مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت:

سه وعده غذایی را در ماه رمضان حفظ کنید

افراد روزه دار باید در این ماه مثل روزهای دیگر سال ۳ وعده غذایی را حفظ کننند و بهتر است به فاصله ۴۵ دقيقه تا يكساعت پس از افطار شام خود را صرف نمايند.

دكتر زهرا عبداللهي، مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت:استفاده از مواد غذايي آبكي مثل سوپ، آش، حليم كم روغن، فرني ، شيربرنج  و يا شله زرد كم شيرين و كم چرب در هنگام افطار مناسب است و موجب حفظ تعادل آب و املاح فرد روزه دار مي شود.

وی با بیان این که نكته مهم اين است كه در وعده افطار نباید یکباره حجم زیادی از غذا یا مایعات وارد معده شود افزود: چرا که  اتساع ناگهانی معده باعث اختلال در جریان خون دیگر اندامها و اعضاء بدن شده و از طرفی باعث بروز سوء هاضمه نیز می شود. مصرف یکباره مقادیر زیادی نوشیدنیهای سرد نيز ممکن است علائم ناراحت کننده گوارشی در فرد روزه دار به وجود آورد.

 عبدالهی عنوان کرد:مصرف بیش از حد موادغذایى شیرین و پرچرب هنگام افطار منجر به تشنگى مى شود و مصرف نوشیدنیهاى زیاد بوِِیژه مایعات خنك با رقیق كردن اسید معده و آنزیمهاى دستگاه گوارش سبب اختلال در هضم و جذب موادغذایى مى گردد، که مشکلاتی مانند درد شكم و نفخ رابدنبال دارد.

وی با تاکید بر این که باید در این ماه مثل روزهای دیگر سال ۳ وعده غذایی حفظ شوداظهار کرد:بهتر است  به فاصله  ۴۵ دقيقه تا يكساعت پس از افطار ، روزه داران شام خود را صرف نمايند. براي شام توصيه مي شود از غذاهايي كه با نان ( نان های سبوس دار مثل نان سنگک ) مصرف مي شوند، مثل كتلت ، انواع كوكوهايي كه باروغن كم تهيه شده است، خوراك سبزيجات همراه با گوشت
( ترجيحا گوشت سفيد مانند مرغ ،ماهي)  به همراه ماست و خيار يا دوغ و سبزي خوردن يا سالاد استفاده شود.

 عبدالهی خاطر نشان کرد:توصيه مي شود براي تامين آب مورد نياز پس از صرف افطار و تا قبل از خواب به تدريج از ميوه ها ، چاي كمرنگ و ساير مايعات به ويژه آب براي جبران كم آبي بدن استفاده شود. میوه هایی مثل طالبی ، گرمک ، هندوانه ، خربزه ، سبزی وصیفی ها مثل خیار ، گوجه فرنگی به تامین آب ازدست رفته بدن در طول روزه داری کمک می کنند./ح

برچسب ها: وعده غذایی ، روزه ، گوارش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار