اراک/

تراز تجاري مثبت بيانگر پويايي توليد در استان مركزي است

رييس سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان مركزي گفت:صادرات این استان سال گذشته از میزان واردات پیشی گرفته که این تراز مثبت تجاری بیانگر پویایی تولید و برنامه محوری است.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک، زاوشي افزود: ارزش واردات استان مركزي پارسال ۲۵۶ ميليون دلارو صادرات يك ميليارد و ۲۰ ميليون دلار بوده است.
وي خاطرنشان كرد: استان مركزي از هدفگذاري برنامه پنجم توسعه در حوزه صادرات در دو سال گذشته پيشي گرفته و برآورد مي شود كه در سال هاي آينده نيز سير صعودي را در اين بخش طي كند.
زاوشي ادامه داد: بر اساس هدفگذاري برنامه پجم دستيابي به صادرات يك ميلياد و ۳۰۰ ميليون دلاري در سال ۹۴ (سال پاياني برنامه) پيش بيني شده است.
وي عنوان كرد: ميزان صادرات پيش بيني شده استان در سال ۹۰ و ۹۱ در برنامه پنجم توسعه به ترتيب ۷۷۰ و ۸۸۰ ميليون دلار بوده كه در سال ۹۰ با ۱۲۰ درصد رشد ۹۴۰ ميليون دلار صادرات در استان محقق شده و سال ۹۱ نيز استان صادرات يك ميليارد و ۲۰۰ ميليون دلار با رشد ۱۱۶ درصدي را تجربه كرده است.
رييس سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان مركزي بيان كرد: در سه ماه اول امسال ۲۰۹ هزار و ۵۳۰ تن انواع كالاهاي غير نفتي به ارزش ۱۸۹ ميليون و ۲۳۴ هزار و ۷۰ دلار از استان به ۲۸ كشورجهان صادر شده كه اين آمار به جز صادرات از مبادي گمركي ديگر نقاط كشور است.
عمده كالاهاي صادراتي استان مركزي شامل انواع گل آپارتماني، ماهيان زنده زينتي، گاز سي فوركات، دكل انتقال نيرو، شمش روي، انواع شيشه و آينه، سيلندرخالي، كيسه فريزر، شمش آلومينيوم، انواع محصولات شيميايي و كاشي و سراميك و كالاهاي وارداتي به اين استان شامل انواع قطعات رايانه، ورق هاي آهن و آلومينيم، انواع لوازم يدكي خودرو و قطعات برقي، الياف و مواد اوليه صنعتي است.
هم اکنون استان مركزي با دو هزار و ۹۲۰ واحد توليدي و صنعتي و نيروي كار مولد ۱۱۴ هزار نفر دربخش صنعت مقام دوم صنايع مادرتخصصي و قطب چهارم صنعت كشور را دارد./س

برچسب ها: تراز ، تجارت ، پویایی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.