همدان/

شناسایی 597 هکتار منطقه حاشیه نشین در همدان/ خانه هایی که 24 ساعته ساخته می شوند

مهاجرت از روستاها و سایر شهرستانها به مرکز استان همدان و رشد حاشیه نشینی آینده شهر را تهدید می کند در حال حاضر نیز 597 هکتار منطقه حاشیه نشین در همدان شناسایی شده است.




به گزارش خبرنگارگروه استانهاباشگاه خبرنگاران با پیشرفت علم و صنعتی شدن جوامع هر روز بیش از گذشته به جمعیت شهرها افزوده می شود و جمعیت زیادی از مردم از روستاهای دور و نزدیک به امید زندگی بهتر به شهر ها مهاجرت می کنند اما افزایش جمعیت شهرها موجب بروز مشکلات زیادی می شود که زندگی سایر شهروندان را نیز با مشکل مواجه می کند.

یکی از این مشکلات که باعث ایجاد ناهنجاری های اجتماعی می شود حاشیه نشینی یا زندگی در سکونتگاه های غیررسمی است که حل این مشکل نیاز به همکاری و مساعدت همه دستگاه های ذی ربط دارد.

در سال 83 موضوع محرومیت زدایی از مناطق حاشیه شهر همدان مطرح شد

مدیرعامل شرکت عمران و مسکن سازان استان همدان در گفتگو با خبرنگارا بیان اینکه در سفر رهبر معظم انقلاب در سال 83 به استان همدان موضوع محرومیت زدایی از مناطق حاشیه شهر با دستور ایشان در دستور کار دولت و مسئولان استانی قرار گرفت، افزود: مطالعه راهبردی و معرفی پروژه های تاثیرگذار با هزینه افزون بر 100 میلیون تومان توسط شرکت عمران و بهسازی انجام گرفت و به تصویب کمیسیون ماده 5 و سپس به تصویب ستاد توانمندسازی کشور رسید.

597 هكتار از مساحت شهر همدان حاشيه و سكونتگاه غيررسمي است

محمدعلی اسدی با بیان اینکه در این راستا 350 پروژه زیربنایی و کالبدی مصوب شد، اظهار داشت: تاكنون 597 هكتار از مساحت شهر همدان به عنوان مناطق حاشيه نشين يا سكونتگاه غيررسمي شناسايي شده است.

در همدان پنج منطقه حاشیه نشین وجود دارد

محمدعلي اسدي با بيان اينكه پنج منطقه خضر، منوچهري، حصار امام، مزدقينه و شهرك وليعصر به عنوان مناطق حاشيه نشين شهر همدان معرفي شده اند، افزود: 20 دستگاه و نهاد دولتي ذي ربط عضو ستاد توانمندسازي هستند و تاكنون 55 ميليارد تومان در مناطق حاشيه نشين شهر همدان هزينه شده است.

اسدي با اشاره به اينكه عمده پروژه هاي انجام شده در اين پنج منطقه زيرساختي و زيربنايي بوده است، ادامه داد: هم اكنون قسمت اعظم پروژه هاي زيرساختي و زيربنايي به پايان رسيده است.

6 ميليارد و 300 ميليون تومان در هفت پروژه زيربنايي و كالبدي هزينه شد

وي با بيان اينكه از سال 90 تاكنون رويكرد كارها به سمت پروژه هاي كالبدي و پروژه هاي فرهنگي- اجتماعي سوق داده شده است، بيان كرد: شركت عمران و مسكن سازان از طريق شركت مسكن سازان 6 ميليارد و 300 ميليون تومان در هفت پروژه زيربنايي و كالبدي هزينه کرده است.

مديرعامل شركت عمران و مسكن سازان استان همدان ادامه داد: اين هفت پروژه شامل كمك به اصلاح شبكه هاي برق، آب و فاضلاب و برخي طرح هاي بهسازي شامل روكش آسفالت و زيرسازي معابر، تكميل سالن ورزشي، ساماندهي و پوشش رودخانه، ساخت كتابخانه عمومي و ساخت دو باب كانون فرهنگي بوده است.

محمدعلي اسدي با بيان اينكه بايد از ساخت و سازهاي بي رويه در اين مناطق جلوگيري شود، افزود: با توجه به اينكه مردمي كه در اين مناطق زندگي مي كنند قدرت مالي پاييني دارند بايد از اين مناطق محروميت زدايي شود.

تعریف نشدن حریم اجرایی علت گسترش مناطق حاشیه نشین است

وی با بیان اینکه اگر از ساخت و ساز های بی رویه جلوگیری نشود موجب هدر رفتن اعتبارت می شود، عنوان کرد: تعریف نشدن حریم اجرایی علت گسترش مناطق حاشیه نشین است و باید از طرف شهر داری ها اقدامی شود که حریم و مرزی به عنوان کمربندی مرز در مناطق حاشیه نشین تعریف شود.

همدان پایلوت محرومیت زدایی در کشور است

مدیرعامل شرکت عمران و مسکن سازان استان همدان با اشاره به اینکه در سال گذشته وزیر راه و شهرسازی، شهر همدان را به عنوان پایلوت محرومیت زدایی از مناطق حاشیه نشین معرفی کرد، بیان کرد: آموزش به مردم و فرهنگ سازی در رابطه با موضوع حاشیه نشینی یکی از راه های جلو گیری از مهاجرت مردم به این مناطق است.

وی با اشاره به اینکه معضل مهاجرت عامل اصلی توسعه شهرهای پیرامونی است، افزود: حاشیه نشینی موجب تحمیل اعتبارات سنگین برای خدمات رسانی می شود که ناهنجاری های اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی نتیجه آن خواهد بود.

حاشیه نشینی به صورت خودرو و خودجوش ایجاد می شود

رئیس سازمان بهزیستی استان همدان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه در سال 84 مناطق خضر، حصار، مزدقینه و دیزج به عنوان مناطق حاشیه نشین شهر همدان معرفی شدند، گفت: مناطق غیر رسمی شامل محله های نابسامان و سکونت گاه هایی است که به طور عمده در حاشیه شهرها و خارج از برنامه توسعه به صورت خود جوش و خودرو گسترش می یابد.

مهدی سماواتی مخصوص با بیان اینکه در مناطق حاشیه نشین عمدتا سطح سواد، تندرستی، میزان درآمد و پیشرفت اجتماعی از میانگین کشوری پایین تر است، افزود: سازمان بهزیستی نیز به تناسب کاری که برای کاهش آسیب های اجتماعی در دستور کار دارد مبادرت به ایجاد 2 پایگاه خدمات اجتماعی در قسمت خضر و منوچهری کرده است.

در منطقه منوچهری و خضر 840 فرد در معرض آسیب اجتماعی شناسایی شده است

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته در این دو پایگاه با 18 هزار نفر از جمعیت این مناطق آسیب پذیر صحبت شده است، ادامه داد: این دو پایگاه جمعیتی حدود 800 تا 840 نفر را شناسایی کردند که در معرض آسیب های اجتماعی بودند.

رئیس سازمان بهزیستی استان همدان ادامه داد: با کلاس های برگزار شده برای جمعیت آسیب پذیر کارهای خوبی برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی از جمله طلاق، اعتیاد و فرار کودکان انجام شده است.

سماواتی مخصوص با بیان اینکه در این راستا سازمان بهزیستی سه هدف عمده دارد، افزود: شناسایی گروه های هدف سازمانی و یا گروه های جامعی که باید به آنها خدمات ارائه شود، ارتقا سطح خدمات اجتماعی و کیفیت زندگی بعد از رفاه اجتماعی در مناطق حاشیه و مهمتر اینکه آگاه کردن گروه های هدف از مسائل اجتماعی سه هدف عمده سازمان بهزیستی است.

25 تا 30 درصد جمعیت شهرها حاشیه نشین هستند

وی با اشاره به اینکه آمارها نشان می دهد که 25 تا 30 درصد جمعیت هر شهری در مناطق حاشیه زندگی می کنند، اظهار داشت: مهمترین مشکلات در این مناطق اشتغال، مسکن و بهداشت است که همه دستگاه هایی که برای توانمند سازی این مناطق کار می کنند نقش بسزایی در سازماندهی مناطق حاشیه دارند.

مهدی سماواتی مخصوص با اشاره به اینکه سازمان بهزیستی برای کاهش طلاق در سال گذشته با 547 زوج در شرف طلاق در این مناطق صحبت کرده است، عنوان کرد: از تعداد 547 زوج تعداد250 زوج سازش کردند و 200 زوج پروندهایشان در مراحل طلاق است و برای تعدادی هم هنوز رای صادر نشده و کارهایشان در دست اقدام است.

وی با بیان اینکه سازمان بهزیستی سعی کرده در مناطق حاشیه نشین با ایجاد پایگاه های سلامت اجتماعی سطح آگاهی افراد را بالا ببرد، افزود: سازمان بهزیستی توانسته برای جمعیت های مختلف دانش آموزی و زنان سرپرست خانوار در پایگاه های مختلف مثل مساجد، محله ها و مدارس جلسات آموزشی مهارت زندگی و آموزش مهارت های پیش از ازدواج برگزار کند تا از این طریق سطح آگاهی خانواده ها را برای رفع مشکلات اجتماعی افزایش دهد.

مهاجرت علت اصلی ایجاد حاشیه نشینی است

رئیس سازمان بهزیستی استان همدان در ادامه گفت: شاهد رشد افرادی هستیم که از روستاها به شهر به منظور بهتر شدن وضعیت زندگی و تغییر سبک زندگی مهاجرت می کنند که این مسئله نیازمند مداخله دستگاه های مختلف است.

مهدی سماواتی مخصوص با بیان اینکه اطلاع رسانی به خانواده ها پایه اصلی کار سازمان بهزیستی است، اظهار داشت: اگر بتوان در هر منطقه حاشیه نشین پایگاه های سلامت اجتماعی ایجاد کرد قطعا شاهد کاهش آسیب های اجتماعی خواهیم بود.

وی با بیان اینکه مسئولان استان اگر قبول کنند که مناطقی در حاشیه شهرها وجود دارد، ادامه داد: با قبول این واقعیت مسئولان باید برای کنترل و حل مشکلات این مناطق در چهارچوب طرح های توسعه شهری بربیایند./ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.