فسيل 70 ميليون ساله يک دايناسور از آمريكا با مغولستان بازگردانده شد

فسيل هفتاد ميليون ساله يک دايناسور در موزه اي در مغولستان ظرف پنج روز به اندازه يک سال بازديد کننده داشت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از شبکه خبري الجزيره انگليسي ، ستاره اين موزه فسيل يک دايناسور «تيرانوساروس باتار» است که اخيرا بر سر حق نگهداري آن ميان آمريکا و بلغارستان مناقشه اي رخ داده بود.  
قاچاقچيان اين دايناسور را از صحراي گوبي مغولستان به آمريکا برده بودند و قرار بود در يک حراجي به قيمت يک ميليون دلار به فروش برسد. اما دولت مغولستان وارد عمل شد تا آن را به عنوان يک گنجينه ملي به کشور بازگرداند. سرانجام پس از يک دعواي حقوقي يکساله و پر سر و صدا ، فسيل اين دايناسور در ميان استقبال گرم مغول ها به مغولستان بازگشت.
بر اساس قوانين مغولستان ، هر فسيلي که در خاک اين کشور پيدا شود جزو اموال اين کشور محسوب مي شود اما براي جلوگيري از قاچاق فسيل ها به خارج ساز و کارهاي چندان موثري وجود ندارد. دولت مغولستان اينک قوانيني را براي محافظت از مناطقي که جزو ميراث اين کشور قلمداد مي شوند به تصويب رسانده است.
در حال حاضر فقط يک موزه در مغولستان فسيل هاي دايناسورها را در معرض ديد عموم قرار داده است. اما وزارت فرهنگ اين کشور اعلام کرده است موزه تاريخ طبيعي قديمي شده و ممکن است فرو بريزد. اقلام موجود در موزه تاريخ طبيعي مغولستان اينک جمع آوري شده اند و قرار است تا ماه سپتامبر در کنار فسيل «تيرانوساروس باتار» در يک موزه جديد د ر اولان باتور  پايتخت مغولستان در معرض ديد عموم قرار بگيرند./ي2
برچسب ها: فسیل ، دایناسور ، مغولستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار