اردبیل/

هیچ کشوری به اندازه ایران بیشترین اشتراکات را با جمهوری آذربایجان ندارد

سفیر ایران در جمهوری آذربایجان گفت:در دنیا هیچ کشوری به اندازه ایران اسلامی با جمهوری آذربایجان بیشترین اشتراکات را ندارد.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل/ محسن پاک آیین امروز در سفر به گرمی و دیدار با مسوولان این شهرستان افزود: اشتراکات دینی ، نژادی ، زبانی ، مذهبی ، اجتماعی و تاریخی جمهوری اسلامی ایران با جمهوری آذربایجان بهترین زمینه را برای کاهش تهدیدات و افزایش فرصت های متقابل فراهم کرده است.

وی گفت: با توجه به ظرفیت ها و نیازهای اقتصادی دو طرف تبدیل رویکرد تهدید محور به فرصت محور در مناسبات دیپلماتیک دو کشور از سیاست های جمهوری اسلامی ایران است.

سفیر ایران در جمهوری آذربایجان با اشاره به ضرورت گسترش همکاری های اقتصادی دو کشور اظهار کرد: جمهوری آذربایجان کشوری مصرف کننده است و ایران اسلامی نزدیک ترین کشور همسایه ای است که می تواند تامین کننده نیازهای آن باشد.

وی جمهوری آذربایجان را کشور دوست و برادر دانست و گفت: عرضه سیب زمین و سیمان استان اردبیل در جمهوری آذربایجان و صادرات سرامیک ، مصالح ساختمانی و تجهیزات آشپزخانه به آن کشور نشانه ای از مناسبات اقتصادی و مرزی دو طرف است.

پاک آیین همچنین از وجود هفت نقطه مرزی بین دو کشور خبر داد و افزود: چهار نقطه مرزی بین دو طرف فعال است و یکی از مرزی های غیرفعال مرز شهرستان گرمی است که بازگشایی مرز آزادلو برای بهره مندی دو طرف از موهیت مرزی ضرورت دارد.

وی با اشاره به تبلیغات سوء دشمن برای خدشه دار کردن روابط ایران با جمهوری آذربایجان گفت: به لحاظ زمینه پذیرش مردم جمهوری آذربایجان به تعالیم شیعی و وجود ولایت فقیه و در ایران و خاستگاه شیعه بودن منطقه اردبیل نوعی نگاه امنیتی از سوی مسوولان کشور همسایه به ایران مشاهده می شود که باید با اعتماد سازی و تقویت روابط متقابل از این حساسیت کاسته شود.

پاک آیین بین المللی شدن دانشگاه ها و ایجاد بازارچه های مرزی در گشایش گمرکات بین دو طرف و تقویت روابط مرزی را موثر دانست و بر پیگیری و تحقق آنها تاکید کرد.

وی همچنین با پیشنهاد گشایش نمایشگاه محصولات اقتصادی ایران در جمهوری آذربایجان گفت: اگر گروه های فنی و مهندسی و اقتصادی برای فعالیت اقتصادی در جمهوری آذربایجان آمادگی داشته باشد زمینه لازم فراهم خواهد شد.

وی با اشاره به ضرورت تقویت ارتباطات بخش های خصوصی دو طرف در استان اردبیل
سفیر ایران در جمهوری آذربایجان در ادامه وجود معادن غنی سنگ در گرمی با هدف صدور به جمهوری آذربایجان را حائز اهمیت دانست و نسبت به بررسی عملیاتی شدن این امر قول مساعد داد/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.