المانيتور:

چرا آل سعود از سقوط دولت مرسي شادمان شد؟

المانيتور در مقاله‌اي تحت عنوان "عربستان سعودي از سقوط مرسي خرسند است" با اذعان به ماهيت "ضد شيعه" خاندان آل سعود عليت اصلي شادماني آنان از سقوط مرسي را عدم شيعه ستيزي اخوان المسلمين مي داند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از المانيتور، "مضاوي الرشيد" تحليلگر "المانيتور" با اشاره به خوشحالي خاندان آل سعود از سقوط دولت "محمد مرسي" رييس جمهور مخلوع مصر مي‌نويسد "ساعاتي پس از برکناري مرسي رييس جمهور برآمده از جريان اخوان المسلمين از قدرت سياسي، خاندان آل سعود خوشحال و شادمان پيام تبريکي براي "عدلي منصور" رييس دولت موقت مصر فرستادند. سعودي‌ها اکنون از سقوط رييس جمهوري که وابسته به جرياني بود که سالها با خاندان آل سعود مخالفت مي‌ورزيد قطعا خوشحال هستند." 

 نويسنده مقاله با تمسخر خاندان آل سعود که مدعيان دروغين حمايت از اسلام هستند مي‌نويسد "جالب است که خاندان آل سعود که خود را مدافع حکومت شريعت مي‌دانند از به قدرت رسيدن دولتي اسلامگرا در مصر به خود مي‌لرزيدند. بايد گفت که دولت آل سعود نيز همچون کشورهاي غربي همزيستي و قرابت بيشتري با ديکتاتوري هاي نظامي حاکم بر مصر دارد. نمونه اين مسئله را مي توان در روابط حسنه دولت عربستان سعودي با "حسني مبارک" ديکتاتور پيشين مصر مشاهده کرد. به قدرت رسيدن دولت اخوان المسلمين در مصر از طريق سازو کار انتخابات زنگ خطري براي عربستان سعودي بود." 

نويسنده مقاله در ادامه به روابط موقت حسنه عربستان سعودي با جمعيت اخوان المسلمين اشاره مي کند و پس از آن اشاره اي نيز به رقابت اخواني ها با سلفي ها و آغاز اختلافات آنان با عربستان سعودي از همين زمان دارد و مي افزايد "عربستان سعودي در دهه هاي 50 و 60 ميلادي ميزبان رهبران تبعيد شده جمعيت اخوان المسلمين بود. آنان نه تنها رهبران تبعيدي اخواني از مصر بلکه مقامات آن جمعيت از کشورهاي ديگر از جمله عراق را مي پذيرفتند. اعضاي اخوان المسلمين توانستند به مناصب کليدي در دستگاه آموزشي عربستان سعودي دست يابند. با اين حال از زمان وقوع حادثه 11 سپتامبر به اين سو و افزايش قدرت اخوان المسلمين و طرح گفتمان رقيب با گفتمان وهابيون سعودي، عربستان سعودي موضعي منفي در قبال اخوان المسلمين اتخاذ کرد که از جمله آنها مي توان به انتقاد شاهزاده "نايف" وزير کشور عربستان سعودي از جمعيت اخوان المسلمين اشاره کرد." 

نويسنده در ادامه با اشاره به دلايل رفتار خصمانه خاندان آل سعود عليه جمعيت اخوان المسلمين مي افزايد "نخستين دليل آن هراس خاندان آل سعود از رقابت ايدئولوژيک اخوان المسلمين بعنوان يک جريان سياسي با الگوي "وهابي" مدنظر سعودي ها بوده است. سعودي ها از اين موضوع هراس داشتند که هواداران اخوان المسلمين انحصار ايدئولوژيک آنان را در هم شکنند. نکته دوم آنکه عليرغم آنکه سعودي ها مخالف با مردم سالاري هستند اخوان المسلمين سازوکار انتخابات، شرکت در پارلمان و به قدرت رسيدن با احترام به اصول مردم سالاري را پذيرفته است. اخوان المسلمين نشان دادند که اسلام و مردم سالاري با يکديگر تضادي ندراند. اين براي سعودي ها که قدرت در آن خاندان تنها در دست سلطان است خطري عمده محسوب مي شد و باعث تزلزل مشروعيت آنان مي شد. در نهايت آنکه خاندان "آل سعود" ماهيتي ضد شيعه دارد در حاليکه جمعيت اخوان المسلمين بارها اعلام کرده که خواستار اتحاد تمامي مسلمين جهان با يکديگر است. زماني که "محمد مرسي" رييس جمهور مخلوع مصر در سال 2012 ميلادي به ايران سفر کرد مورد انتقاد سعودي ها قرار گرفت. سعودي ها از نزديکي مرسي به جمهوري اسلامي ايران مي ترسيدند و آن را تهديدي عليه هژموني منطقه اي خود مي دانستند.  آنان مي خواستند مرسي نيز همانند مبارک موضعي ضد شيعه داشته باشد در حالي که محمد مرسي چنين خصلتي نداشت. به همين خاطر عربستان سعودي اخوان المسلمين را و شخص مرسي را "غير قابل اعتماد" و "ناسپاس" قلمداد مي کرد." 


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار