بازخواني کارنامه دولت هاي نهم و دهم در ماه رمضان

اين ماه فرصت مغتنمي براي تمرين تقواي سياسي و اجتماعي است که يکي از ابعاد آن «و افشاء العارفة و ستر العائبة» دولت هاي نهم و دهم است. بي ترديد احمدي نژاد و دولتش داراي معروفات و نقاط مثبت بسياري هستند که طراز اين دولت را نسبت به ساير دولتهاي پس از انقلاب اسلامي ارتقا داده است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،  صالح اسکندری در مقاله ای برای ستون سرمقاله امروز(سه شنبه)روزنامه رسالت ضمن اشاره به بخشی از دستاوردهاي دولت هاي نهم و دهم به روايت محمود احمدي نژاد در برنامه هاي اخير تلويزيوني ،به "بازخواني کارنامه دولت هاي نهم و دهم در ماه رمضان" پرداخته و نوشت:

سفره انعام و احسان الهي در حال پهن شدن است و مجال و مجلايي براي تقوا، استغفار و توبه الي الله به وجود آمده است.تقوا مقدمه مکارم اخلاق فردي و اجتماعي است.

در فرازي از دعاي معروف به مکارم الاخلاق حضرت سجاد(عليه السلام) در صحيفه شريف سجاديه ابعاد مختلف زينت تقوا براي متقين که ارتباط مستقيمي با برقراري عدل اجتماعي دارند، ذکر شده است. يکي از مباني و مبادي تقوا بر اساس اين دعاي ارجمند «و افشاء العارفة و سترالعائبة»است.

اين فراز يعني اينکه پروردگارا! موفقم بدار تا خوبى هاى اهل معروف را افشا نمايم و عيب كسانى را كه به آن مبتلا هستند مستور دارم . البته اين مضمون متعالي در احاديث ديگر نيز مورد تذکار قرار گرفته و بدان پرداخته شده است.

رسيد مژده كه سر زد هلال ماه صيام
مه دعا و نيايش مه درود و سلام

سفره انعام و احسان الهي در حال پهن شدن است و مجال و مجلايي براي تقوا، استغفار و توبه الي الله به وجود آمده است.تقوا مقدمه مکارم اخلاق فردي و اجتماعي است.در فرازي از دعاي معروف به مکارم الاخلاق حضرت سجاد(عليه السلام) در صحيفه شريف سجاديه ابعاد مختلف زينت تقوا براي متقين که ارتباط مستقيمي با برقراري عدل اجتماعي دارند، ذکر شده است.

يکي از مباني و مبادي تقوا بر اساس اين دعاي ارجمند «و افشاء العارفة و ستر العائبة»است.اين فراز يعني اينکه پروردگارا! موفقم بدار تا خوبى هاى اهل معروف را افشا نمايم و عيب كسانى را كه به آن مبتلا هستند مستور دارم . البته اين مضمون متعالي در احاديث ديگر نيز مورد تذکار قرار گرفته و بدان پرداخته شده است.

از امام على (عليه السلام) نقل است که فرمودند: اذا صنع اليك معروف فانشره و اذا صنعت معروفا فاستره . يعني : اگر كسى درباره تو معروفى را انجام داد آن را نشر بده و شايع كن و اگر خودت درباره دگرى معروفى را انجام دادى آن را پنهان دار و به زبان نياور.

و يا از امام صادق (عليه السلام) نقل است که براى قضاى حاجات دعايى را توصيه فرموده كه با اين جمله آغاز مى شود:يا من اظهر الجميل و ستر القبيح .اى خداوندى كه زيبايى را آشكار مى نمايى و زشتى ها را مى پوشانى .

امام على (عليه السلام) در دعاى كميل به پيشگاه الهى عرض مى كند:كم من قبيح سترته و كم من ثناء جميل لست اهلا له نشرته .بار الها! چه بسيار قبايحى را كه پنهان داشته اى و چه بسا تمجيد و ثناى خوبى را كه من شايسته آن نبوده ام نشر داده اى .

اين تاکيد اولياءالهي (عليهم السلام) بر ذکر خوبي ها و نقاط مثبت افراد و پوشاندن بدي ها و نقاط منفي آنها و ارتباط آن با دال و مدلول عدالت اجتماعي در جامعه متضمن يک برداشت سياسي و اجتماعي است که مي تواند نقشه راهي براي اصحاب قلم، تريبون داران، مبلغان  و روحانيوني باشد که اين روزها فرصتي براي حضور در ميان مردم و تبليغ رسالات الهي پيدا مي کنند و آن برداشت اين است که اگر از مسئولي کار خوبي سراغ داريد در ميان مردم بيان کنيد و آن اقدامات مثبت را تبليغ نماييد.

در عين حال اگر چه نهي از منکر با روش درست خود مي کنيد اما از افشاي مسائلي که به مصلحت جامعه و کشور نيست خودداري نماييد. اين رويکرد آثار و برکات فراواني در کشور مي تواند داشته باشد.

يکي از اين خيرات اين است که زمينه ها و بسترهاي اميد و اعتماد به نفس در جامعه تقويت مي شود و مردم به اقدامات صورت گرفته در کشور و نتايج آن باور پيدا مي کنند و ديگر آنکه اگر مسئولي به خوبي اشتهار يافت براى آنكه حسن شهرت خود را در جامعه از دست ندهد به دنبال گناه نمي رود و اجتناب از گناه به هر نسبت كه باشد در صيانت از عدالت اجتماعى مؤ ثر است.

در مقابل اگر مسئولي ستر عيوب و نقايصش بيفتد و معروف به بدي گردد در درجه اول از ارتکاب به معاصي فردي و اجتماعي ابا نمي کند چرا که امام على (ع) از قول لقمان حکيم فرمودند:شرالناس من لا يبالى ان يراه الناس مسيئا يعني اينکه بدترين خلق كسى است كه باك ندارد از اينكه مردم او را در حال گناه ببينند.

ثانيا فردي که نقايص و عيوبش نقل هر مجلسي شود در دفاع از خود برمي خيزد و ممکن است برافروخته شود و در عصبانيت حتي متوسل به دروغ گردد و براي اثبات بي گناهي خود دست به معصيت و گناه ديگري بزند.هر دوي اين حالات مطمئنا به عدالت اجتماعي لطمه خواهد زد.ماه رمضان امسال مصادف شده است با انتقال آرام قدرت از دولت عدالت به جريان اعتدال.

اين ماه فرصت مغتنمي براي تمرين تقواي سياسي و اجتماعي است که يکي از ابعاد آن «و افشاء العارفة و ستر العائبة» دولت هاي نهم و دهم است. بي ترديد احمدي نژاد و دولتش داراي معروفات و نقاط مثبت بسياري هستند که طراز اين دولت را نسبت به ساير دولتهاي پس از انقلاب اسلامي ارتقا داده است. موفقيت ها و دستاوردهاي بي نظير دولت هاي نهم و دهم يکي از پايه هاي مستحکم کشور براي جهش در دهه پيشرفت و عدالت است.

تکيه دولت احمدي نژاد بر گفتمان انقلاب و دکترين اين دو دولت که مبتني بر ديدگاه هاي بنيانگذار کبير انقلاب اسلامي(ره) و مقام معظم رهبري بود دستاوردهاي بي نظيري را در هشت سال گذشته رقم زد که مي تواند به عنوان سرمايه اي بي بديل براي اداره مومنانه کشور باشد.

البته عيوب و نقايصي به خصوص در دولت دهم به چشم مي خورد که امروز به نظر نمي رسد تکيه بر آنها جز سياه‌نمايي و جفا در حق موفقيت هاي نظام اسلامي نتيجه اي در بر نداشته باشد.

اين سرمايه ارزشمند به عنوان تجربه اي گرانقيمت در دوره آقاي دکتر روحاني و زيربنايي براي حرکت پرشتاب کشور به سوي جلو مي تواند تلقي شود.گلچيني از دستاوردهاي دولت هاي نهم و دهم به روايت رئيس جمهور دکتر محمود احمدي نژاد در برنامه هاي اخير تلويزيوني اش از اين قرار است:

*  حرکت به سمت عدالت با رسيدگي به اقشاري از مردم که تا پيش از سال 84 از بسياري از امکانات عمومي محروم بودند.

*تا کنون بيش از 40 ميليون نفر سهام عدالت به نامشان ثبت شده و تعلق گرفته است. شناسايي اين افراد اقدام بسيار بزرگي است؛ البته 8ميليون نفر نيز در حال شناسايي و ثبت است. ما بقي افراد را هم سهام عدالت تعلق خواهد گرفت.

*(هدفمندي يارانه) يکي از عوامل تبعيض توزيع عمومي يارانه هاست. خيلي ها از محل يارانه ها ثروتمند شدند بدين صورت که انرژي ارزان را مي‌گرفتند و مي‌فروختند. اين افراد يارانه مي‌گرفتند اما محصول‌شان را دربازار آزاد مي فروختند. هدفمندي يارانه ها آثار ديگري از جمله کاهش مصرف انرژي و اصلاح ساختارها و بهره وري از جمله آنها است.

*ساماندهي توزيع منابع قرض الحسنه بانکي به خوبي پيش رفته است و عمده منابع آن در اين حوزه توزيع شده و وام هاي قرض الحسنه را هم عمدتاً طبقات درآمدي پايين دريافت مي‌کنند که سهم آن در سال 1384 حدود 60 درصد بود و هم اکنون به بيش از 96 درصد رسيده است.

*چهار ميليون و 500 هزار نفر بيش از 11 هزار ميليارد تومان وام چهار ميليون و 500 هزار نفر بيش از 11 هزار ميليارد تومان وام ازدواج گرفتند.

*در چهار سال اول 8 تا 9 درصد تسهيلات بانکي را به سمت بنگاه هاي کوچک هدايت کرديم. حدود 30 هزار ميليارد تومان تسهيلات پرداخت و حدود 1.2 ميليون شغل ثابت ايجاد شده است.

*طرح مسکن مهر در چارچوب خدمت به طبقات پايين بود. بيش از 34 هزار ميليارد تومان عمدتاً به صورت قرض‌الحسنه در قالب اين طرح پرداخت شده است و خيلي کساني که در آرزوي خانه دار شدن بودند، صاحب مسکن شدند.

*کارمنداني که پايه حقوق آنها در سطح پايين قرار داشت، به صورت پلکاني طي دو سه سال در اين دولت به سطح بالا پيش رفت.

*دولت برخي بدهي‌هايش به کشاورزان را که از سال 72 باقيمانده بود پرداخت کرد و از سال 85 تاکنون حقوق کشاورزان به هيچ عنوان عقب نيفتاده است.

*زلزله‌ها ، سيل‌ها همه اين مناطق به سرعت بازسازي شد و شايد براي نخستين بار در تاريخ کشور بعد از حادثه، مهاجر نداشتيم و مردم آن منطقه آسيب ديده حتي بيشتر نيز شده است و دليل آن خدماتي است که دولت داده است و در آذربايجان با بازسازي مناطق آسيب ديده در طي سه ماه رکورد زده شد.

*38 ميليون پيام و نامه به نهاد رياست جمهوري رسيده که به آنها رسيدگي و حدود 73 درصد به آنها پاسخ مثبت داده شده است.

*تعداد روستاهايي که گاز داشتند و از گاز طبيعي استفاده مي‌کردند، حدود هزار و 800 تا دو هزار روستا بود، اما اکنون به بيش از 22 هزار روستا رسيده است.

*مجموعه کار دولت اين بود که نسبت هزينه ده درصد بالاترين درآمد کشور، يعني آن ده درصدي که بالاترين درآمد کشور را دارند و آن ده درصدي که پايين ترين درآمد کشور را دارند در سال 84 حدود 14 برابر شده بود و الان 9/9 دهم شده است که اين هم مطلوب نيست و بايد زير 5 درصد بيايد.

همين نسبت در روستاها از 12/7 به 8/8 دهم رسيده که هم در روستا وهم در شهر اصلاح شده و به معناي عدالت است. اين تلاش ها به کاهش فاصله طبقاتي و عدالت کمک کرده و روند ضريب جيني هم اين طور است.

*ضريب جيني در شهرها از 0/4023 در سال 84 به 0/3575 در سال 91 رسيد در صورتي که قانون برنامه گفته است تعداد روستاهايي که گاز داشتند و از گاز طبيعي استفاده مي‌کردند، حدود هزار و 800 تا دو هزار روستا بود، اما اکنون به بيش از 22 هزار روستا رسيده است.

همچنين بهسازي روستاها نيز صورت گرفته و جاده هاي روستايي نيز آسفالت شده است.که در سال 95 بايد به 0/35 بايد برسيم. اما اکنون به 0/35 نزديک شديم و در روستاها به 0/335 رسيديم و هدف برنامه محقق شده است.

منبع:صالح اسکندری- رسالت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار