تابستان داغ و پوشش رمضان پسند

به عقيده برخي اگر در خيلي از کشورهاي دنيا فقط پوشش‌ها و لباس‌هاي فصلي مثل پوشاک تابستانه و زمستانه وجود دارد، در کشور ما يک نوع پوشش ديگر هم مي‌توان به لباس‌هاي فصلي اضافه کرد و آن پوشش رمضاني است!

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،فقط اين ساعت کار اداره‌ها و مغازه‌ها نيست که تغيير مي‌کند، فقط اين زنگ تلفن‌هاي همراه نيست که تغيير مي‌کند، اين ماه زمين و زمان تغيير مي‌کند. حساب و کتاب‌ها هم بهم مي‌ريزد، ديگر يک هم مساوي يک نيست!

برنامه‌هاي ‌غذايي و تلويزيوني، شيريني مورد علاقه مردم و حتي احوال پرسي‌ها هم تغيير مي‌کند، حالا جمله «نماز و روزه‌تان قبول» دوباره مدام بين ما تکرار مي‌شود، اما در اين هياهوي تغييرات، تغييرات خودِ خود آدم‌هاي شهر حال و هواي ديگري دارد، آدم‌ها مهربان‌تر مي‌شوند، کمتر جوش مي‌آورند، حريم نگاه‌ها ‌شفاف‌تر مي‌‌شود و البته قيافه‌ها هم رمضاني مي‌شود...

به عقيده برخي اگر در خيلي از کشورهاي دنيا فقط پوشش‌ها و لباس‌هاي فصلي مثل پوشاک تابستانه و زمستانه وجود دارد، در کشور ما يک نوع پوشش ديگر هم مي‌توان به لباس‌هاي فصلي اضافه کرد و آن پوشش رمضاني است!نظر شما چيست؟ آيا لباس خاصي براي اين ماه کنار گذاشته‌ايد؟

لباس مهماني‌ام را مي‌پوشم

محمدرضا دانشجوي مکانيک و از مخترعين جوان است. او درباره لباس مخصوص رمضان به نکته جالبي اشاره مي‌کند و مي‌گويد: اگر شما امروز به يک مهماني خانوادگي دعوت شويد حتما سعي مي‌کنيد لباس‌هاي بهتر و نوتر يا به قول معروف لباس‌هاي پلوخوري‌تان را بپوشيد، پس به نظرم بد نيست حالا که در اين ماه به مهماني خداوند دعوت شده‌ايم، با لباس‌هاي مهماني اين ور و آن ور برويم تا اگر يک فرد غريبه وارد شهر مي‌شود احساس کند که انگار همه مردم شهر به يک مهماني بزرگ دعوت شده‌اند.

او براي اين که ثابت کند که حرفش شدني است، ايام نوروز را مثال مي‌زند و مي‌گويد: شما به روزهاي آغازين سال و عيد نوروز نگاه کنيد، بسياري از مردم لباس‌هاي نو به تن مي‌کنند، حالا چه اشکال دارد که تمرين کنيم و حداقل در يک ماه لباس‌هاي تميز و البته تميز لباس بپوشيم؟!

برخي از دوستان من چون روزه هستند کمي بد خلق و بي‌حوصله مي‌شوند، حتي موهايشان را هم شانه نمي‌کنند! در صورتي که به نظر من بايد قيافه و تيپ و تال ما در اين ماه متفاوت از ساير ماه‌ها باشد.

آرايش نمي‌کنم!

«وقتي روزه هستم يک حسي پيدا مي‌کنم، شايد حس معنويت، حسي شبيه همان حس و حال وقتي که به حرم امام رضا عليه السلام مي‌روم، وقتي صداي تلاوت قرآن را مي‌شنوم، وقتي کنار سفره افطار ربنا را زمزمه مي‌کنم و ... خلاصه دلم نمي‌آيد اين حس قشنگ و کم ياب را خراب کنم»

نسرين که سخت اين حس و حال رمضاني را دوست دارد حرف‌هايش را اين طور ادامه مي‌دهد: لباس مخصوص ماه رمضان که ندارم ولي حواسم هست که به قول معروف سنگين و با وقار باشم، شبيه يک روزه‌دار واقعي، لباس پوشيدنم اين روزها خيلي تفاوت دارد، مثل وقتي مي‌شوم که مي‌خواهم وارد يک مکان مقدس شوم، مثلا آرايش نمي‌کنم، حتي رفتار و گفتار و کردارم نيز تغيير مي‌کند، (با خنده مي‌گويد) نمي‌دانم شايد اثرات گرسنگي باشد ولي هر چه هست، حس و حال اين ماه را دوست دارم و نمي‌گذارم چيزي خرابش کند!

هوا گرم است ولي من روزه‌ام!

احسان دانش‌آموز کلاس سوم راهنمايي و به قول خودش روزه اولي است، هر چند سال‌هاي پيش هم روزه مي‌گرفته ولي تجربه روزه‌داري آن هم براي يک ماه کامل را امسال تجربه مي‌کند. او مي‌گويد: براي رسيدن تابستان لحظه شماري مي‌کردم تا از روپوش‌هاي زمخت مدرسه راحت شوم و بتوانم تي‌شرت‌هايي که نمي‌توانستم در مدرسه بپوشم را بپوشم ولي چون حالا مي‌خواهم روزه بگيرم به نظرم نبايد لباس‌هاي تنگ و کوتاه بپوشم چون وقتي روزه مي‌گيرم احساس مهم بودن به من دست مي‌دهد چرا که به سني رسيده‌ام که انجام دستورات خدا برايم واجب شده، پس بايد لباسم يک لباس مناسب باشد.

بهترين لباس، لباس تقواست

صحبت‌هايش را با اين جمله شروع مي‌کند: رمضان و غير رمضان ندارد، لباس ما هميشه و همه جا بيانگر شخصيت ماست، به خصوص وقتي در جامعه هستيم و کسي ما را نمي‌شناسد، ممکن است حداقل در نگاه اول بر اساس پوشش‌مان راجع به شخصيت خانوادگي ما قضاوت کند.

با اين حال خالقي که خودش را از اساتيد دانشگاه پيام‌نور معرفي مي‌کند به اين نکته هم اشاره مي‌کند که: ببينيد مثلا در محرم و صفر و به ويژه در روزهاي عاشورا و تاسوعا و يا در ديگر ايام سوگواري، بسياري از آقايان از نوجوان و جوان گرفته تا بزرگ‌ترها و سالمندان همگي پيراهن مشکي مي‌پوشند و اگر يک خارجي به يکي از شهرهاي کشور سفر کند متوجه مي‌شود که همه مردمان شهر عزادارند در ماه رمضان هم همين طور است.

بسياري از افرادي که در انتخاب لباس مناسب توجه کافي ندارند و لباس‌هايشان زننده است در ماه رمضان پوشش خود را تغيير مي‌دهند، آن هم نه به خاطر اين‌که کسي به آن‌ها تذکر دهد، چون خودشان اهل روزه گرفتن هستند، اين تغيير که از اثرات خوب روزه‌داري است در آن‌ها هم ايجاد مي‌شود.

از نظر او بهترين لباسي که در اين ماه بايد به تن کنيم و انسان‌ها بر اساس آن قضاوت و رتبه بندي مي‌شوند، لباس تقواست.

لباسم تغيير نمي‌کند، پوششم اصلاح مي‌شود!

شنيدن نظرات کسي که خودش سال‌هاست نان لباس را مي‌خورد هم خالي از لطف نيست. حشمت که از فروشندگان حرفه‌اي لباس است و اگر حتي قصد خريد هم نداشته باشيد ولي وارد مغازه‌اش شويد با دستي پر خارج خواهيد شد، درباره لباس مخصوص ماه رمضان مي‌گويد: لباسم که همين لباس است، ولي پوششم به کلي تغيير مي‌کند.

منظورم از پوشش، پوششي است که بر روي زبان و دهان و گوش و چشمم قرار مي‌گيرد و ديگر هر چيزي را نمي‌بينم، نمي‌شنوم و نمي‌گويم! اين لباس، لباس مخصوص ماه رمضان است. اتفاقا به اين راحتي‌ها هم گير نمي‌آيد و بايد کلي بگرديم و تلاش کنيم تا بتوانيم آن را از خدا بخريم و سپس بپوشيم تا اين لباس بتواند از ما در برابر گناهان محافظت کند.

آقا حشمت به نکته ديگري هم اشاره مي‌کند و مي‌گويد: در ماه رمضان به قول ما کاسب‌ها، بازار لباس کمي شُل مي‌شود و اين نشان مي‌دهد که مردم در اين ماه خيلي سراغ مد را نمي‌گيرند و ترجيح مي‌دهند به جاي چرخيدن توي بازار از وقت‌شان جور ديگري استفاده کنند. /خراسان
برچسب ها: لباس ، ماه ، رمضان ، تابستان ، آرایش ، گرما
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار