گرگان/

زندان‎های گلستان نفس تازه می کنند

رئیس کل دادگستری گلستان از اجرای دستورالعمل مجازات‎های جایگزین حبس در استان خبر داد.

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ، احمد فاضلیان گفت: این مجازات‎ها در پی ابلاغ دستورالعمل رئیس قوه قضاییه مبنی بر کاهش استفاده از مجازات حبس، تعیین مجازات‎های جایگزین و کاهش جمعیت کیفری زندانها در استان نیز اعمال می‎شود.

وی افزود: این دستورالعمل در واقع مبتنی بر قانون مجازات اسلامی جدید و به منظور اجرای هر چه بهتر قانون تدوین شده است.

رئیس کل دادگستری گلستان تصریح کرد:‌ پیش‎بینی ساز و کارهای حقوقی جدید در قانون مجازات اسلامی از قبیل مجازات‎های جایگزین حبس،‌ تعویق صدور حکم، معافیت از مجازات، آزادی مشروط با شرایط جدید، ‌نظام نیمه آزادی از جمله مواردی است که در دستورالعمل ابلاغی ریاست قوه قضائیه تأکید شده است .

قانون مجازات اسلامی در 728 ماده در تاریخ اول اردیبهشت امسال در کمیسیون قضایی مجلس به تصویب رسید.

قانون مجازات اسلامی مشتمل بر جرائم و مجازات‎های حدود، قصاص، دیات و تعزیرات، اقدامات تأمینی و تربیتی، شرایط و موانع مسئولیت کیفری و قواعد حاکم بر آنها است. کارشناسان معتقدند این قانون مترقی‎تر از قانون قبلی است و اغلب مشکلاتی را که در قانون قبلی وجود داشت رفع کرده است.

الزام نسبی دادگاه‎ها به صدور رای جایگزین اعدام برای محکومان زیر 18 سال، تقسیم‎بندی مجازات‎ها به هشت درجه و ورود مباحثی چون نظام نیمه‌آزادی، آزادی مشروط و طبقه‌بندی مجازات‌های تعزیری و تعیین مجازات‎های مختلف به تناسب درجه آن از مهمترین تغییرات در قانون جدید است./ج1

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.