مراحل جمع‌کردن یک رایانه یکپارچه قدرتمند با ارزان‌ترین قیمت

ما در مطلب قصد داریم راه و روش جمع‌کردن یک رایانه یکپارچه را از پایه به صورت قدم به قدم برای شما شرح دهیم.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،پیش‌بینی می‌شود طی چند سال آینده رایانه‌های دسکتاپ یکپارچه (All-in-one) به پرطرفدارترین انواع رایانه در بازار مصرف بدل شود. بیشتر مواقع شما در این رایانه‌ها نیز درست مانند لپ‌تاپ‌ها فقط می‌توانید مقدار حافظه رم و فضای ذخیره داده دیسک سخت را ارتقا دهید، اما در انواعی از آنها شما گزینه‌های بیشتری را در اختیار دارید.

مدتی است برخی شرکت‌های تولیدکننده مادربورد و قطعات رایانه به ساخت نمونه کیس‌هایی برای جمع‌کردن رایانه‌های یکپارچه اقدام کرده‌اند. برای مثال شرکت اینتل بتازگی یک نمونه استاندارد از آنها را تولید کرده است. در واقع این محصول یک قاب نازک است که مشخصه‌هایش با رایانه‌های یکپارچه کاملا انطباق دارد.

ما در اینجا قصد داریم راه و روش جمع‌کردن یک رایانه یکپارچه را از پایه به صورت قدم به قدم برای شما شرح دهیم:

الف ـ انتخاب سخت‌افزار

اولین قدم برای جمع‌کردن یک رایانه دسکتاپ یکپارچه انتخاب یک کیس مناسب است. انتخاب ما در اینجا کیس یکپارچه L5LP-2150 اینتل است.

این کیس یک صفحه نمایش 5‌/‌21 اینچی شامل خنک‌کننده و منبع تغذیه دارد. مادربورد انتخابی ما یک DH61AZG است. این مادربورد اتصال به منبع تغذیه خارجی و پردازنده دسکتاپ اینتل با طراحی حرارتی تا سطح 65 وات را پشتیبانی می‌کند. ما برای این پیکربندی سخت‌افزاری پردازنده چهار هسته‌ای 1‌/‌3 گیگاهرتزی Core i5 – 3570s را که از بسیاری جهات به پردازنده Core i7-3770 شباهت دارد، انتخاب کرده‌ایم.

از نظر فضای ذخیره این مادربورد هر دو نوع درایو Mini PCIe SSD و دیسک سخت استاندارد 5‌/‌2 اینچی را پشتیبانی می‌کند ما درایو SSD سری 335 اینتل با فضای ذخیره 240 گیگابایتی را انتخاب کرده‌ایم. دست آخر هم برای حافظه یک جفت ماژول رم (SO-DIMM) پاتریوت چهار گیگابایتی را مناسب دیدیم.

ب ـ مراحل کار

1ـ آماده‌کردن کیس



برای باز‌کردن قاب، آن را روی سطحی صاف به شکل پشت و رو قرار داده و پنج پیچ پشتی آن را باز کنید و بردارید. در حالی که حفاظ ورودی I‌/‌O رو به شماست، به آرامی نوک پیچ گوشتی را روی فلز بغلی دریچه تهویه هوا بگذارید و آن را با انگشتان خود مانند عکس، در داخل کیس بالا بکشید (شکل A) تا جایی که کمی از کیس بیرون بزند. سپس نوک پیچ گوشتی را اهرم کرده و شروع کنید آن را از قسمت درگاه‌های یواس‌بی و فیش‌های هدفن بلند کنید (شکل B).

2ـ نصب درایوها، پردازنده و حافظه رم

ابتدا گرداننده نوری و درایو SSD یا دیسک سخت را در جایشان روی کیس نصب و پیچشان کنید. حال موقع آن است که رم و پردازنده را نیز خارج از کیس روی مادربورد نصب کنید. کارت وای ـ فای را روی پایانه اتصال مینی PCIe متصل و پس از آن ورودی I‌/‌O را نصب کنید.

3ـ نصب صفحه پشتی



برای استفاده از خنک کننده اینتل، باید ابتدا صفحه پشتی را همراه کیت آن نصب کنید. این صفحه به وسیله یک لایه نرم چسبنده در جایش می‌چسبد. (شکل C) کیس همچنین یک صفحه ضدحرارت دارد که توسط یک ماده چسبنده به پشت مادربورد می‌چسبد. (عکس D) حالا مادربورد را در جای مخصوصش سوار کرده و پیچ کنید. با توجهی خاص ورودی I‌/‌O را در امتداد مادربورد با دقت جا بیندازید به صورتی که ورودی به درگاه‌های اتصال گیر نکند.

4ـ نصب خنک‌کننده



حال زمان آن رسیده تا خنک‌کننده را سر جایش پیچ کنید. خنک‌کننده نیز باید یک سطح ضد گرمای اینتل داشته باشد. اگر نداشت از کمی خمیر ضدحرارت استفاده کرده و آن را روی صفحه جدا کننده حرارتی و زیر پردازنده بمالید. از چهار پیچ برای اتصال پردازنده روی صفحه پشتی استفاده کنید (شکل E) و همچنین دو پیچ انتهای لوله حرارتی را نیز محکم ببندید.

5ـ نصب بلندگو


داخل کیس جا برای کابل‌کشی خیلی کم است و برای این کار شما مجبورید پیچ بلندگو را در قسمت چپ کیس باز کرده و آن را از جایش درآورید. (شکل F)

6ـ متصل‌کردن پنل صفحه نمایش



متصل‌کردن پنل صفحه نمایش با یک اتصال داخلی اختصاصی LVDS انجام می‌شود. (عکس G) خیلی با دقت و با کمک نوک یک پیچ گوشتی تخت ظریف سر سوکت کابل LVDS را در حالی که دو طرفش را با کمک دو انگشت گرفته‌اید، داخل سوکت فشار داده و به داخل سوکت اتصال وارد کنید تا کاملا داخل سوکت اتصال قرار گیرد. (عکس H). هرگز برای درآوردن کابل LVDS پنل صفحه نمایش از داخل سوکت، اتصال کابل ریبونی را نکشید بلکه با استفاده از نوک یک پیچ گوشتی تخت از دو طرف سوکت دو سر کابل را با دقت و به آرامی کم‌کم تکان داده و از سوکت اتصال خارجش کنید.

7ـ متصل‌کردن بورد اینورتور



برخلاف صفحه نمایش دسکتاپ‌ها که برق‌شان توسط آداپتور یا منبع تغذیه داخلی AC‌/‌DC تامین می‌شود، صفحه نمایش دسکتاپ یکپارچه باید برقش را از مادربورد بگیرد. برای این کار باید اتصال هفت پین را داخل درگاه اتصال قرمز رنگ کنار سوکت LVDS وارد کنید. هنگامی که این کار انجام شد، جای اتصال دوم را پیدا کرده و آن را به درگاه اتصال مستطیل شکل نارنجی کوچک PCB در سمت چپ بلندگو به بورد برگرداننده (inverter) متصل کنید. (شکل I).

8ـ اتصال بلندگوها به درگاه‌های اتصال داخلی



اگر بخواهید از بلندگوهای داخلی دسکتاپ یکپارچه استفاده کنید باید آنها را به سوکت هدر چهار پین کنار کارت وای- فای و باتری CMOS متصل کنید. (شکل J)

9ـ اتصال کارت وای ـ فای



به دنبال سرسیم خاکستری رنگ آنتن وای- فای بگردید و آن را با فشار کمی به درگاه اتصالی به نام Main1 روی کارت وای ـ فای متصل کنید. (عکس K)

10ـ تنظیم ولتاژ برق



ابتدا دفترچه راهنمای دسکتاپ یکپارچه و مادربورد را بدقت مطالعه کرده و سوکت هدر سه پین کنار FPD Power هدر برگرداننده را پیدا کنید که باید به پین‌های شماره 2 و 3 یا 19 ولت وصل شود. (عکس L) در مرحله بعد باید برگرداننده دوم را به سوکت هدرکه نزدیک اتصال پنل جلویی است به پین‌های شماره 4 و 6 یا ولتاژ 5 ولت متصل کنید. (عکس M)

11ـ اتصالات نهایی

در این مرحله نیاز دارید تا سه عدد سوکت هدر USB و کابل‌های برق و داده گرداننده نوری و وضعیت جامد را وصل و کابل برق SATA را به مادربورد متصل کنید. حال پوشش پشتی و فن خنک‌کننده را به سوکت هدر فن و پایه را نصب و کابل را به برق زده و دستگاه را روشن کنید./کلیک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار