اسلام تايمز:

ضرورت تمسک به پایگاههای محکمی چون فلسطین، حزب‌الله و ایران/ قطر، طراح فتنه است نه راه حل آن

از همان آغاز آشکار بود اقدام قطر به لحاظ سیاسی و رسانه ای و مالی با حمایت خارجی است که به ظاهر می خواهد تغییرات مطلوبی در سطح منطقه ایجاد کند اما در حقیقت در جوهر این اقدامات اهدافی نهفته است که مخالف با ادعاهای آن است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از اسلام تايمز، این مساله در حمایت قطر از گروه های تکفیری و تروریستی در بخش های مختلف منطقه دیده می شود و به این ترتیب می خواهد اوضاع را پیچیده تر کند و نیروهای سیاسی را به سرانجام جهنمی آن وارد کند و در عین حال  تحولاتی را ایجاد کند که مانع از دستیابی ملت های عربی به نهضت همه جانبه ای باشد که ساختار واقعیت عربی را بنا کند.

طرح قطر امروزه برای همه آشکار است و در بیشتر زمینه ها شکست خورده است کما اینکه در سوریه و لیبی و تونس و دیگر مناطق شکست قطر را به وضوح ملاحظه می کنیم و گردان های القسام به خطر افتادن در چاه قطر پی بردند و ضرورت تمسک به پایگاههای محکمی چون فلسطین و حزب الله و ایران را احساس کردند.

شکست قطر طرف های دیگر مثل سعودی را وادار کرده تا این خلاء را پر کنند و قطر را از طرح های تغییر و روش های رسوایانه اش دور سازد. اما بازیگران سعودی نیز کمتر از قطر شکست نخورده اند. قطر هنگامی شکست خورد که بازیگران منطقه ای مثل ترکیه که با این کشور از نیروهای تندروی منطقه حمایت می کردند، از میدان برگشت.


***  قطر  و دلال بازی های سیاسی
هنگامی نقش قطر در بازی های سیاسی آشکار شد که امیر آن پدرش را از قدرت در 1995 دور کرد و شبکه الجزیره و حجم کوچک قطر و به لحاظ سیاسی و جغرافیایی و امکانات مالی فراوان او را در این مسیر کمک کرد. طبعا اگر حمایت آمریکا از قطر نبود همه این شرایط هم  نمی توانست قطر را در ایفای نقش جدید خود کمک کند امری که باعث شد قطر برای دو بار نشست های سازمان تجارت جهانی را برگزار کند و میزبان آن باشد و طرح سیاسی و غیر سیاسی بزرگتر از حجم و توان خود را بر عهده گرفت.

شاید خطرناکترین نقش که قطر بر عهده گرفته حمایت از گروه های سیاسی تندرو و تکفیری ها و مسلحان و تروریست ها و دفاع از منافع اسرائیل و امریکا و به راه انداختن جنگ های مذهبی و طائفه ای در منطقه عربی است.

***  امیر قطر دلال آن است نه بازیگر حرفه ای آن
شاید خطرناکتر از آنچه ذکر شد این است که دلالان جدیدی که مثل دوره‌گردها عناوین ثابتی ندارند و نقششان بر آنان دیکته می شود و خود اختیاری در تعیین آن ندارند و از گذشته زمینه هایی برایشان مشخص شده است ، همه این ها باعث می شود هر لحظه موضع گیری هایشان تغییر یابد و نتوان به وعده هایشان اعتماد کرد و ممکن است هر لحظه که آمریکا بخواهد نقش خود را عوض کنند.

از اینجا روشن می شود که قطر همواره یک دلال غیر ثابت است و در هر وقتی امکان تغییر دارد و ممکن است طرح هایی که امروز بر خلاف ادعاهایش آن را در دست گرفته، در فردایی نه چندان دور تغییر کند، این بدان دلیل است که قطر دلالی را به عنوان یک سرگرمی در پیش گرفته است و نه به عنوان شغل  و حرفه و هنوز به مارک دلالی دست نیافته است و بازیگر دیگران است. از این رو ممکن است قطر فدای سیاست هایی شود که امروز در پیش گرفته است . می بینیم که قطر چگونه به عنوان حامی نظام قذافی در لیبی و دشمن اول سوریه و مدافع تسنن در عراق عمل می کند. این ها دلال بازی های سیاسی است که  مصداق حقیقت و ثابتی ندارد. 



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار