استفاده از الگوهاي درماني سرطان به ميزان انتشار و زمان شناسايي بيماري بستگي دارد

الگوهای درمانی اين بیماری به نوع سرطان، وضعیت بیماری در شروع درمان، سن، وضعیت سلامت عمومی و چگونگی واکنش بیمار به نوع درمان بستگی دارد.

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از وبدا؛ عضو مرکز تحقيقات سرطان دانشگاه علوم‌پزشکي مشهد درباره الگوهاي درماني سرطان دهانه رحم با بيان اين که با توجه به سن و وضعیت سلامت بیمار مبتلا به سرطان سرويکس(دهانه رحم)، ممکن است یک یا ترکیبی از الگوهای درمانی به کار گرفته شود، اظهار کرد: جراحي، پرتودرماني و شيمي‌درماني مهمترين الگوهاي درماني اين بيماري هستند که گاه بطور ترکيبي در درمان اين نوع سرطان استفاده مي‌شود.

دکتر سودابه شهيدثالث با اشاره به انجام مرحله‌بندي سرطان سرويکس در درمان اين بيماري، خاطر نشان کرد: مرحله‌بندی عمل دقیقی است برای یافتن این که آیا سرطان منتشر شده یا خیر و اگر منتشر شده، چه قسمت‌هایی از بدن را تحت تأثیر قرار داده و اين درحاليست که تست‌های خون و ادرار اغلب انجام می‌شوند.

وي افزود: پزشک معالج بيمار مبتلا به سرطان دهانه رحم ممکن است معاینه کامل لگن را در حالی که به بیمار بیهوشی داده‌اند در اتاق عمل انجام دهد و در خلال این معاینه ممکن است سیستوسکوپی (برای دیدن داخل مثانه) و پروکتو سیگموئیدسکوپی (برای دیدن رکتوم و قسمت‌های پایین روده بزرگ) را هم انجام دهد، زیرا سرطان سرویکس ممکن است به مثانه، رکتوم یا غدد لنفاوی یا ریه‌ها انتشار یابد.

عضو هيأت علمي دانشگاه علوم‌پزشکي مشهد گفت: پزشک همچنین ممکن است دستور انجام رادیوگرافی‌های مختلف و تست‌هایی را برای بررسی این نواحی بدهد. غدد لنفاوی هم ممکن است بزرگ شده و  با سلول‌های سرطانی درگیر شده باشند که برای بررسی آنها پزشک ممکن است دستور انجام سی‌تی‌اسکن را بدهد. روش‌های دیگر که برای بررسی اعضای داخل بدن مورد استفاده قرار گیرند نيز اولتراسونوگرافی و MRI هستند.

‪وي درباره مراحل درماني سرطان سرويکس گفت: در شرایطی که سرطان هنوز محدود به ناحیه گردن رحم باشد و بیمار تمایل به تشکیل خانواده داشته باشد، تنها ناحیه سلول‌های درگیر گردن رحم با عمل جراحی برداشته می‌شود

دکتر شهيدثالث ادامه داد: در جراحی "هیسترکتومی ساده” (خارج کردن رحم)، محل ضایعه مورد درمان قرار می‌گیرد و طی آن تمامی رحم برداشته می‌شود و یا با توجه به دامنه گسترش یاخته‌های سرطانی مهاجم، شیپور و تخمدان‌ها نیز برداشته می‌شود.در برخی موارد، رحم، شیپور و تخمدان و غدد لنفاوی اطراف رحم نیز برداشته می‌شود که به آن هیسترکتومی  ورتهایم ( Wertheim ) گفته می‌شود.

عضو مرکز تحقيقات سرطان دانشگاه علوم‌پزشکي مشهد با بيان اين که در سرطان سرويکس، اگر تومور بافت‌های مجاور را در بر گرفته باشد و یا انجام جراحی برای بیمار مناسب نباشد، الگوهای درمانی وسیعتری مانند رادیوتراپی پیگیری می‌شود، اظهار کرد: هدف از رادیوتراپی، کنترل رشد سلول‌های سرطانی است و به اين ترتيب تابش اشعه به محل تومور ممکن است بصورت خارجی یا داخلی باشد.

وي همچنين شیمی درمانی را یک درمان عمومی براي سرطان سرويکس دانست و با بيان اين که استفاده از داروهای شیمیایی منجر به انهدام سلول‌های سرطانی می‌شود، گفت: شيمي درماني براي از بین بردن یاخته‌های سرطانی پراکنده مورد استفاده قرار می‌گیرد و بطور معمول براي پیشگیری از بروز مجدد بیماری و مواردی که سرطان در بدن پخش شده، تجویز می‌شود./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار