دستان پنهان کویت در پس ناآرامي هاي سوریه

پايگاه خبري نشنال اينترست در گزارشي به افشاگري هاي تازه اي در مورد نقش پنهان كويت در مسئله سوريه پرداخته است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، در اين گزارش آمده است، در مسئله حمايت مالي از شوريان سوريه، كمك كنندگان مالي كويتي نقش مهمي بر عهده داشته اند و در اين مدت بيشترين تمركز رسانه ها بر روي دو كشور عربستان و قطر متمركز شده بود و كويت در اين موضوع كاملا ناديده گرفته مي شد.

در رسانه ها، بيش از همه عربستان سعودی و قطر را به عنوان تامين كنندگان مالي شورشيان سوريه تبليغ مي كنند اما شواهدي وجود دارد دال بر اينكه سیاستمداران مخالف در کویت تلاش های زيادي را برای جمع آوری پول نقد براي ارسال به مخالفان بشار اسد بكار گرفته اند. میلیون ها دینار کویتي، از کویت به ترکیه و اردن ارسال و از طريق كانال هاي مختلف در اختيار شاخه های مختلف جنبش به اصطلاح مقاومت سوریه توزیع مي گردد.

"شیخ صباح وزیر خالد الصباح" وزير امور خارجه کویت در توجيه رفتار كويت در مورد بحران سوريه به رويترز اعلام داشته است: "مردم کویت برای ارائه هر نوع کمک بشر دوستانه به مردم سوریه چه در داخل و یا خارج از سوریه،همدردي مي كنند".

اكنون تلفات اين جنگ، از صد هزار مورد عبور كرده است كه در اين بين زنان و کودکان قربانيان اصلي آن بوده اند. تنها تفاوت اصلي در اين مورد این است که دولت کویت رويكرد سياسي مستقلي را بر خلاف عربستان و قطر در اين موضوع داشته است.

این کار، توسط افراد قدرتمند و ذي نفوذ در کویت، از جمله چهره های سابق نمایندگان مجلس بر خلاف گرايش غربي،انجام مي دهند. یک گروه سلفی در کویت،به نام کمپین بزرگ کویت،در جمع آوری پول برای گروه های شورشی سوریه نقش منحصر بفردي داشته است طوريکه 12 هزار شورشی سوریه را می توان از طريق فعاليت هاي اين گروه حمايت مالي كرد.

دکتر ولید الطباطبايي،عضو سابق پارلمان كويت از چهره هاي شناخته شده در اين مورد محسوب مي گردد.وي به جای ارائه پول نقد،به دنبال ارسال موشک های ضد هوایی است. 

 ارسال چنين محموله هاي پيشرفته تسليحاتي ،به تشدید خشونت ها در سوریه كمك خواهد كرد.

اكنون مهمترين مسئله دسترسي شورشيان به سلاح هاي پيشرفته و تهديد امنيت منطقه مي باشد به همين دليل ترس اصلي غرب كاربرد اين تسليحات بر عليه اهدافي غير از بشار اسد عنوان مي گردد.

بر خلاف کمک هایي که توسط عربستان سعودی و قطر اختصاص يافته است، که بسیاری از آنها در حال حاضر توسط ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، ترکیه و اردن هماهنگ و ارائه شده اند، پول هاي اهدايي از سوي کویت خارج از کانال های رسمی انجام مي گيرد. 

جبهه النصره، احرار شام و القاعده سه جناح قدرتمند، اما از افراطی ترین ها ،مشتريان كمك هاي مالي كويت محسوب مي گردند.

نكته مهم اين است كه غرب و اعراب به جاي توانمند سازي افراد سياسي اقتصادي و اجتماعي ارشد جامعه سوريه براي گذار مسالمت آميز انتقال قدرت و جابجايي بشار،  به توانمند سازي گروه هاي تروريست و افراطي كه از حمايت مردمي نيز برخوردار نمي باشد،روي آورده اند.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار