یکی از کهکشان های موجود در آسمان کهکشان مارپیچی کلاه مکزیکی است که نام دیگر آن M104 می باشد و شما با استفاده از یک دوربین دوچشمی می توانید آن را رصد کنید.

به گزارش خبرنگار گروه علمی باشگاه خبرنگاران ؛کهکشان   M104به دلیل شباهتی که به کلاه مکزیکی دارد به نام کهکشان کلاه مکزیکی معروف است برآمدگی گسترده و بزرگ مرکز و خطوط غبار بارز این کهکشان که ما صفحه‌ی آن‌را تقریباً از لبه می توانیم در عکس ببینیم موجب شده که این کهکسشان شبیه کلاه مکزیکی باشد.


تلسکوپ 200 اینچی هِیل که این تصویر را ثبت کرده است میلیاردها ستاره‌ی پیر که نور برآمدگی مرکزی گسترده‌ای را ایجاد کرده اند را نشان می دهد و بررسی نزدیک از برآمدگی مرکزی ، نقاط روشن زیادی را نشان می‌دهد که در حقیقت خوشه‌های کروی موجود در این کهکشان هستند.

حلقه‌ی غباری منحصربه‌فرد M104 خانه‌ی ستاره‌های جوان و درخشان زیادی است و جزئیات پیچیده‌ای را به نمایش می گذارد که اخترشناسان هنوز کاملاً به آن‌ها پی نبرده‌اند و مکان دقیق آنها درست وسط این کلاه مکزیکی در طیف الکترومغناطیسی است که می‌درخشد و تا کنون ستاره شناسان تصور می‌ کردند که سیاه‌چاله‌ ای بزرگ درون آن وجود داشته باشد.

کهکشان کلاه مکزیکی حدود 50 میلیون سال‌نوری از زمین فاصله‌ دارد که ما ناظران زمینی می‌تواند با استفاده از یک تلسکوپ کوچک در جهت غربی آسمان و نزدیکی صورت‌فلکی سنبله آن را رصد کنیم.

در این تصویر خط غبار بارز و هاله‌ی درخشان ستارگان و خوشه‌های کروی آن به خوبی نمایان است.

برچسب ها: کهکشان ، کلاه ، زمین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار