معاون پژوهشي وزارت بهداشت خبر داد:

50 ميليون دلار صرفه جويي ارزي با ساخت واکسن آنفلوآنزاي فصلي

با توليد اين واکسن به جمع 5 کشور سازنده اين واکسن پيوسته‌ايم و صرفه جويي ارزي قابل توجهي داشته‌ايم.

دکتر قاضي، معاون پژوهشي وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، از توليد واکسن آنفلوآنزاي فصلي خبر داد و گفت: اين واکسن سالانه حدودا يک ميليون واردات را به خود اختصاص داده است و در گذشته با ارز مرجع در حدود 12 هزار تومان تا 15 هزار تومان بود که البته دو برابر خواهد شد.

وي در ادامه افزود: توليد داخلي اين واکسن باعث مي‌شود که هزينه تمام نشده آن در حدود نصف هزينه واردات باشد و بنابراين هزينه آن کاهش پيدا مي‌کند.

وي اظهار داشت: نياز ما به اين واکسن در حدود 5 ميليون است اما با اين وجود توليد آن را بيشتر مي‌کنيم.

وي همچنين از ساخت واکسن جديد خبر داد و گفت: واکسن فصلي است که در تکنولوژي آن نيازي به تخم مرغ نيست، چراکه تخم مرغ يک محصول وارداتي است.

قاضي در خصوص نحوه توليد واکسن از تخم مرغ گفت: تخم مرغ خاصيتي دارد که در آن ويروس به شدت رشد مي‌کند و محيط آن کشت بسيار خوبي براي ويروس‌هاست. بنابراين ويروس را کشت مي‌دهند و زياد مي‌کنند و پس از آن ويروس را ضعيف کرده و از بين مي‌برند و لايه‌اي از آن را برداشته و سانترفيوژ مي‌کنند و داخل واکسن قرار مي‌دهند.

وي با بيان اينکه در دنيا 5 کشور است که توليد واکسن دارند، گفت: ما نيز با توليد اين واکسن به جمع اين 5 کشور پيوستيم.

وي در پايان در خصوص صرفه جويي ارزي از توليد اين واکسن، گفت: نياز ما به اين واکسن در حدود 5 ميليون است که هر دوز واکسن آنفولانزا در حدود 10 دلار قيمت آن است و با اين حساب چيزي در حدود 50 ميليون دلار نياز ماست براي واردات که کنترل خواهد شد./ح
برچسب ها: وزارت بهداشت ، واکسن ، ارز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار