زاهدان /

بیماری جذام تابلوی مبارزه با خرافات

جذام از دیرباز با عنوان یک بیماری لاعلاج، علیل کننده، مسری و بنا به اعتقاد خرافه پرستان عذابی از جانب خداوند نیز قلمداد می شد و سال ها ترس و وحشت را در انسان ها ایجاد کرده بود. اما از سال 1940 با کشف درمان جذام انقلابی در کنترل جذام ایجاد شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زاهدان دکتر مینا پارسی کارشناس مسئول سل و جذام دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در این باره گفت: جذام یکی از قدیمی ترین بیماریهایی است که بشر با آن دست به گریبان بوده است و یکی از بیماریهای مزمن مسری است که بوسیله باسیلهایی مقاومتی میکرو باکتریوم لپرا بوجود می آید.

وی ادامه داد: پوست و اعصاب مهمترین مناطقی هستند که هدف این باسیل قرار می گیرند.

پارسی تصریح کرد: این بیماری در کشور در مرحله حذف قرار دارد و بدلیل حساسیت موضوع لازم است در صورت مشاهده هر گونه عوامل مشکوک مراتب به نزدیکترین مرکز بهداشتی و درمانی گزارش گردد .

وی لکه های پوستی فاقد حس و خارش را از مهم ترین مشخصه های بیماری ذکر کرد و افزود: علیرغم ماهیت مسری بیماری سرایت در صورت تماس طولانی مدت با ترشحات تنفسی بیمار محتمل می باشد و در صورت ابتلا بیماری کاملا قابل درمان است و کلیه خدمات درمانی این بیماران به صورت رایگان ارایه می گردد.

وی گفت: حساسیت این مرحله از بیماری نیاز به هوشیاری و اقدام مناسب در کلیه سطوح سیستم بهداشتی و درمانی و نیز آحاد جامعه دارد.

پارسی مهمترین مشکل این بیماری را ناتوانی های ایجاد شده در مرحله ی پیشرفته بیماری برای افراد ذکر کرد و هدف اصلی برنامه حذف جذام را کاهش این ناتوانی ها بر شمرد .

کارشناس مسوول سل و جذام دانشگاه گفت: بیشتر موارد این بیماری در شهرهای جنوبی استان سیستان و بلوچستان مشاهده گردیده است./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.