اصفهان/

بستن آب زاینده رود در شرایط کنونی به کشاورزان شرق اصفهان خسارت وارد می کند

نایب رییس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق اصفهان گفت:بستن آب زاینده رود در شرایط کنونی به کشاورزان شرق اصفهان خسارت وارد می کند.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران اصفهان «حمیدرضا مومنی»در جلسه ماهانه کمیسیون کشاورزی اتاق اصفهان با اشاره به بستن آب رودخانه زاینده رود در اواخر تیرماه گفت:برای به ثمر رسیدن کشت کشاورزان شرق نیازمند چند روز دیگر آبیاری مزارع است و در صورت بسته شدن آب رودخانه آسیب به محصولات کشت شده وارد می شود.

وی از ارسال نامه اتاق اصفهان به استانداری در موضوع تبعات بسته شدن آب رودخانه برای بخش کشاورزی استان در شرایط فعلی خبر داد.

مومنی از تشکیل شعبه انجمن ارگانیک ایران در استان اصفهان خبر داد و گفت:این انجمن می تواند نقش مهمی در فرهنگ سازی تولید و مصرف محصولات غذایی سالم و ارگانیک در جامعه داشته باشد.

وی با اشاره به فعالیت کمیته صادرات کمیسیون کشاورزی گفت:در راستای کمک به اجرایی شدن پایانه گل و گیاه جلسه ای با رییس سازمان جهاد کشاورزی استان برگزار شد تا در مورد زمین پیشنهادی برای این طرح تصمیم گیری شود .

وی نقش بانک ها در توسعه صادرات محصولات کشاورزی را مهم ارزیابی کرد و گفت:توسعه کشاورزی پایدار نیازمند همکاری بیشتر و دو جانبه بانک توسعه صادرات با بخش کشاورزی است.

سرپرست بانک توسعه صادرات استان اصفهان در این جلسه گفت:این بانک به عنوان یک بانک تخصصی کلیه خدمات بانکی را به مشتریان ارائه می کند، نرخ تسهیلات طبق حداقل بسته سیاستی ونظارتی بانک مرکزی 14 % در امورتولیدی صادراتی و18% در بخش خدمات وبازرگانی صادراتی است که چنانچه مشتریان ضمانتنامه صندوق ضمانت صادرات ایران را به عنوان وثیقه ارائه کند این نرخ تا 2% در هر بخش تقلیل پیدا می کند.

«سید صمدالدین هاشمی» اضافه کرد:جهت تسهیل در امور صادرکنندگان محصولات کشاورزی مدارک خرید یک ماه پس از اخذ تسهیلات می تواند قابل ارایه باشد و همچنین جهت مهلت قرارداد تسهیلاتی محصولات صادراتی سیب درختی وخشکبار درقالب عقد فروش اقساطی وسلف از 6 ماه به 9 ماه افزایش پیدا کرده است .

وی تصریح کرد:بانک توسعه صادرات ایران به منظور ارائه هر چه بهتر خدمات به صادر کنندگان در هر استان دارای یک شعبه می باشد که شعبه اصفهان در سال 1375 دایر شد و این شعبه توانسته است در سه سال پیاپی در سالهای 88 تا 90 شعبه برتر کشور شود .

وی گفت:كاهش رشد تسهیلات این بانک به علت تخصصی بودن وتوسعه اي بودن بانک در 4سال اخیر است که هیچ سرمایه ای از طریق دولت ومجلس به بانک تزریق نشده است لذا به منظور تدوام ارائه خدمات به صادر کنندگان استان،مشتریان صادر کننده نسبت به متمرکز کردن گردش عملیات مالی در بانک همکاری کنند.

وی افزود:شعبه اصفهان بانک تلاش کرده که در پرتفوی تسهیلاتی خود در همه بخشها فعالیت کند که متاسفانه به رغم صادرات 55میلیون دلاری بخش کشاورزی استان و ظرفیت موجود این مهم انجام نشده است./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.