شهرکرد/

هشدار نسبت به بروز پدیده خشکیدگی جنگل ها و مراتع

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان چهارمحال و بختیاری نسبت به بروز پدیده خشکیدگی جنگل ها و مراتع این استان هشدار داد.

روانبخش رئيسيان افزود: اين پديده كه دلايل آن نامعلوم است جنگل ها و مراتع را در معرض خشك شدن قرارداده و روز بروز در حال گسترش است.
وي با بيان اينكه پديده خشكيدگي به صورت پراكنده و لكه اي در تمامي مناطق استان چهارمحال وبختياري مشاهده شده است، اظهار داشت: تمامي يك ميليون و ۱۰۰هزار هكتار سطح مراتع و جنگل هاي این استان در معرض گسترش اين پديده قرار دارد.
رئيسيان با بيان اينكه انجام طرح هاي تحقيقاتي براي بررسي اين مشكل ضروري است، تصريح كرد: براي بررسي علل و عوامل اين پديده سال گذشته قراردادي با اداره كل منابع طبيعي استان چهارمحال وبختياري براي انجام طرح تحقيقاتي، منعقد شد.

وي افزود: اجراي اين طرح با پيش بيني يك ميليارد ريال اعتبار و انجام تحقيقات سه ساله در سال گذشته آغاز شد.
رئيس مركز تحقيقات كشاورزي ومنابع طبيعي استان چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: در مرحله نخست، اقداماتي براي شناسايي مناطق در معرض اين پديده و پهنه بندي آن صورت گرفت كه به دليل كمبود اعتبار ادامه آن متوقف شد.

رئيسيان ميزان اعتبارهزينه شده براي اجراي طرح مرحله نخست را ۳۰۰ ميليون ريال عنوان و تصريح كرد: اين اعتبار نيز به دليل كمبود بودجه اداره تعهد كننده محقق نشد و مركز ناچار به تامين آن از منابع ديگر شد.

وي گفت: گسترش اين پديده در جنگل ها و مراتع منجر به بروز خطرات زيست محيطي مي شود و با تداوم آن و نابودي تنوع گياهي، تنوع زيستي و جانوري استان چهارمحال و بختياري نيز از بين مي رود.

رئيسيان افزود: با گسترش اين پديده وافزايش بيابان زايي آفات جنگلي به اراضي كشاورزي هجوم آورده وسلامت مواد غذايي به خطر مي افتد .

وي با بيان اينكه سطح وسيعي ازجنگل هاي كشور به ويژه مناطق مركزي و جنوبي در معرض تهديد اين پديده قرار دارد، بر پيگيري و همكاري بيشتر مسئولان كشوري براي اجراي طرح هاي تحقيقاتي دراين زمينه تاكيد كرد.
۸۶.۶ درصد مساحت استان چهارمحال و بختياري را عرصه هاي منابع طبيعي شامل جنگل ها و مراتع تشكيل مي دهد./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.