راه‌چمنی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

موسسان حزب فراگیر باید از چهره‌های تاثیرگذار باشند/ ضرورت اصلاح مشکلات فعلي احزاب در کشور به منظور تشکيل حزب فراگير

دبیرکل حزب وحدت وهمکاری گفت:حزب فراگيري که اعضاي موثر آن از وزن بالايي در جامعه سياسي برخوردار باشند به طور قطع تاثيرگذار خواهد بود و زمينه جذب اقشار مختلف و فرهنگ سازي را در جامعه فراهم مي‌کند.

"محمدرضا راه چمني" در گفتگو با خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، پيرامون موانع و راهکارهاي تشکيل حزب فراگير اظهار داشت: حزب فراگير بايد تعريف و مشخص شود که منظور از تشکيل يک حزب فراگير از نظر جغرافيايي و با حضور همه اقشار چيست.

دبيرکل حزب وحدت و همکاري ملي با بيان اينکه فرهنگ مناسب براي جذب افراد به احزب در کشور وجود ندارد، تصريح کرد: متاسفانه عدم عضويت در حزب ارزش تلقي مي‌شود  و تا وقتي که  فرهنگ  حزب‌گرایی در کشور گسترش و تعميم پيدا نکند زمینه جذب نخبگان در کشور فراهم  نخواهد شد و با مشکل فرهنگی برای جذب افراد در حزب  مواجه هستیم.

راه چمني با بیان اینکه نهادينه کردن نقش احزاب نیازمند امتيازاتي است تا اشخاص واهمه‌ای برای پیوستن به یک حزب را نداشته باشند، گفت: در شرایطی که افراد برای فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی خود نیازمند عدم وابستگی به احزاب هستند، می‌توان در دستگاه‌های دولتی یکی از شروط همکاری را عضویت در حزب  و داشتن تایید نامه از سوی آن مبنی بر اینکه در چه زمینه‌هایی تخصص دارند، مهیا کرد تا  زمینه فرهنگی حزب گرایی در کشور به تدریج گسترش یابد. 

وي با اشاره به نقطه نظرهایی که در جهت انتصابات کابينه يازدهم و جايگاه احزاب در اين زمينه عنوان شده، اظهار داشت: در روزنامه‌ها و رسانه ها بیان می شود که کابينه نبايد وابسته به حزب باشد ؛ که معتقدم  اين خود يک تبليغ منفي عليه احزاب است لذا افرادي که مي‌خواهند حزبي را تشکيل دهند با اين ذهنيت برخورد مي‌کنند که عضويت آنها مانع پيشرفت و شکوفایی توانایی‌هایشان است.

راه چمنی اظهار داشت: احزاب نيازمند اصلاح و وضع قوانين حمايتی در جهت توسعه فرهنگ ضد حزبي در جامعه هستند.

وي با اشاره به تشکيل حزب فراگير و ليدري آن گفت: موسسان حزب فراگیر بايد از چهره‌هاي شاخص و تاثيرگذار جمهوري اسلامي باشند،  لذا در  اوايل پيروزي انقلاب اسلامي که حزب جمهوری اسلامی تاسیس شد چهره‌هاي شاخصی مانند مقام معظم رهبري، شهيد بهشتي و شهيد باهنر و همچنين آيت الله رفسنجاني و ...  در راس بودند.

دبيرکل حزب وحدت و همکاري ملي در ادامه گفت: براي تشکيل حزب فراگير بايد زمينه را براي تمام قشرها بدون واهمه از پذيرفته نشدن در جامعه فراهم کرد تا افراد بدانند که توانايي و استعدادهايشان شکوفا مي‌شود.

 دبيرکل حزب وحدت و همکاري ملي تاکيد کرد: حزب فراگيري که اعضاي موثر آن از وزن بالايي در جامعه سياسي برخوردار باشند به طور قطع تاثيرگذار خواهند بود و زمينه جذب اقشار مختلف و فرهنگ سازي را در جامعه فراهم و نواقصي نظير ديدگاه منفي نسبت به حزب که در بين مردم رواج دارد برطرف مي‌شود.

راه چمني همچنين ادامه داد: اگر فعالان سياسي رده دوم بخواهند حزب فراگير تشکيل دهند ؛ موفق به جذب افراد برای پیوستن به حزب فراگیر نخواهند شد.

دبير کل حزب وحدت و همکاري بيان کرد: در کشور دموکراتيک و مردم سالاري مانند ايران باید زمينه‌هاي تشکيل احزاب قوي فراهم شود تا تاثيرگذاري واقعي خود را بروز دهند؛ لذا در صورت عدم اصلاح مشکلات فعلي احزاب و گروه‌هاي کشور، تشکيل حزب فراگير موضوعيت پيدا نمي‌کند.

وي زمينه‌هاي لازم براي تشکيل يک حزب فراگير را جمع بندي کرد و گفت: موسسان حزب فراگير بايد از چهره‌هاي شاخص باشند، ابزارهاي قانوني که زمينه را براي جذب اقشار مختلف فراهم کنند بايد از نظر قوانين و مصوبات دولت و بخش‌نامه‌ها مورد توجه قرار گيرند و همچنين فرهنگ تحزب در جامعه نهادينه و گسترش پيدا کند.

دبيرکل حزب وحدت و همکاري ملي ايران اسلامي خاطر نشان کرد: اگر حزب فراگير بتواند براي افراد زمينه بروز ديدگاه‌ها و پذيرش مسئوليت‌ها در جهت رفع مشکل مردم فراهم را کند به طور قطع از تشکيل آن استقبال مي‌شود.

انتهاي پيام/

برچسب ها: حزب ، محمدرضا ، راهکار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار