تلاش جان کری وزیر امور خارجه آمریکا که می کوشید نتیجه ای در مذاکرات صلح بین اسرائیل و فلسطین ایجاد کند، به نظر می رسد که شکست خورده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از الراي القدس: داستان کری هم مثل بقیه مسئولان آمریکایی است، هر وقت اسرائیل درهایش را به روی آن می بندد متوجه اسرائیل می شود و از آن می خواهند گامی به سوی عقب بردارد و امتیازاتی بدهد.او تلاش های خود را در ششمین سفر خود به منطقه آغاز می کند،

روشن است که سیاست امریکا تغییری نکرده است یعنی همان فریب و تحریک فلسطینی ها و تهدید به توقف کمک ها. اما جان کری باید توجه داشته باشد اگر بخواهد ادامه فشار بر عرب ها و فلسطینی ها را دنبال کند، باید گفت که تلاش هایش محکوم به شکست است.

سایت والای اسرائیل گفته است که آمریکا رئیس جمهور فلسطین، محمود عباس را تهدید کرده که اگر به مذاکرات برنگردد، ادامه کمک ها را متوقف می کند. به نظر می رسد که کری تنها تهدید به توقف کمک ها نکرده است بلکه بعید نیست از کمیته صلح هم بخواهد که برای این کمک ها قوانینی وضع کند و فلسطینی ها  را مجبور کند که بدون پیش شرط از اوایل سپتامبر به میز مذاکرات برگردد.

پیش شرط هایی که به آن اشاره شد چیزی جز این نیست که گفتگو ها بر اساس مرجعیت مشروعیت بین المللی و تصمیمات سازمان ملل متحد و بر پایه عقب نشینی از مرزها و توقف شهرک نشینی،از سر گرفته شود . در مقابل به نظر می رسد جان کری از تامین هر یک از این ضمانتها عاجز است و از ارائه اقدامات " بسته اعتماد" بعد از بازگشت فلسین به گفتگوها خبر می دهد، مثلا اینکه برخی از اسیران قدیمی فلسطینی در زندان های اسرائیل را آزاد کند و تسهیلات و کمک های اقتصادی ای به فلسین ارائه دهد.

در مقابل این تحریک ها و فریب فلسینی ها، باید موضع روشنی برای جلوگیری از بیهوده بودن این گفتگوها اتخاذ کند. تلاش ها و فشارهای جان کری نباید دیگر راه حل های فلسطینی را هر چند هم ساده باشند، دفن کند. از جمله این راه حل ها می توان به کاهش سطح روابط و هماهنگی با مقامات اسرائیل و عقب نشینی از برخی موضع گیری ها و امتیازات قبلی ای اشاره کرد  که به طور مجانی به طرف مقابل داده شده است. مهمتر از همه این ها برنامه های انضمام به سازمان های ملل متحد بعد از به رسمیت شناختن فلسطین به عنوان یک دولت غیر عضو در سازمان های بین المللی است.

آنچه که تعجب برانگیز است تردید فلسطین در اتخاذ این اقدامات است. این در حالی است که 29 نوامبر ماه گذشته فلسطین به عنوان دولت غیر عضو به رسمیت شناخته شده است اما اسرائیل اقدامات زورگویانه و مبارزه طلبی های خود را در مقابل تصمیمات بین المللی ادامه می دهد و بعد از تحریم اتحادیه اروپا بر شهرک ها در کرانه باختری و قدس اشغالی، قصد دارد هزار واحد مسکونی جدید در این شهرک ها بسازد. 



برچسب ها: جان کری ، مأموریت ، فلسطین ، صلح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار