کاهش وابستگی به درآمد نفتی با راه‌اندازی طرح‌های فولادی

راه‌اندازی طرح‌های فولادی و جلوگیری از خام فروش باعث افزایش درآمد و کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران در حال حاضر 12 میلیون تن تولید فولاد در کشور وجود دارد که میزان نیاز به فولاد بیش از 50 میلیون تن است. با وجود این نیازها از طرف دولت نظریه‌ای برای اجرای 7 طرح فولادی داده شد که در سال 1385 این 7 طرح کلید خورد و در حال حاضر رو به اجراست با وجود این طرح‌ها درصد مناسبی از نیاز کشور تامین می‌شود و حدودا تا 3 سال دیگر باید به اتمام رسد.

مجید منصوری عضو کمیسیون صنعت و معدن در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران گفت: این 7 طرح در مناطق مختلفی مثل فولاد چهارمحال بختیاری، فولاد کردستان و خراسان و جاهای دیگر کشور وجود دارد. باید برای اتمام این طرح هر یک را به شرکت‌های‌ فولادی واگذار کرد تا در زمان کوتاه‌تری پایان یابد و دولت هم وام‌هایی در اختیار این شرکت‌ها قرار دهد تا حمایتی شده باشند.

وی با بیان اینکه نقدینگی مشکل اصلی تولید فولاد است، گفت: مواد اصلی و اولیه برای تولید فولاد سنگ‌آهن و زغال سنگ است کشور در حال حاضر قادر به تولید این مواد اولیه نیست و مجبور به وارد این مواد از کشور استرالیا است.

وی افزود: با اتمام 7 طرح فولادی دولت تولید فولاد کشور افزایش می‌یابد و وابستگی به واردات کاهش می‌یابد.

منصوری تاکید کرد که باید با تمرکز وزارتی تشکیل داد با عنوان وزارت معدن که می‌تواند به تولیدات و صادرات کشور کمک ویژه کند و باعث توسعه و پیشرفت شود.

در ادامه هادی حسینی عضو کمیسیون اقتصادی صنایع و معادن بیان داشت: در حال حاضر تولیدات فولاد کشور به صورت سهمیه‌ای به بازار وارد می‌شود مانند ورق فولاد که اکثریت به صورتی است که برای تولید آن مواد اولیه را کمتر از قبل وارد می‌کنیم.

حسینی خاطرنشان کرد: چرخه‌‌ای در عرصه صنعت و معدن وجود دارد که در مرحله اول مواد اولیه وارد چرخه تولید شده و در ذو‌ب‌آهن و فولاد مبارکه کرده و تبدیل به شمش می‌شود و شمش فولادی به ورق و انواع فولاد تولید می‌شود که از طریق بازار بورس در اختیار مصرف‌کننده قرار می گیرد.

وی تصریح کرد: یبش از 80 درصد قیمت فولاد وابسته به مواد معدنی است که از نظر کیفیت می‌توانیم تبلیغات بیشتری را امروزه در صنعت فولاد برای سرمایه‌گذاران خارجی داشته باشیم. قیمت فولاد با توجه به وضع تورم تعیین می‌شود به طوری که وقتی نیروی انسانی افزایش حقوق پیدا کنند هزینه‌های پرسنلی، غذایی و درمانی سالانه افزایش پیدا می‌کند و به این ترتیب قیمت انرژی نیز افزایش پیدا کرده و مواد اولیه کشور افزایش پیدا می‌کند و قیمت فولاد هم به ثبات خود خواهد رسید.

موضوع اصلی در تولیدات کشور تبدیل و فرآوری مواد اولیه است که ضرورت طرح‌های فولادی را چند برابر می‌کند دولت باید از این پس جلوی خام‌فروشی به کشورهای دیگر را بگیرد .

انتهای پیام/

برچسب ها: فولاد ، نفت ، درآمد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار