يک متخصص سم شناسي عنوان کرد؛

غذاهاي غير بهداشتي دستفروشان عامل مهم بروز بيماري‌هاي روده‌اي

در ماه مبارک رمضان خريد غذاهاي غير بهداشتي از فروشندگان غير مجاز باعث بروز بيماري‌هاي روده‌اي و ميکروبي مي‌شود.

دکتر آقا بيگلويي، متخصص سم شناسي در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، گفت: هر ساله در ماه مبارک رمضان و به خصوص در فصل گرما افراد در موقع افطار به فروشگاه‌هاي مختلف مواد غذايي مراجعه و افطار مي‌کنند که در اين ميان برخي از اين فروشگاه ها اقدام به عرضه غذاهاي غير بهداشتي و آلوده مي‌کنند که باعث بروز بيماري‌هاي روده‌اي و ميکروبي مي‌گردد که اين بيماري‌ها با علائمي همچون استفراغ، اسهال و درد شکمي بروز مي‌کند و با توجه به گرم بودن هوا احتمال ايجاد مسموميت هاي غذايي جدي در اين گونه موارد وجود دارد.

وي تصريح کرد: اولين علائم اين مسموميت ها با استفراغ و سپس اسهال آبکي يا بلغي در نهايت ممکن است تبديل به اسهال خوني هم بشود و با اين علائم تظاهر کند.

وي به موارد پيشگيري از اين بيماري‌ها پرداخت و يادآور شد: مهمترين کار رعايت اصول بهداشتي شامل شستن دست ها قبل از غذا خوردن است به علت اينکه دست ها در طول روز با تماس با اشياء مختلفي همچون ميله‌هاي اتوبوس و اسکناس که منشاء آلودگي‌هاي فراوان هستند به شدت آلوده مي شوند.

وي به راهکارهاي ديگر پرداخت و ادامه داد: خوردن مايعات حاوي نمک و کمي جوش شيرين که ترکيبات ors هم محسوب مي‌شود مي‌تواند بسيار مفيد باشد و اگر اسهال مکرر باشد و يا بيشتر از 6 الي 10 ساعت طول بکشد بايد به پزشک مراجعه شود.

وي خاطر نشان کرد: در فصل گرما بايد به صورت جدي مراقب کودکان بود به ويژه آنکه عفونت دستگاه گوارش در کودکان خطرناک است و حتما بايد تحت نظر پزشک معاينه شوند./ح

برچسب ها: بیماری ، روده ، میکروب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار