نشريه "نيو ريپابليک" ؛

مقامات پيشين دولت آمريکا خواستار همکاري بيشتر اوباما با ايران بر سر برنامه هسته اي هستند

"جان بي جوديس" در مقاله جديد خود به درخواست اخير مقامات پيشين دولت آمريکا از "باراک اوباما" رييس جمهور آن کشور براي تلاش به منظور بهبود روابط با جمهوري اسلامي ايران اشاره مي کند و بخش هاي عمده اي از محتواي خواسته هاي آنان را بيان مي کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از نيو ريپابليک، نويسنده با اشاره به درخواست مقامات پيشين آمريکايي از دولت اوباما براي انعطاف پذيري در مقابل کشورمان مي نويسد ""ويليام لوئرز" سفير و ديپلمات پيشين و "توماس پيکرينگ" سفير و معاون پيشين وزارت امور خارجه آمريکا در دوران رياست جمهوري "بيل کلينتون" رييس جمهور پيشين آمريکا و "جيم والش" استاد علوم سياسي دانشگاه "ام آي تي" آمريکا به تازگي از باراک اوباما" رييس جمهور آمريکا خواسته اند تا رويکردي انعطاف پذيرتر در قبال جمهوري اسلامي ايران در پيش گيرد. اين گروه از اوباما خواسته اند تا از فرصت ايجاد شده پس از پيروزي "حسن روحاني" رييس جمهور منتخب ايران در انتخابات رياست جمهوري آن کشور استفاده نمايد. اين گروه از مقامات پيشين آمريکايي به دولت آمريکا توصيه کرده اند به منظور برون رفت از بحران سوريه با ايران تعامل فعالي را داشته باشد و در اين باره اظهار داشته اند "بايستي با آن کشور (ايران) در زمينه هاي مختلف سياسي، نظامي و اقتصادي به تعامل پرداخت." با اين حال اولويت نخست دولت آمريکا از ديد توصيه کنندگان به دولت اوباما حل مناقشات موجود بر سر برنامه هسته اي ايران است." 
نويسنده مقاله در ادامه به مخالفت توصيه کنندگان آمريکايي  با لفاظي هاي افراطي "بنيامين نتانياهو" نخست وزير رژيم صهيونيستي در مورد کشورمان مي پردازد و مي افزايد که اين گروه از توصيه کنندگان به دولت اوباما با راه جايگزيني که "بنيامين نتانياهو" نخست وزير رژيم صهيونيستي مطرح کرده است مخالف اند. آنان همچنين مخالفت خود را با پيشنهادات لابي رژيم صهيونيستي (آيپک) در مورد افزايش فشار و تحريم عليه ايران اظهار داشته اند چرا که معتقدند تشديد فشارها بر ايران مي تواند وضعيت را بدتر سازد و به سوي حالت جنگي سوق دهد. آنان معتقدند که دولت اوباما مي بايستي راهکار "ديپلماسي فعالی را با جمهوري اسلامي ايران در پيش گيرد و راهکارهاي لابي آيپک و نخست وزير رژيم صهيونيستي در قبال ايران و موضوع برنامه هسته اي آن کشور را شکست خورده مي دانند. اين گروه از توصيه کنندگان آمريکايي به دولت اوباما معتقدند که "عدم اعتماد متقابل" طرفين موجب شده تا تاکنون تعامل مستقيم ميان دو کشور رخ نداده باشد. " 
نويسنده در ادامه مي افزايد "اين سه مقام پيشين دولت آمريکا در عوض به دولت اوباما پيشنهاد کرده اند که به جاي در پيش گرفتن سياست تهدیدی در قبال جمهوري اسلامي ايران تلاش کند تا اعتماد ايرانيان را جلب نمايد. همچنين توصيه مي کنند که ضروري است در اين مسير دولت آمريکا و کشورهاي اروپايي تحريم هاي وضع شده عليه ايران را لغو کنند تا زمينه سازي لازم براي اعتماد متقابل طرفين ايجاد شود. آنان بر لزوم ديدار اوباما و روحاني ظرف ماههاي آينده تاکيد دارند." 
نويسنده در ادامه با اشاره به لزوم همکاري دولت اوباما با جمهوري اسلامي ايران در زمينه مسائل منطقه اي اشاره مي کند و در اين باره مي افزايد "توصيه کنندگان به دولت اوباما بر اين باورند که وي مي بايستي همکاري با جمهوري اسلامي ايران در سطح منطقه اي و در مورد امور کشورهايي چون عراق و افغانستان را افزايش دهد.آنان معتقدند که دولت اوباما مي بايستي تلاش کند تا رابطه جديدي ميان جمهوري اسلامي ايران و دولت آمريکا برقرار شود." 







برچسب ها: بین الملل ، ایران ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار