عراقچی در نشست خبری:

منتظر اقدامات عملی و اتخاذ رویکردهای جدید از سوی آمریکا هستیم

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: تنها برای مذاکره با ایران صرف بیان مواضع خوشایند ملاک نیست؛ ما منتظر اقدامات عملی و اتخاذ رویکردهای جدید هستیم.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، "سید عباس عراقچی" سخنگوی دستگاه دیپلماسی در نشست خبری این هفته در پاسخ به سؤالی مبنی بر اظهارات وزیر خارجه پیشین انگلیس مبنی بر قصد سفر به تهران گفت: تاکنون هیچ درخواست رسمی در این زمینه صورت نگرفته است، اما اظهاراتی مطرح شده و گویای این مهم بوده که "استراو" و هر شخص دیگری که بتواند به ایران سفر کند کشورمان از این مسئله خرسند خواهد بود.


وی ادامه داد: روابط ما با اتحادیه اروپا در راستای سیاست کلی جمهوری اسلامی ایران در رفع تنش‌هاست، اما اینکه وی جهت گسترش روابط اظهار علاقه‌مندی کرده ابتدا باید از لندن این اقدامات آغاز شود، چرا که قطع روابط از جانب انگلیس بوده و قطعاً اگر اقدامی قرار است صورت گیرد باید از طرف آن‌ها انجام شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره سفر رئیس جمهوری کشورمان به عراق اظهار داشت: «بیش از یک سال است که دعوت‌نامه‌ای از سوی طالبانی دریافت شده که این سفر به دلیل بیماری وی به تأخیر افتاده است و با توجه به این مسئله، تأخیر در این سفر ادامه یافت، اما ایده‌های پیشنهادی بر این است که در هر صورت پیش از پایان دوره ریاست جمهوری احمدی‌نژاد این سفر انجام شود.».

عراقچی افزود: این سفر اکنون به میزبانی معاون رئیس جمهوری عراق بوده که احتمالاً در آخر این هفته صورت گیرد و در راستای بهبود روابط دوجانبه ۲ کشور است.

وی در مورد چراغ سبزهایی از سوی رئیس جمهور آمریکا و دولت انگلیس و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای مذاکره با ایران گفت: ایران همواره آماده مذاکره با همه کشورها غیر از استثناهای موجود بوده است.

* منتظر اقدامات عملی و اتخاذ رویکردهای جدید از سوی آمریکا هستیم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: اینکه بسیاری کشورها به صورت رسمی و غیر رسمی برای انجام مذاکره با ایران اظهار تمایل کرده‌اند امر مطلوبی است، اما در رابطه با آمریکا مسئله از چراغ سبز نشان دادن گذشته است و ما منتظر اقدامات عملی و اتخاذ رویکردهای جدید از سوی این کشور هستیم.

عراقچی ادامه داد: صرف بیان مواضع خوشایند ملاک نیست؛ آنچه ملاک است تغییر نگاه و رویکردهای آن‌ها در تعاملات است.

وی در پاسخ به سؤال باشگاه خبرنگاران، مبنی بر آخرین اقدامات وزارت خارجه در خصوص تحولات مصر گفت: "علی اکبر صالحی" رایزنی‌هایی مستقیمی با سرپرست وزارت خارجه مصر داشته و بعد از تحولات اخیر این رایزنی‌ها صورت گرفته است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: وزیر امور خارجه کشورمان ضمن گفتگوی تلفنی با البرادعی، با بازیگران منطقه‌ای برای دریافت ابتکارات جدید گفتگوهایی داشته است.

عراقچی تصریح کرد: البته اختلاف نظرهایی در این خصوص وجود دارد.

وی ادامه داد: گفتگوی تلفنی نیز با وزیر خارجه امارات صورت گرفته و ما به رایزنی‌های خود با همه کشورها در مورد مسئله سوریه ادامه خواهیم داد و امیدواریم موضوع مصر با حفظ وحدت و انسجام ملی به سرانجام رسد و خواسته‌های مشروع مردم تحقق یابد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد گزارش شورای امنیت علیه جمهوری اسلامی ایران و اظهارات نتانیاهو درباره برنامه هسته‌ای کشورمان گفت: بعضی از کشورهای عضو شورای امنیت تلاش کردند برنامه موشکی ایران را به عنوان نقض تحریم‌ها در شورا مطرح کنند که با مخالفت برخی اعضای این شورا روبرو شد.

عراقچی ادامه داد: ما اینگونه رفتارها را صحیح نمی‌دانیم و آن‌ها باید بدانیم اینگونه اقدامات کارساز نیست.

وی با بیان اینکه برنامه موشکی ایران تنها ماهیت دفاعی دارد و اقدامی مشروع است، تصریح کرد: هر کشوری مجاز به تأمین نیازهای دفاعی خود است.

* برای یاوه‌گویی‌های نتانیاهو ارزش قائل نیستیم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد اظهارات نتانیاهو درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت: اینکه وی از حماسه سیاسی ملت ایران عصبانی باشد کاملاً قابل درک است و اینکه این انتخابات مورد استقبال وسیع جامع بین‌المللی قرار گرفت و موجب عصبانیت این فرد شده هم قابل درک است.

عراقچی ادامه داد: بیان اظهارات توهین‌آمیز از وی عجیب نبوده و از رژیمی که سراسر عمرش پر از جنایت و وحشی‌گری است این اقدامات بعید نیست.

وی افزود: اینکه وی به کشورهای دیگر در مورد دولت حجت‌الاسلام والمسلمین "حسن روحانی" توصیه‌هایی را مطرح می‌کند و الفاظی را به کار می‌برد نشانگر دخالت این رژیم جعلی در روابط ایران با کشورهای دیگر است.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: اگر ما به دنبال این بودیم که برای نشان دادن چهره نتانیاهو مدرکی به کشورهای دیگر نشان دهیم همین صحبت‌های این فرد بهترین مدرک است و ما برای یاوه‌گویی‌های وی ارزشی قائل نیستیم.

* ادامه رایزنی‌ها با امارات درباره ایرانیان مقیم این کشور

عراقچی در مورد تحولات سوریه و روند اخراج ایرانیان از امارات گفت: وزیر امور خارجه کشورمان در تماس تلفنی با همتای اماراتی خود درباره ایرانیان مقیم امارات به بحث و بررسی پرداخت.

وی افزود: وزیر خارجه کشورمان به طور جدی نگرانی‌هایمان را اعلام کرد و پاسخ همتای وی این بود که تلاش خود را در این زمینه ادامه می‌دهد و تجدید نظرهایی در مورد این مسئله صورت خواهد گرفت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد بحران سوریه تاکید کرد: در این مسئله مواضع ما روشن است و ما کماکان خواهان ارائه راه‌کارهایی برای حل این بحران هستیم.

عراقچی در ادامه درباره اجلاس ژنو 2 اظهار داشت: تاریخ و دستور کار این اجلاس هنوز مشخص نشده است، چرا که اختلاف نظرهایی جدی بر سر راه این کنفرانس وجود دارد. اگر از کشورمان برای حضور دعوتی به عمل آید قطعاً آن را به طور مثبت ارزیابی می‌کنیم و معتقدیم هر راه‌کاری برای حل بحران سوریه باید فراگیر باشد.

وی با اشاره به مسئله آتش‌بس در ماه مبارک رمضان در سوریه گفت: معارضین سوری برای برقراری آتش‌بس درخواست داشتند که نفس این کار مطلوب است و ما به طرف‌های درگیر پیشنهاد می‌دهیم اسلحه را کنار گذاشته و وارد فاز گفتگو شوند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ادامه داد: سال گذشته دولت سوریه خواستار آتش‌بس شد، اما معارضین این امر را نپذیرفتند. امیدواریم طرف‌های درگیر به این نتیجه برسند که بهترین راه حل، گفتگو است که البته باید میان معارضین واقعی و تروریست‌ها تفاوت قائل شد.

* گفتگو تنها راه حل اختلافات با عربستان است، نه موشک

عراقچی در مورد تصاویر ماهواره‌ای از استقرار موشک بالستیک در عربستان گفت: صحت و سقم این تصاویر محل بحث و گفتگو است و ما هم در حال ارزیابی این موضوع هستیم، اما آنچه که مهم بوده این است که در چنین شرایطی انتشار چنین تصاویری قطعاً با دسیسه همراه است؛ یعنی دسیسه‌هایی در پشت پرده این امر وجود دارد.

وی افزود: قطعاً این اقدامات برای بالا بردن تنش‌ها میان ایران و عربستان صورت گرفته، خصوصاً اینکه دولت جدید در کشور هم قرار است به زودی وارد عمل شود، بنابراین در این فضاها چنین اقدامی مشکوک است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: ما طالب روابط دوستانه و مبتنی بر احترام متقابل هستیم.

عراقچی ادامه داد: ما عربستان را کشوری تأثیرگذار در جهان اسلام می‌دانیم؛ البته اختلاف نظرهایی وجود دارد که حل آن از طریق موشک نخواهد بود و گفتگو تنها راه حل آن است.

* عدم تغییر در روابط ایران و کانادا

وی در مورد عذرخواهی کانادا پس از انتخابات ریاست جمهوری گفت: هنوز هیچ اقدامی برای گشایش سفارتخانه این کشور صورت نگرفته و در روابط این کشور با تهران تغییری رخ نداده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد جمهوری آذربایجان و مسائل داخلی این کشور گفت: آذربایجان یک کشور بزرگ اسلامی و عمدتاً شیعه است. مذاهب در این کشور همواره روابط خوبی با یکدیگر داشته‌اند و مردم جمهوری آذربایجان گرایش قوی به اسلام دارند.

عراقچی با اشاره به دخالت‌های اخیر آمریکا در این کشور افزود: ما مخالف هرگونه دخالت خارجی در کشورها هستیم و به آمریکایی‌ها توصیه می‌کنیم از این دخالت‌ها جلوگیری کرده و از افزایش تنش‌ها خودداری کنند.

وی در مورد روابط ایران و آرژانتین اظهار داشت: روابط کشورمان با آرژانتین به سال‌های طولانی برمی‌گردد که این روابط دوستانه بوده و ما همکاری‌های مستقیمی با این کشور داشتیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: مسئله آمیا تلخی‌هایی را در روابط دو کشور به وجود آورد که دخالت صهیونیست‌ها در آن به خوبی نمایان است، اما هر دو کشور سعی دارند این مسائل را حل و فصل کنند و ما به کشورهای دیگر توصیه می‌کنیم در روابط ایران و آرژانتین دخالت نکنند.

* دستاوردهای دیپلماسی دولت‌های نهم و دهم

عراقچی در مورد دستاوردهای دیپلماسی دولت‌های نهم و دهم گفت: در طول هشت سال گذشته ایران حضوری گسترده و مشارکت جدی در عرصه بین‌الملل داشته و همواره به عنوان شاخصی اصلی مطرح بوده است.

وی افزود: حضور هشت سال رئیس جمهوری کشورمان در مجمع عمومی سازمان ملل یکی از مهم‌ترین نمادهای حضور در عرصه جهانی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: حضور در جمع نخبگان و در عرصه سازمان همکاری‌های اسلامی، جنبش عدم تعهد که منجر به کسب ریاست از سوی ایران شد نمونه بارز دیگری از این دستاوردهاست.

عراقچی تاکید کرد: ما جنبش عدم تعهد را نهادی تأثیرگذار بر عرصه جهانی می‌دانیم که ریاست آن را به مدت سه سال عهده‌دار شدیم و این دستاورد مهمی برای کشورمان است.

وی تاکید کرد: دولت فعلی شعارها و مواضع اصولی ایران را همواره مورد تأکید و تکرار قرار داده و از طرح عدالت حمایت کرده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ورود مفهوم عدالت را نتیجه تلاش‌های جدی سیاست خارجی دولت فعلی دانست و ادامه داد: ما با تاکید بر مفهوم عدالت سعی کردیم در مسیر صحیح گام برداریم که البته صحبت در این زمینه مفصل است.

عراقچی تاکید کرد: مواضع دولت احمدی‌نژاد مبتنی بر مقاومت بوده و ثمرات تلاش وی در تثبیت حقوق هسته‌ای کشورمان نمایان است.

وی ادامه داد: مفاهیمی چون عدالت و آزادی در کنار صلح همواره مورد تاکید قرار گرفته و این‌ها نمونه‌ای از دستاوردهای دولت نهم و دهم بوده که مورد تقدیر مقام معظم رهبری نیز واقع شد.

* انقلاب در مصر به پایان نرسیده است

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در مورد روابط ایران و مصر گفت: ما معتقدیم انقلاب در مصر به پایان نرسیده است، دموکراسی در این کشور آغاز شده و به مسیر خود ادامه می‌دهد که البته هر دموکراسی نوپایی با تنش‌هایی روبروست.

عراقچی افزود: امیدواریم این وضعیت با حفظ انسجام ملی و گسترش روند آشتی ملی طی شود و شاهد مصری قوی و با ثبات باشیم، چرا که مصر از کشورهای مهم جهان عرب و اسلام و همواره تأثیرگذار بوده است.

وی تصریح کرد: مردم مصر هوشمند هستند و ایستادگی آن‌ها از گذشته تاکنون در برابر رژیم صهیونیستی ستودنی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: ما خواهان توقف هرگونه خشونت هستیم و همواره خواستار این بودیم که بازداشت‌ها خاتمه و کاهش یابد و مسیر تحولات به مسیری مسالمت‌آمیز سوق داده شود؛ ما این موضوع را در گفتگو با مقامات مصری از جمله البرادعی و سرپرست وزارت خارجه این کشور نیز مطرح کردیم.

* واکنش نسبت به تشکیل ارتش آزاد مصر

عراقچی در مورد انتشار اخباری مبنی بر اینکه رهبر اخوان‌المسلمین اعلام کرده به زودی ارتش آزاد مصر را تشکیل خواهد داد، گفت: در مورد مسئله مصر موضع ما کاملاً روشن است. ما هر اقدامی را که منجر به تشدید درگیری‌ها در مصر شود رد می‌کنیم و هرگونه حرکتی که منجر به تنش شود محکوم است و مورد تایید ما نیست.

وی ادامه داد: بنابراین ما از همه طرف‌های درگیر می‌خواهیم راه حل آشتی ملی را برگزینند که مسئله تشکیل ارتش آزاد که در رسانه‌ها ذکر شده مشخص نیست که به چه میزان صحت داشته باشد و قطعاً گفتاری برای چانه‌زنی سیاسی نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: رهبر اخوان‌المسلمین از هوشمندی و درایت کاملی برخوردار است و اجازه نخواهد داد درگیری‌ها به سمت درگیری مصری سوق داده شود.

* حضور نیروهای خارجی در افغانستان به معنی ادامه ناامنی‌هاست

عراقچی همچنین در مورد خروج نیروهای نظامی از افغانستان اظهار داشت: قرار است نیروهای خارجی از جمله آمریکایی‌ها تا پایان سال 2014 از این کشور خارج شوند که البته گفتگوهایی در این زمینه وجود دارد و نشانگر این بوده که آمریکایی‌ها سعی می‌کنند برخی پایگاه‌های خود را حفظ کنند.

وی افزود: اما با تأسیس دفتر طالبان در دوحه روند این گفتگوها متوقف شده و ما ادامه حضور نیروهای نظامی در افغانستان را خلاف امنیت می‌دانیم، چرا که ادامه حضور آن‌ها باعث افزایش فعالیت نیروهای تروریستی و تنش‌هاست و مخل ثبات و صلح در افغانستان است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: ما مواضع خود را به مقامات افغانستان اعلام کردیم و امیدواریم گفتگوهای آن‌ها به نتیجه برسد و از تداوم نیروهای آمریکایی جلوگیری کنند، چرا که هرگونه حضور نیروهای خارجی به ادامه ناامنی‌ها منجر خواهد شد.

عراقچی افزود: امیدواریم دولت افغانستان در رابطه با این موضوع برخورد مناسبی داشته باشد و تصمیم‌گیری درستی انجام دهد.

وی در مورد 300 سفر خارجی "اسفندیار رحیم مشایی" گفت: در مورد این موضوع وزارت خارجه دخیل نیست؛ مشایی به عنوان هیئت همراه به این کشورها سفر کرده و طبعاً ریاست جمهوری با نهاد مربوطه توضیحات لازم را ارائه خواهد داد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در مورد سفر احمدی‌نژاد به مسکو هم قطعاً اطلاعات نزد نهاد مربوطه است و توضیحات لازم توسط خود آن‌ها ارائه خواهد شد.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار