اختلالات خواب در جمعيت کلي، شيوعي بين ۱۵ تا 42% دارد

اختلالات خواب در جمعيت کلي، شيوعي بين ۱۵ تا 42% دارد. اين اختلالات منجر به بروز نتايج منفي و نامطلوب در کيفيت زندگي و عملکرد افراد مي شود.

فاطمه ربیعی، کارشناس ارشد روانشناسی عمومی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: . سازمان جهانی بهداشت، در تعریف سلامتی آن را حالت رفاه کامل جسمی، روانی و اجتماعی و نه فقط نبود بیماری می داند و بر این نکته تأکید دارد که هیچ یک از این ابعاد بر دیگری اولویت ندارد.  در گذشته در بسیاری از کشورهای جهان، به دلیل توجه اصلی به اولویت های بهداشتی همچون بیماری های عفونی و واگیردار، سلامت روان کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

وی گفت: مرور مطالعات انجام گرفته در زمینه وضعیت سلامت روان افراد 15 سال و بالاتر در ایران، نشان دهنده این است که به طور متوسط حدود 21 % افراد جامعه از اختلالات روانی رنج می برند و زنان نسبت به مردان از آسیب پذیری بالاتری برخوردارند.

ربیعی تصریح کرد:يکي از فاکتورهايي که نقش مهمي در سلامتي انسان دارد، خواب است. خواب، مکانيزم فيزيولوژيک بدن در بازيابي توان ازدست رفته و خستگي ناشي از فعاليت هاي بدن در طول زندگي روزمره است و معيار مهمی در حفظ سلامت جسمي و رواني انسان محسوب می شود. 

کارشناس ارشد روانشناسی عمومی اظهار کرد:خواب يکي از نيازهاي اساسي انسان است و هرگونه اختلال در جريان طبيعي آن، علاوه بر ايجاد مشکلات رواني، مي تواند کارآيي فرد را نيز کاهش دهد. اختلالات خواب در جمعيت کلي، شيوعي بين ۱۵ تا 42% دارد. اين اختلالات منجر به بروز نتايج منفي و نامطلوب در کيفيت زندگي و عملکرد افراد مي شود.

 وی خاطرنشان کرد: کم خوابي با کاهش کيفيت زندگي، سلامت جسمي، رواني، اجتماعي و عاطفي فرد را به مخاطره مي اندازد. کيفيت خواب نامناسب با افزايش تنش، تحريک پذيري، افسردگي و به طور کلي با رضايت کمتر از زندگي ارتباط دارد./ح

برچسب ها: خواب ، استرس ، سلامت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار