، چندین سال گذشته طرحی از سوی سازمان بنادر کشور مطرح شد تا دریای چابهار عمیق ترین اسکله اقتصادی کشور را راه اندازی کنند.
*مشخصات اسکله شهید بهشتی بندر چابهار به لحاظ موقعیت استراتژیکی، توانمندی های بسیار مناسبی را در زمینه ترانزیت کالا در بخش های داخلی وبین المللی دارا بوده و با توجه به رقابت اقتصادی در جهان، روند اجرای طرح توسعه اسکله شهید بهشتی بندر چابهار در مقایسه با بندر گوادر پاکستان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
*با وجود موقعیت طلایی این بندر فقط از 30 درصد ظرفیت های بندری آن بهره برداری می شود. با این حال در صورتی که توسعه زیر ساخت های بندر گوادر پاکستان سریع تر از چابهار انجام شود، در جذب کشتی های تجاری به این بندر با مشکل رو به رو خواهیم شد و در صورتی که نگاه کشتی های عبوری در خطوط دریای عمان و خلیج فارس به بندر گوادر پاکستان معطوف شود، باز گرداندن و جذب گوادر خواهد بود که این مسئله می تواند هزینه های سنگینی را در بر داشته باشد بنابر این طرح توسعه اسکله بندر باید با سرعت بیشتری انجام شود و توسعه بندر چابهار در تامین نیازهای برخی کشورها به ویژه افغانستان بسیار حائز اهمیت است.
با شتاب گرفتن عملیات اجرایی طرح توسعه اسکله شهید بهشتی و همچنین تامین اعتبارات مورد نیاز آن، هر چه زودتر باید شاهد پهلوگیری کشتی های بزرگ 100 هزار تنی در این بندر مهم اقتصادی کشور باشیم.
با اجرای طرح توسعه بندر چابهار، حجم تخلیه وبارگیری آن از 2 میلیون به 6 میلیون تن در سال افزایش خواهد یافت.
در صورت اتمام این طرح مهم اقتصادی، بندر چابهار به نقطه اوج خود در گسترش مبادلات بازرگانی و پیوندهای قوی اقتصادی با کشورهای دیگر خواهد رسید و بندر چابهار، دارای بهترین ظرفیت همکاری اقتصادی با کشورهای حوزه خلیج فارس، پاکستان، افغانستان و کشورهای آسیای میانه است در حال که توسعه بندر چابهار نه تنها اثرات اقتصادی بر منطقه و استان بلکه بر اقتصاد کشور خواهد داشت و بلکه درآینده ای نزدیک می تواند بخش بزرگی از نیازهای ترانزیتی کشورهای هدف را تامین کند.
بندر گوادر پاکستان در همسایگی بندر چابهار ایران قرار دارد و هر دو بندر در ساحل دریای عمان واقع شده اند.
بر اساس گزارش های منتشرشده بندر گوادر پاکستان با همکاری وسرمایه گذاری خارجی به سرعت درحال ساخت است و می تواند رقیب بزرگی برای بندر چابهار باشد.
این پروژه حدود ده سال پیش طراحی و دو سال گذشته به اجرا درآمد ولی پس از اجرای طرح عمرانی؛ سازمان محیط زیست متوجه شد که این پروژه روی یک طیف وسیع مرجان دریایی است.
به دنبال این موضوع مصوب شد تا سازمان بنادر بودجه انتقال مرجان ها را به عهده بگیرد و معاونت دریایی محیط زیست نیز موظف شد تا مرجان ها را به نقطه ای امن در فاصله هزار تا هزار و 500 متری انتقال دهد.
در این خصوص کرباسی طی مصاحبه ای در تاریخ 18 آبان سال 90 درخصوص انتقال مرجان ها و میزان هزینه آن ها گفت: در حال حاضر سازمان محیط زیست در نظر دارد تا 18 هزار کلنی مرجان سالم و بزرگ را به منطقه دریایی روبروی هتل لیپارو با دقت بسیار بالا و با استفاده از تجارب مشاوران خارجی منتقل کند.
وی ادامه داد: محل ساخت اسکله شهید بهشتی درزیستگاههای مرجانی واقع شده و ساخت اسکله شهید بهشتی منوط به انتقال مرجان ها به منطقه امن و بازسازی و احیا آنها در منطقه جدید است.
کرباسی افزود: منطقه جدیدی که مرجان ها به آنجا منتقل می شود، از منطقه فعلی یعنی اسکله شهید بهشتی فاصله دارد.
معاون محیط زیست دریایی محیط زیست بیان کرد: شیلات چابهار با توان تخصصی پرسنل خود و با دقت هر چه تمام تر درحال انتقال مرجان ها به نقاط امن است و فقط دریک روز کاری این گروه موفق شدند تا حدود 850 کلنی مرجان را بصورت سالم به نقطه جدید انتقال دهند.
وی عنوان کرد: آرامش آب در منطقه جدید برای انتقال مرجان ها بسیار مطلوب است و انتظار می رود تا رشد مرجان های انتقال یافته شود.
کرباسی در پاسخ به این پرسش که چقدر هزینه صرف انتقال این مرجان ها کرده ای دوتا چه زمانی به طور کامل منتقل می شوند؟ گفت: هزینه های انتقال مرجان ها به 2 قسمت است که در بخش اول به صورت آزمایشی این موضوع انجام می شد و حدود 150 میلیون تومان و در مرحله دوم نیزحدود یک میلیارد و 200 میلیون تومان در حال هزینه شدن است.
وی در پایان خاطر نشان کرد: مدت زمان پروژه انتقال مرجان های دریای 120 روز است که 30 روز آن سپری شده است و فقط 90 روز باقی مانده است.
*علت عدم انتقال مرجان ها چیست؟ معاون دریایی محیط زیست در خصوص علت تاخیر انتقال مرجان های دریایی به
خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: تنها دلیل این موضوع عدم پرداخت بودجه از سوی سازمان بنادر است.
عبد الرضا کراباسی ادامه داد: البته نمی توان تا ابد برای رسیدن بودجه صبر و تامل کرد چرا که در ابتدا زمانی که پروژه انتقال مرجان ها متوقف شد 2 درصد به مرجان ها آسیب رسید و
این آسیب تا 40 درصد عادی است ولی هم اکنون مرجان ها بیش از 25 درصد آسیب دیده اند و این زنگ خطری برای محیط زیست و سازمان بنادر است.
این مقام محیط زیست ابراز داشت: البته معاونت دریایی محیط زیست با تلاش پرسنل دلسوز توانست 30 درصد بیشتر از توافقنامه خود با سازمان بنادر، مرجان دریایی به نقاط امن انتقال دهد.
به گفته کرباسی تکثیر مرجان ها در مناطق امن خوب بوده و هیچ گونه مشکل و آسیبی آنان را تهدید نمی کند./ف
«گزارش از ندا فاضلي»