داستان گراني سيب زميني پاياني ندارد؟

افزايش قيمت سيب زميني از ابتداي سال جاري آغاز شده است و گاهي اندکي کاهش مي يابد و دوباره به قيمت قبلي باز مي گردد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران؛ سريال تکراري افزايش قيمت محصولات کشاورزي مانند گوجه، پياز، کاهو و اينبار سيب زميني به علت کمبود عرضه و کاهش کشت آن در نقاط حاصلخيز طي چند سال گذشته گويا تمامي ندارد.

 افزايش قيمت سيب زميني از ابتداي سال جاري آغاز شده است و گاهي اندکي کاهش مي يابد و دوباره به قيمت قبلي باز مي گردد.
 
به گفته محمدي رييس اتحاديه سيب زميني کاران؛ سطح زير کشت سيب زميني از 150هزار هکتار به حدود 70هزار هکتار در سال جاري رسيده که باتوجه به ميزان عملکرد اين محصول نهايتا امسال 5/2 ميليون تن سيب زميني از مزارع کشور برداشت مي شود و سرانه مصرف هر ايراني45 کيلو گرم در سال است.

 وي از سوي ديگر سرمازدگي و بارش سيل آساي باران در برخي مناطق غربي کشور را عامل کاهش يک ميليون تني سيب زميني عنوان مي کند و اظهار داشت: اين کمبود را نمي توان از بازار خارجي تامين کرد چرا که به راحتي قيمت اين محصول  با نوسان مواجه مي شود.

البته به گفته مسئولان ؛ سيب زميني همچنين کشت استمرار سيب زميني مناطقي مانند جيرفت، سرپل ذهاب و... از کيلويي 700 تا 1300 تومان از کشاورزان خريده شد در حالي که قيمت اين محصول در بازار مصرف حدود 2600 تومان است .

در حاليکه مسئولان قيمت واقعي سيب زميني در بازار را براي هر کيلو 1000 تومان عنوان مي کنند چرا که اين محصول کيلويي 250 تا 300 تومان از کشاورزان خريداري مي شود اين درحاليست که سيب زميني در خرده فروشي هاي سطح شهر به  قيمت 2500 تا 3000 تومان به فروش مي رسد.

هفته گذشته دارايي نژاد رييس اتحاديه بار فروشان از کاهش قيمت سيب زميني به 700 تومان در ميدان مرکزي ميوه و تره  بار خبرداد و علت آن را تعطيلي ميدان مرکزي ميوه و تره  بار در روز جمعه و نظارت بيشتر بر فرايند عرضه خواند، اما اين ارزاني هم ديري نپاييد و دوباره قيمت اين محصول پر مصرف به 1500 تومان در ميادين ميوه و تره بار رسيد.

گفتني است حسين مهاجران رييس اتحاديه فروشندگان ميوه و تره بار پيش از اين علت گراني سيب زميني در سال جاري را پايين بودن قيمت خريد اين محصول در دوسال گذشته عنوان کرد و عدم اجراي الگوي کشت و نبود نظارت در کشت مناسب با نياز بازار موجب شد تا کشاورزان در سال گذشته از کشت سيب زميني خودداري کنند و کشور با کمبود عرضه و گراني اين محصول مواجه شود. 

اين در حالي است که همين گراني سيب زميني در سالجاري کشاورزان را ترغيب به کشت آن مي کند و ممکن است سال آينده همانند دو سال گذشته با فراواني و هدر رفتن ااين محصول در کشور مواجه شويم.

بنابراين اجراي دقيق و نظارت کامل بر الگوي کشت تنها راهکاري است که مي تواند از سريال تکراري فراواني و ارزاني يک محصول در سالي و کمبود و گراني همان محصول در سال بعد جلوگيري کرد .

گزارش از زينب عبدي
برچسب ها: گرانی ، سیب زمینی ، عرضه ، کاهش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار