مسئولان حفاظت محیط زیست استان قم به دنبال این هستند که با ثبت تالاب ارزشمند مره در کنوانسیون رامسر زمینه حفاظت هرچه بیشتر از این تالاب را فراهم کنند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، تالاب مره یکی از پنج تالاب استان قم است که در کیلومتر 50 جاده قم گرمسار و در جوار ضلع غربی منطقه حفاظت شده کویر و دشت مسیله قرار دارد.

این تالاب را می‌توان در کنار تالاب حوض سلطان، دریاچه نمک، تالاب غدیر اسب و تالاب بهشت معصومه(س) از جمله ذخایر ارزشمند زیست محیطی استان قم دانست.

طی سال‌های اخیر با توجه به احداث جاده قم گرمسار شرایطی فراهم شده است که گردشگران و علاقمندان به این تالاب بتوانند به بازدید از جاذبه‌های طبیعی ارزشمند این منطقه بپردازند.

وجود پهنه‌های آب، حضور پرندگان مهاجر از جمله فلامینگو، تنجه، انواع مرغابی، حواصیل، کاکایی، سلیم،چوب پا و ... در فصول مختلف و متراکم بودن پوشش گیاهی موجب شده است که این منطقه به عنوان یکی از ذخایر ارزشمند طبیعی استان قم مورد توجه قرار گیرد.

آب تالاب لب شور و منبع تأمین‌کننده آن به صورت عمده رودخانه شور و کرج بوده که از ضلع شمالی و از مجاورت کوه مره به استان قم و تالاب مذکور وارد می‌شود.

با توجه به اهمیت این تالاب مسئولان محیط زیست استان قم در تلاش هستند که تالاب را در کنوانسیون رامسر به ثبت برسانند تا زمینه حفاظت هرچه بیشتر از آن فراهم شود.

اسکندر فیروز که از او به عنوان «پدر محیط زیست ایران» یاد می‌شود با تلاشی وافر موفق شد رؤسای محیط زیست ١8 کشور جهان و مسئولان برخی نهادهای غیردولتی بین‌المللی از جمله فائو، یونسکو، IUCN و WWF را در شهر رامسر در ایران گردهم جمع کند تا سند کنوانسیون حفاظت از تالاب‌های جهان را نهایی کند./س

برچسب ها: قم ، ثبت ، تالاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.