القدس:

مصر پیش به سوی اعاده نقش پیشگامی خود

فائو زنگ خطر را در مصر به صدا درآورد و از امنیت غذایی این کشور احساس نگرانی کرد همزمان با این اظهار؛ وزیر سابق موادغذایی مصر اعلام کرد که ذخیره گندم وارداتی به 500هزار تن میرسد و این تنها برای چندهفته کافی است در حالیکه در سالهای گذشته میزان ذخیره گندم مصر حداق تا شش ماه برای این کشور کفایت میکرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، مصر به دلیل ناآرامی های سیاسی و کاهش گردش مالی و بحران اقتصادی و عدم مشارکت سرمایه گذاران و رکود گردشگران و تهدید ایالات متحده  به توقف کمک های اقتصادی و نظامی،  واردات گندم را متوقف کرد.

اعضای کنگره آمریکا و اهرم های فشار و روزنامه های آمریکایی و در راس آن واشنگتن پست خواستار توقف این کمک ها به مصر شدند کما اینکه باراک اوباما نیز دستور تجدید نظر در آن را صادر کرده است.

ایالات متحده این کمک ناچیز را که یک دهم درآمد داخلی مصر هم نمی شود به عنوان اهرم فشار بر مصر استفاده می کند. در حالی که مصر قبلا بهای این کمک را به دنبال معاهده کمپ دیوید پرداخته است و این به نفع آمریکا است که برای حفظ ثبات سیاسی و اقتصادی مهمترین کشور منطقه این کمک ها را متوقف نکند. 

در نظر سنجی ای که موسسه گالوپ انجام داد ، 26 درصد از مصری ها فقط از این کمک ها حمایت می کنند و 71 درصد مخالف آن هستند. این نظرسنجی همچنین نشان می دهد که 50 درصد از مردم مصر درخواست کمک از صندوق بین المللی پول را تایید می کنند و 42 درصد مخالف این قضیه هستند اما نسبت بالایی از مصری های یعنی 68 درصد خواهان درخواست کمک از کشورهای خلیج هستند. کویت آمادگی خود را از ارائه 4 مبلیارد دلار به مصر اعلام کرد و قطر نیز قبلا 7 مبلیارد دلار داده بود. این کمک ها یا به عنوان بخشش یا قرض یا ودیعه نزد بانک مرکزی به مصر داده می شود.

نتایج مساعدات کشورهاي منطقه فورا آشکار شد به طوری که بازار سهام یک درصد افزایش یافت و این حجم مساعدات این فرصت را به مصر می دهد که امور مالی خود را سر و سامان دهد و ثبات سیاسی را برقرار و وحدت را حفظ کند. این اقدام کشورهای عربی باید مصر را تشویق کند حکومتی تشکیل دهد که همه اقشار مردم را در خود جای دهد و شایسته احترام و مصداقیت جامعه بین المللی باشد و باید اقداماتی انجام دهد که بتواند حمایت بیشتری برای استقرار سیاسی و از سرگرفتن نقش پیشگامی خود در منطقه ایفاء کند.



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار