در گفتگو با دانشگاهيان مطرح شد

پيوند علم با صنعت و تکنولوژي را از شوراهاي شهر شروع کنيم

باتوجه به لزوم بهره‌گيري از توليدات علمي در پيشرفت‌هاي فرهنگي،‌ اجتماعي و صنعتي پيشنهادهايي از سوي دانشگاهيان براي شروع اين پيوند از شوراهاي شهر و استفاده از ايده‌هاي دانشگاهي در مديريت شهري مطرح شد.

با توجه به لزوم بهره‌گيري از علم و تخصص توليد شده در دانشگاه‌ها در حل مشکلات کلان‌شهرها،‌ شهرها و روستاها خبرنگار دانشگاه باشگاه  خبرنگاران موضوعي را با عنوان "پيوند ايده‌ها و دستاوردهاي دانشگاهي با شوراي شهر" مطرح کرده و نظرات مختلف فعالان دانشجويي و برخي اساتيد دانشگاه‌ها را در زمينه چگونگي به کارگيري ايده‌هاي دانشگاهي در مديريت شهري را جويا شد، آنچه مي‌خوانيد دستاورد اين گفتگوهاست.





محمدحسين پرکره مشاور رئيس دانشگاه آزاد، با اشاره به اينکه توجه شوراهاي شهر و روستا در تصميم‌سازي‌ها به ايده‌هاي دانشگاهي مي‌تواند کارساز باشد، اظهار داشت: امروز شوراي شهر بايد با رويکرد مهندسي و فرهنگي در فضاي کاملا علمي به دنبال ساخت و ساز و فعاليت‌هاي فرهنگي و اجتماعي برود.
 
وي با تاکيد براينکه تشکل‌هاي دانشجويي و انجمن‌هاي علمي دانشگاه‌ها ايده‌هاي تخصصي در سطح شهر و حتي کلان کشور را دارند، گفت: با نظر به اينکه دانشگاه‌ها به عنوان مرکز توليد علم نبض تپنده کشور هستند، شوراي شهر مي‌تواند با بهره‌گيري از اين برنامه‌هاي بسياري از مشکلات را در مديريت شهري حل کند.
 
پرکره با اشاره به تحقيقات دانشجويي در حوزه‌هاي ترافيک، معماري اسلامي، فرهنگ شهري اسلامي و زندگي در شهر تهران بيان داشت: دانشگاهيان به عنوان مغز متفکر و محرک کشور با ارائه برنامه‌هاي خود به دولت و شوراي شهر مي‌توانند در حل بسياري از مشکلات کلان امروز کمک کنند.
 
وي با پيشنهاد به شوراي شهر مبني بر راه‌اندازي کارگاه‌هاي مشورتي دانشجويي در حوزه‌هاي مختلف تخصصي تصريح کرد: گروه‌هاي مختلف دانشجويي در رشته‌هاي عمران، مديريت فرهنگي، معماري اعلام آمادگي کرده‌اند، اما بدون درخواست همکاري از سوي شوراي شهر  در ايجاد اين تعامل تاثيري نخواهد داشت.
 
مسئول سابق بسيج دانشجويي علوم و تحقيقات در پايان با تاکيد براينکه اهميت استفاده شوراي شهر از فضاي دانشجويي و نخبگان در حوزه‌هاي مرتبط شهري غيرقابل انکار است، خاطرنشان کرد: اميدواريم در دور چهارم شوراي شهر، اعضاي آن با استفاده از دانشگاهيان متخصص و متعهد به عنوان شوراي مشورتي در حوزه‌هاي داراي نقص شهري، کشور را به سوي پيشرفت هرچه بيشتر سوق دهند.


مهدي اميريان دبير سابق دفتر تحکيم وحدت با بيان اينکه تشکل‌هاي دانشجويي در اين چند سال اخير نتوانستند به درستي در حوزه‌هاي اجتماعي نقش خود را ايفا کنند، اظهار داشت: شوراي شهر يکي از حوزه‌هاي مهم در حل معضلات اجتماعي است که تا امروز دانشگاهيان و شوراي شهر به اهميت تعامل براي رفع مشکلات موجود در شهرها پي نبرده‌اند.
 
وي به شأن والاي دانشجويان و عاري بودن از حس قدرت‌طلبي، شهرت‌اندوزي و دوري از منافع حزبي اشاره کرد و گفت: امروز شوراي شهر براي توسعه همه جانبه شهري و حل معضلات موجود بايد از برنامه‌هاي نخبگان و دانشگاهيان استفاده کند.
 
اين فعال دانشجويي نقش رسانه‌ها را در ايجاد تعامل ميان دانشگاهيان و شوراي شهر اثرگذار دانست و گفت: بايد توجه داشت که رسانه‌ها نيز نتوانسته‌اند در برقراري ارتباط ميان تشکل‌هاي دانشجويي و اعضاي شوراي شهر به خوبي عمل کرده و تأثيرگذار باشند.
 
دبير سابق دفتر تحکيم وحدت در پايان خاطرنشان کرد: تشکل‌هاي دانشجويي با توجه به ويژگي‌هايشان مي‌توانند بي‌پرده مطالبات مردم را به مسئولان در حوزه‌هاي شهري و کشوري انتقال دهند، و خود نيز بازوي پيگيري اين مطالبات طبق وظايف قانوني تعيين شده شوراي شهر باشند.


رضا روستا‌آزاد رئيس دانشگاه صنعتي شريف با تاکيد بر لزوم تعامل اعضاي شوراي شهر با NGOها و تشکل‌هاي مردم‌نهاد براي رفع مشکلات شهري در بسياري از کشورهاي دنيا اظهار داشت: شوراي شهر تهران نيز مي‌تواند با اتخاذ چنين مکانيزمي روزهايي را براي گفتگو و تبادل اطلاعات با نخبگان قرار دهد تا مشکلات کلان شهري و در نتيجه کشوري به صورت اصولي حل شود.

رئيس دانشگاه صنعتي شريف گفت: اگر شوراي شهر تمايلي به اين تعامل و استفاده از نظرات تخصصي دانشگاهيان دارد، بايد سالن و روزهاي مشخصي را در نظر گرفته و اعلام عمومي کند، اما تشکل‌هاي دانشجويي نيز مي‌توانند با توجه به تخصص‌هاي خود در اين رابطه فعاليت کنند.

وي تصريح کرد: قطعا هر فرد متخصص به دليل دانش، دغدغه و علاقه‌ به کشور و شهر خويش خواستار اجراي کارها در مجراي صحيح است، لذا تعامل با قشري که تخصص ويژه دارند، مي‌تواند روند پيشرفت کارها را سازنده‌تر کند و قطعا استفاده از اين مسير براي شوراي شهر به عنوان نهاد  تصميم گيرنده ارجح‌ است.

روستا‌آزاد نقش تشکل‌هاي دانشجويي را نيز در پيگيري اين رابطه مؤثر دانست و افزود: دانشگاهيان و دانشجويان متخصص با پيگيري و نظارت بر فعاليت‌هاي اين شوراها و نگاه تحليل‌گرانه و نقادانه خود مي‌توانند اين تعامل سازنده را عملياتي‌ کنند.

رئيس دانشگاه صنعتي شريف در پايان نقش رسانه‌ها را در ايجاد چنين ارتباط‌هايي بسيار موثر دانست و خاطرنشان کرد: رسانه‌ها مي‌توانند با انعکاس نظرات تخصصي دانشگاهيان و انتشار بيانيه‌هاي سازنده دانشجويي موجب شنيده شدن اين موضوعات توسط شوراي شهر و تشويق آن‌ها براي اهتمام به اجرايي کردن پيشنهادهاي سازنده شوند.


محمد رضايتي دبير کل اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان مستقل سراسر کشور، با تأکيد براينکه تعامل تشکل‌هاي دانشجويي و شوراهاي شهر و روستا مي‌تواند ايده‌هاي دانشگاهي را در مديريت شهري کارآمد کند، اظهارداشت: تشکل‌هاي دانشجويي بانگاه نقادانه، دلسوز، تخصصي و عدم طمع به قدرت هميشه ايده‌هاي سازنده‌اي براي مشکلات شهري و کشوري ارائه داده‌اند.
 
اين فعال دانشجويي ديدار و گفتگوي نخبگان دانشگاهي با اعضاي شوراي شهر را مفيد دانست و عنوان کرد: دانشجويان و فعالان دانشجويي از تمايل شوراهاي شهر و روستا براي تعامل با دانشگاه استقبال مي‌کنند، اما تاکنون چنين درخواستي از دانشگاه‌ها نشده است.

دبيرکل اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان مستقل با بيان اينکه مشکلات شهري و روستايي بايد با کمک نيروهاي متخصص بومي حل شود، گفت: ورود نگاه‌هاي سياسي به فضاي شوراي شهر موجب دور شدن اين شوراها از اهداف اصلي که همانا توسعه شهري و روستايي است، خواهد شد.

 رضایتی تصریح کرد: امروز کلان‌شهرها از جمله تهران با مشکلات عمده‌اي روبه‌رو هستند که بايد مسئوليت آن بر عهده کسي قرار گیرد که از انگيزهای سياسي دور بوده و تنها به حل مشکلات شهري با استفاده از برنامه‌ريزي اصولي و ايده‌های دانشگاهيان و افراد متخصص بپردازد.
 
دبير کل اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان مستقل سراسر کشور در پايان با اشاره به نشست سالانه تشکل‌ها در تابستان خاطرنشان کرد: در این نشست اعضای شورای مرکزی با انتخابات جدید تغییر مي‌کنند و در این نشست اهداف و برنامه‌های سال جاری مشخص خواهد شد که ما سعي مي‌کنيم مسئله تعامل سازنده میان تشکل دانشجویی و شوراهاي شهر و روستا را مطرح کنيم.
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار