با حضور مسوولان سازمان میراث فرهنگی و پیشکسوتان ورزش زورخانه ای؛

لوح ثبت جهانی آئین پهلوانی و ورزش های زورخانه ای در ابوموسی رونمایی شد

لوح ثبت جهانی آیین پهلوانی و ورزش های زورخانه ای شب گذشته در مراسمی با حضور برخی از مسولان سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری و در جزیره ابوموسی رونمایی شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری "منوچهر جهانیان" معاون گردشگری کشور در خصوص مراسم رونمایی از لوح ثبتی  این دستاورد مهم سازمان میراث فرهنگی در دولت نهم و دهم در این باره گفت: در این مراسم محمد رضا طالقانی رئیس فدراسیون آئین  پهلوانی و ورزش های زورخانه ای محمد نصیری پیشکسوت وزنه برداری کشور و حجت الاسلام صیفی رکوردار میل زنی ایران در این مراسم حضور داشتند. 
وی افزود:بر اساس گزارش مسئول کمیته ثبت جهانی معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در خصوص روند ثبت جهانی این ورزش در این مراسم گفت: ایران در سال 1382 به عضویت کنوانسیون حفاظت از میراث معنوی یونسکو درآمد و در سال 1387 آیین‌های پهلوانی با شماره 9 بعنوان یکی از آیین‌های کهن ایرانی ثبت ملی شد و با پیگیریهای سازمان میراث فرهنگی و فدراسیون ورزشهای پهلوانی و زورخانه ای،آیین پهلوانی و ورزشهای زورخانه ای در سال 1389 در سازمان جهانی یونسکو به ثبت رسید و لوح آن امسال به ایران ارسال شد. 
به گفته جهانیان در این مراسم محمد رضا طالقانی رئیس فدراسیون آئین پهلوانی و ورزشهای زورخانه ای و یکی از پیشکسوتان این رشته نیز به ایراد سخنرانی پرداختند. 
معاون گردشگری کشور اضافه کرد:در همین راستا تورگردشگری پهلوانی در جزیره ابوموسی با حضور خبرنگاران، مسئولان و پیشکسوتان این رشته ورزشی برگزار و مورد استقبال شرکت کنندگان قرار گرفت. 
وی اضافه کرد: قطعا برگزاری اینگونه برنامه ها علاوه بر حفظ و احیاء و صیانت از رشته های ورزشی در سطح ملی و بین المللی و معرفی آن،درتوسعه گردشگری ورزشی با نگاه به ورزش های بومی و محلی در مناطق مختلف کشور از جمله ورزش های بومی استان هرمزگان و جزایر بویژه جزیره ابوموسی تاثیر گذار است و می تواند به رشد و توسعه گردشگری در مناطق مختلف و به ویژه جذب گردشگران خارجی کمک کند. 
به گفته وی  یکی از برنامه های معاونت گردشگری توسعه گردشگری ورزشی برای معرفی رشته های مختلف در عرصه های داخلی و بین المللی  و شناخت و آگاهی بیشتر علاقه مندان به این رشته ها است./ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.