سي ان ان : تامين امنيت ؛ بزرگترين چالش رئيس جمهور موقت مصر

سی ان ان تامین امنیت مصر را بزرگترین و اصلی ترین چالش رئیس جمهور موقت این کشور توصیف کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی سی ان ان ؛ ایان لی خبرنگار شبکه در قاهره گفت:« تحولات اخیر در مصر از ابعاد مختلف قابل بررسی است. باید به ریشه ها و علل بروز رویدادهای اخیر در مصر توجه داشت. مشکلات اقتصادی و ناامنی دو عامل اصلی در بروز تظاهرات منجر به تحولات اخیر در مصر هستند. بیکاری در مصر بسیار زیاد است. کمبود سوخت و بنزین در مصر به مشکلی جدی تبدیل شده است. فضای مصر از نظر امنیتی نیز در وضع خوبی قرار ندارد. در دوران محمد مرسی رئیس جمهور مخلوع مصر، نیروهای امنیتی تمایل چندانی نداشتند که در خیابانها حاضر شوند و به تامین امنیت کشور مبادرت کنند.

رئیس جمهور جدید مصر باید به این چالشها رسیدگی کند. یکی از کارهایی که او باید انجام بدهد این است که نیروهای امنیتی را دوباره در سطح کشور فعال کند تا امنیت کشور تامین شود. به نظر می رسد رئیس جمهور موقت مصر برای این کار، حمایتهای لازم را دارد. ارتش مصر از او برای این منظور حمایت می کند. به نظر می رسد وزارت کشور مصر نیز در این زمینه حامی رئیس جمهور موقت است. تامین امنیت می تواند زمینه ساز توجه به مشکلات اقتصادی باشد. درواقع، رئیس جمهور جدید ابتدا باید برای حل چالشهای امنیتی مصر اقدام کند و سپس برای رفع مشکلات اقتصادی گام بردارد.»

وی در ادامه افزود:« یکی از کارهایی که در دوران گذار و انتقال در مصر باید انجام شود این است که قانون اساسی جدید مصر مشخص و پس از آن، انتخابات برگزار شود. قرار است قانون اساسی جدید مصر برخلاف قانون اساسی که در دوران قدرت جریان برخاسته از اخوان المسلمین تدوین شد، فراگیر باشد. یکی از انتقادها از محمد مرسی این بود که از همه گروههای سیاسی برای تدوین قانون اساسی کشور استفاده نکرد. قانون اساسی قبلی بسیار شبیه قانون اساسی مدنظر اسلامگرایان و گروه اخوان المسلمین بود. اما حالا گفته می شود که قانون اساسی مصر دربرگیرنده منافع همه گروهها و جریانهای موجود در مصر خواهد بود. پس از تدوین قانون اساسی جدید مصر، انتخابات ریاست جمهوری برگزار خواهد شد و پس از آن نیز مردم مصر برای شرکت در انتخابات پارلمانی، پای صندوقهای رای حاضر خواهند شد. به هرحال، گذر رئیس جمهور موقت مصر از دوران گذار و رسیدن به زمان انتخابات بسیار حساس و دشوار است.»

وی گفت:« مصر برای حل مشکلات اقتصادی خود به شدت به تعامل با کشورهای دیگر و جلب کمکهای آنها نیازمند است. کشورهای حوزه خلیج فارس می توانند به مصر کمک مالی زیادی بدهند تا اینکه مصر سر پا باقی بماند. اقتصاد مصر به شدت در وضع بدی قرار دارد. اقتصاد مصر برای پویایی به سرمایه گذاری خارجی فوری نیازمند است. باید گردشگران بار دیگر به مصر بازگردند که این امر نیز مستلزم ایجاد امنیت در کشور است. برای احیای اقتصاد مصر باید کارهای بسیار زیادی انجام شود. باید کمکهای بین المللی مختلف به مصر داده شود تا اقتصاد این کشور بار دیگر بتواند پویا شود.»


برچسب ها: امنیت ، مصر ، چالش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار