دكتر غضنفري درباره ديدار با رييس جمهوري منتخب گفت : در اين ديدار گزارش كاملي از آخرين وضعيت حوزه صنعت، معدن و همچنين تجارت داخلي و خارجي ارايه شد .

وي گفت : موضوع ذخاير كالاهاي اساسي ، مديريت ماه مبارك رمضان و چگونگي حجم ذخاير براي دولت بعدي از جمله بخش هايي بود كه مورد استقبال بيشتري قرار گرفت .

وزير صنعت ، معدن و تجارت ادامه  دارد : بيان آخرين وضعيت صنعت ، توليدات ، مسائل انتقال ارزو سرمايه در گردش و همچنين اقدامات انجام شده در حوزه معدن از ديگر محورهايي بود كه در اين ديدار مطرح شد.

دكتر غضنفري با اشاره براينكه اين جلسه بسيار خوب بود ، گفت : در واقع اين جلسه تبيين وضعيتي بود كه صنعت ، معدن و تجارت داشت تا تحويل دولت و وزير بعدي شود.

 وي اظهار كرد: درباره وضعيت ذخاير كالاهاي اساسي قرار شد نشست مشتركي ميان يكي از معاونان وزارت صنعت، معدن و تجارت و يكي از مشاوران حجت الاسلام و المسلمين آقاي دكتر روحاني برگزار شود  و روز تحويل دولت موضوع تنظيم بازار و گزارشات آن به يكي از افراد مورد اعتماد رييس جمهوري منتقل گردد.

* كاهش و افزايش نرخ ارز شمشيري دو لبه 

 وزير صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به پرسشي ديگر در باره يكي از اظهارات خود طي سال گذشته مبني براينكه بايد با ارز يكهزار توماني خداحافظي كنيم، گفت : ارز ارزان و گران مزايا و معايبي براي اقتصاد ايران دارد ، اما با توجه به اينكه درآمدهاي ارزي كشور درسال گذشته به نصف رسيده بود بنابراين امكان محاسبه ارز با يك هزار تومان ميسر نشد به همين دليل موضوع خداحافظي با ارز يك هزار توماني را مطرح كردم .

وي ادامه داد : نرخ بالاي ارز براي هر كشوري به معناي آن است كه مي تواند صادرات بيشتري داشته باشد در مقابل كالاي وارداتي گران تر تمام مي شود ، خارجي ها كمتر مي توانند كالاي خود را به مقصد ارسال كنند و بدون رقابت بازار بكر و دست نخورده ايجاد مي شود.
دكتر غضنفري با بيان اينكه شرايط سال گذشته باعث شد تا بسياري از توليدكنندگان داخلي در حوزه هايي چون لوازم خانگي و مبلمان بازار از دست رفته خود را مجددا به دست آورند، گفت:  اقتصاد در مسير جديدي قرار گرفت به نحوي كه توليدات داخلي قدرت شكوفايي دارد.

وي ادامه داد: اين را هم بايد درنظر بگيريم كه افزايش نرخ ارز موجب گراني كالا و پايين آمدن توان مردم ضعيف جامعه مي شود در چنين وضعيتي دولت با مداخله خود مخصوصا در باره تامين كالاهاي اساسي بايد امكان خريد را براي مردم فراهم كند .

وزير صنعت، معدن و تجارت با تصريح براينكه افزايش و كاهش نرخ ارز به مانند شمشير دو لبه اي است كه در عين داشتن محاسن خاص خود معايبي نيز دارد، اظهار كرد: در هر حال كشورها در مواقعي پول ملي خود را پنج تا 10 درصد كاهش مي دهند.

وي عنوان كرد: بالارفتن ناگهاني نرخ ارز نيز شوك هاي خاص خود را به دنبال دارد كه  كه مي تواند مخرب باشد .

* ضرورت بقاي مركز مبادلات ارزي

دكتر غضنفري در پاسخ به پرسشي ديگر مبني براينكه معاون رييس جمهوري موضوع وداع با ارز مرجع را مطرح كرده ، دراين صورت سرنوشت مركز مبادلات ارزي چه خواهد شد؟ گفت: اين مركز براي ارز مرجع راه اندازي نشده بود بلكه هدف ايجاد آن  مبادله ارز صادر كنندگان و متقاضيان ارز بود .

وي ادامه داد :  در بودجه 92 ارز تك نرخي است و درآمدها نيز از همان محل سال هاي قبل محقق مي شود اما مركز مبادله محلي براي تبادل ارز دارندگان آن همچون  بانك مركزي ، پتروشيمي و نفت و متقاضيان است .

وزير صنعت ، معدن و تجارت تصريح كرد: ارز ارزان را بايد به متقاضياني كه در اولويت هستند اختصاص دهيم و اين باعث مي شود كه نياز به محلي به نام مركز مبادلات ارزي داشته باشيم .

* تلاش هاي موفق با اجراي فاز نخست هدفمندي 

به گزارش شاتا ،دكتر غضنفري معتقداست: اجراي فاز نخست هدفمندي يارانه ها در سال هايي كه وي وزير بازرگاني بود يكي از موفقيت هاي دولت محسوب مي شود .

وي در پاسخ به پرسشي درباره موفقيت هاي حاصله درسال هاي اخير عنوان كرد: به نظرم تلاش هاي انجام شده درباره مديريت بازار و جلوگيري از فشارهاي ناشي از افزايش نرخ حامل هاي انرژي بسيار خوب بود ، همچنين وزارت صنعت ، معدن و تجارت اقدامات خوبي براي مديريت وضعيت موجود با توجه به آشفتگي ارز و وضعيت بازارو ايجاد مركز مبادلات ارزي انجام داد.
برچسب ها: غضنفری ، قیمت ، افزایش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار