در مجمع جوانان سازمان ملل متحد،

"ملاله يوسف زي" با شال بي نظير بوتو بر سرش و ذکر نام خدا سخنراني خود را آغاز کرد+ تصاوير

دختر پاکستانی و فعال سیاسی سخنرانی در مجمع جوانان سازمان ملل متحد، همزمان با شانزدهمین سالگرد تولدش را برای خود یک افتخار بزرگ اعلام کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری رویترز، ملاله یوسف زی در جشن تولد شانزدهمین سال زندگیش در حالیکه شال بی نظیر بوتو نخست وزیر فقید کشورش را بر تن داشت و با ادای جمله "بسم الله الرحمن الرحیم" سخنان خود را در مجمع جوانان سازمان ملل متحد و با حضور بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد ، رئیس مجمع عمومی این سازمان و گوردن براون بعنوان سفیر ویژه سازمان ملل متحد برای آموزش بین المللی و برخی شخصیتهای بین المللی آغاز کرد.

وی گفت: فرصت بوجود آمده برای من و ایراد سخنرانی پس از مدتهای مدید مایه افتخار است. من افتخار این را یافتم که شال شهید بی نظیربوتو را بر تن کرده ام. از همه افرادیکه در بهبودی سریع من به من و خانواده ام کمک کردند بسیار تشکر میکنم. همه ما دارای جایگاه برابر هستیم. خواهران و برادران یادتان نرود روز ملاله روز من نیست بلکه روز تمام زنان ، پسران و دختران است که صدای حق طلبی خود را بلند کرده اند. من اینجا نه از جانب خود بلکه از جانب هزاران نفر که صدایشان هرگز شنیده نمیشود ، سخن میگویم. افرادیکه برای حقوق خود مبارزه می کنند . حق آنها زندگی در صلح و زندگی با شکوه است. حق آنها استفاده از امکانات آموزشی است. طالبان گمان می کرد گلوله هایش ما را برای همیشه ساکت خواهد کرد. تروریستها تصور میکردند مرا از آرزوها و افکارم واهدافم جدا خواهند کرد. اما بر عکس خیال آنها ، ضعف ، وحشت و ناامیدی از بین رفت و اقتدار و انگیزه در من بار دیگر تولد یافت. من مخالف هیچکس نیستم . من اینجا نیامده ام که بعنوان انتقام علیه طالبان و یا گروههای تروریستی دیگر سخن بگویم. من برای احقاق حق آموزش همه کودکان اینجا هستم.من همینطور خواهان امکان اموزش برای دختران و پسران اعضای طالبان و فرزندان گروههای تروریستی و تند رو هستم. من از طالبان بخاطر هدف قرار دادنم متنفر نیستم. من این درس را از محمد پیامبر رحمت و از عیسی مسیح فرا گرفته ام. این میراث اصلاحاتی است که از مارتین لوتر کینگ ، نلسون ماندلا و محمد علی جناحج برای ما برجا مانده است. روح من بمن یاد داده است با دیگران دوست باش و دیگران را دوست بدار. تندروها و تروریستها از صدای ما ، کتابهایمان و قلم های ما میترسند. تروریستها با سوء استفاده از نام اسلام در جامعه پاکستان ، به نفع مطامع خود اقدام میکنند. اسلام مذهب صلح ، انسانیت و برادری است. تروریسم مانع از تحصیل کودکان در بسیاری از مناطق جهان از جمله پاکستان و افغانستان شده است. فقر،غافل ماندن، بی عدالتی، نژاد پرستی و محروم ماندن از حقوق اولیه انسانی از مشکلات اصلی مردان و زنان است. ما از سران کشورهای جهان میخواهیم با تغییر سیاستهای استراتژیک خود به نفع صلح و اقتدار مردم گام بردارند. در راه احقاق حقوق زنان و کودکان تلاش کنند. ما به خدمت خود تا رسیدن به مقصد صلح و آموزش برای همه کودکان ادامه خواهیم داد. بیایید با سلاح علم و دانش و با سپر اتحاد و همبستگی به جنگ بدخواهان برویم. یک قلم ، یک کتاب ، یک کودک و یا معلم میتواند جهانی را دستخوش تغییر قرار دهد. آموزش تنها راه حل است. اول از همه آموزش باید مد نظر باشد.


***  براون، بان کي مون و رئيس مجمع عمومي از يوسف زي تقدير کردند      
نخست وزیر پیشین انگلیس ، دبیر کل سازمان ملل و رئیس مجمع عمومی از شخصیت ملاله یوسف زی فعال سیاسی پاکستانی تقدیر بعمل آورند.

گوردن براون نخست وزیر پیشین انگلیس و سفیر ویژه سازمان ملل متحد در امور آموزش بین المللی که مجری این برنامه بود در سخنانی ضمن تبریک به مناسبت تولد ملاله یوسف زی ، خواهان فراهم شدن امکان آموزش و تحصیل برای همه کودکان جهان شد. وی افزود : امروز ابرقدرت جدیدی در جهان که همانا جوانان هستند در تلاش برای تغییر اوضاع و ایجاد اصلاحات هستند.

"ووک جریمیچ" رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز در ادامه گفت: ما اینجا گردهم آمدیم تا تعهد بین المللی خود مبنی بر لزوم آموزش و تحصیل برای همه کودکان در سراسر جهان را یادآور شویم. ملاله یوسف زی مثالی برای همه افراد همسن و سال خود است که در سراسر جهان برای حقوق اساسی خود مبارزه می کنند.

بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد در ادامه از ملاله یوسف زی بعنوان قهرمان نامبرد و گفت : آموزش و تحصیل باید برای همه امکان پذیر باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار