بيرجند/

کشاورزی حفاظتی گامی برای رسیدن به کشاورزی پایدار

اجری این طرح راهکاری مناسب برای افزایش تولید محصولات و حفظ منابع کشاورزی و محیط زیست است .

به گزارش باشگاه خبرنگاران بيرجند

طرح کشاورزی حفاظتی با هدف مبارزه با آثار خشکسالی تاکنون در 23 هزار و 166 هکتار از اراضی استان کویری خراسان جنوبی اجرا شده است .

این طرح از سال زراعی90-89 در استان شروع شده و قرار بود در یک برنامه پنج ساله اجرا شود که با استقبال کشاورزان طرح موفقی از آب در آمد.

کشاورزی حفاظتی راهکاری مناسب برای حفظ و اصلاح منابع کشاورزی با هدف افزایش تولید و حفظ محیط زیسته که خراسان جنوبی جزو 10 استان برتر در این زمینه است .

دوبل بالغ بر 23 هزار و 166 هکتار توسعه کشاورزی حفاظتی داریم که شامل کود سبز،کم خاک ورزی و کشت مستقیم می باشد .میزان کود سبز در سطح هزارو 151 هکتار ،کم خاک ورزی در سطح 18 هزار هکتار و کشت مستقیم هم 900 هکتار در سال جاری بوده است .

این نوع کشاورزی بر پایه حفاظت از خاک، آب و گیاه بنا شده و یکی از راه های موثر برای برون رفت از بحران خشکسالیه که به رونق کشاورزی کمک می کند .

استفاده از کود های جایگزین به جای کود های شیمیایی وتوسعه کشاورزی حفاظتی برای کاهش هزینه های تولید و افزایش درآمد زایی برای کشاورزان از برنامه های سال جدید است .

افزایش 20 تا 30 درصدی تولیدات کشاورزی ، کاهش فشردگی خاک، حفظ رطوبت، افزایش مواد آلی خاک، جلوگیری از فرسایش و پیشگیری از به هم خوردن ساختمان خاک از دیگر مزایای کشاورزی حفاظتی است ./س

برچسب ها: کشاورزی ، حفاظتی ، پایدار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.