گزارش اکونومیست از آخرین پيشروي هاي ارتش سوريه و آزادسازي مناطق مختلف + نقشه جزئيات

نشريه اکونوميست در گزارشي جامع از آْخرين وضعيت ناآرامي ها در خاک سوريه با الهام از آخرين داده هاي رسيده به بيروت از درگيري هاي رخ داده در سوريه اقدام به انتشار نقشه اي از اين وضعيت نموده است که گوياي پيشرفت چشمگير ارتش سوريه از پاکسازي مناطق اشغالي بدست ترووريست هاي سوري است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از نشریه اکونوميست ؛ در اين گزارش تفصيلي به اين موضوع اکيدا اشاره شده است که در خلال درگيري هاي قومي بين شورشيان سوري ، ارتش اين کشور توانسته پيشرفت هاي چشمگيري را در باز پس گيري سرزمين هاي اشغال شده به دست تروريست هاي تکفيري را داشته باشد.

در اين گزارش آمده که هم اکنون غرب و متحدان اين کشور بيش از همه اوقات بايد نگران درگيري هاي فرقه اي بين شورشيان باشند و به نظر مي رسد که آنها از اين پس نبايد به بازپس گيري سرزمين هاي فوق فکر کنند و تنها مي توانند به فکر زمين هايي باشند که تحت تسلط آنها قرار دارد.

در اين گزارش آمده که مشکل اصلي شورشيان چند مليتي در سوريه آن است که هماهنگ کننده اصلي اين جريان يعني "سليم ادريس" توانايي اجماع گروهک هاي مختلف از جمله گروهک هاي افراطي و ميانه رو را نداشته و اکنون تفرقه گرايي در بين آنها به شکست هاي پي در پي شورشيان منجر شده است.

در نقشه اي که توسط آخرين اطلاعات توسط نشريه اکونوميست تهيه شده ، وضعيت پيشرفت نيروهاي ارتش سوريه با رنگ زرد ، مناطق طرفدار حکومت با زرد نقطه دار ، منطقه هاي درگير با رنگ نارنجي ، کرد ها به رنگ سبز و شورشيان سوري با رنگ آبي مشخص شده است.

نقشه آخرين نتايج مبارزه ارتش سوريه با شورشيان

در مقايسه اين نقشه با چند ماه قبل مشخص شده است که ارتش سوريه توانسته پيشرفت هاي چشمگيري را در باز پس گيري سرزمين هاي اشغال شده از دست تکفيري هاي سوري را داشته باشد و گزارش هاي رسيده از مناطق ناآرام همچون مناطق استراتژيک حلب ، درعا و ‌حومه دمشق حاکي از آنست که به زودي پاکسازي کامل اين مناطق توسط ارتش سوريه رخ خواهد داد.

در اين نشريه آمده است که به نظر مي رسد ارتش سوريه با برنامه اي منسجم قصد دارد تا در ابتدا برخي از مناطق استراتژيک را به طور کامل پاکسازي کرده و سپس در راستاي پاکسازي ديگر مناطق سوريه از جمله رقه و دير الزور گام هاي اساسي بردارد.

طبق اطلاعات نظامي هم اکنون تنها منطقه اي که شورشيان سوري بر آن تسلط نسبي و در عين حال متزلزل دارا هستند ، کرانه هاي رود فرات در اين کشور است که از ديد ارتش سوريه بازپس گيري اين مناطق به دشواري مناطقي مرزي و استراتژيک همچون حلب دشوار نخواهد بود چرا که استدلال آنها بر اين اساس قرار دارد که در صورت محاصره شورشيان در اطراف رودخانه فرات آنها راه فراري از اين وضعيت نداشته و به زودي تسليم خواهند شد.

نشريه اکونوميست در اين گزارش بر درايت ارتش سوريه در بازپس گيري صبورانه سرزمين ها نيز تاکيد کرده و معتقد است که مردان ارتش قانوني اين کشور خواهند توانست به زودي بر بحران بوجود آمده در سوريه پايان دهند.

در اين وضعيت خبرها از سمت ديگر درگيري ها يعني شورشيان حاکي از آنست که در جديدترين تصميم گيري صورت گرفته بين فرقه هاي مختلف درگير در ناآرامي ها آنها تصميم گرفته اند تا هرکدام کنترل بخش هايي جداگانه را در سوريه در دست گيرند و اکنون اين سوال پيش مي آيد که وضعيت وحدت پوشالي آنها در آينده چگونه رقم خواهد خورد چرا که خبرهاي رسيده حاکي از آنست که اکنون اختلافات عقيدتي مانع از تداوم همکاري بين شورشيان شده است.

در اين گزارش نشريه اکونوميست نيز بار ديگر بر اين موضوع تاکيد شده است که شهر حلب اصلي ترين منبع تغذيه نظامي شورشيان سوري محسوب مي شود و به نظر مي رسد که گروه هاي اصلي درگير از جمله پايگاه نظامي موسوم به "توحيد" بدون دسترسي به حلب ديگر نخواهند توانست به قتل و غارت خود در خاک اين کشور ادامه دهند.

شورشيان تکفيري و سلفي در سوريه همواره بر اين موضوع تاکيد داشته اند که حلب و حومه آن يکي از مناطق اصلي رسيدن کمک هاي سعودي ها ، قطر و غرب بوده و براي نگهداري اين شهر علاوه بر جنگ هاي رواني ، به قتل و کشتار مردم بي دفاع با بدترين روش ها از جمله سربريدن ادامه مي دهند.

اکونوميست در بخش ديگري از گزارش خود بر اين موضوع نيز بار ديگر تکيه کرده که اکنون زمان آن فرا رسيده است تا اوباما و متحدان آمريکا در خصوص حمايت هاي خودشان از برخي گروهک هاي افراطي و تندرو در خاک سوريه که در لباس ارتش آزادي بخش سوريه وارد ميدان شده و غالبا مليتي خارجي دارند تجديدنظر کند.

همچنين خبرهاي رسيده از مرز اردن با سوريه نيز حاکي از آنست که در اين مرز تدابير امنيتي شديدي براي جلوگيري از ورود نيروهاي افراطي متعلق به شورشيان سوري صورت مي گيرد و اين دقيقا اقدامي دقيقا خلاف آنچه است که مقامات اين کشور ادعا در گذشته ادعا مي کرده اند.

پادشاهي اردن همواره به حمايت کوروکورانه و بي دريغ خود از شورشيان سوريه اي از ابتداي درگيري ها تاکنون مشهور بوده است و اين اقدام کنوني اين کشور در مبارزه جدي با ورود شورشيان به خاک اين کشور نشان از نگراني پادشاه اردن از اين وضعيت و شورشيان دارد.

در گزارش مرزباني اردن به اين موضوع اشاره شده است که اخيرا دولت اين کشور نگراني هاي بسياري بابت احتمال ورود برخي اخلالگران به خاک اردن به منظور بر هم ريختن اوضاع اجتماعي و سياسي و بروز ناآرامي هاي گسترده در خاک اين کشور را دارند که اين موضوع نشان دهنده آنست که پادشاهي اين کشور هم اکنون از امکان بروزهرگونه ناامني در کشورش توسط شورشيان افراطي سوري را امري جدي و خطرناک قلمداد کرده است.

برچسب ها: اکونومیست ، سوریه ، ارتش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار