سقوط قيمت نخودچي در بازار ايران

قيمت نخودچي و نخود سفيد در هفته گذشته سقوط کرد طوري که فقط در لپه نخودچي که يکي از مشتقات اين محصول فرآوري شده مي باشد شاهد 25 درصد کاهش قيمت بوده ايم.

نخودچي، تشکيل  دهنده آجيل ايراني است و به دليل طعمي مطبوع و قيمت  ارزان کاربرد زيادي دارد و با توجه به افزايش ساير اقلام آجيلي قيمت آن ثابت ماند و در مواقعي جايگزين پسته عيد سفره ايرانيان شد.

حامد موجي ممقاني مديرعامل تعاوني نخودپزان ممقان با تشريح بازار نخودچي گفت: از اسفند ماه سال گذشته اين رکود در بازار نخودچي ادامه داشته است و با توجه به  اينکه صادرات نخودچي به کشورهاي عربي و مسلمان در ماه مبارک رمضان افزايش مي يافت امسال به دليل نبود صادرات شاهد کاهش 25 درصدي قيمت اين محصول بوديم.

وي گفت: صنعتي که 35 درصد نخود سفيد کشور را مصرف ميکند کشاورزان نخود کار را هم تهديد مي کند طوري که در روزهاي اخير شاهد کاهش شديد قيمت نخود سفيد بوديم.

موجي ممقاني در ادامه افزود: کاهش قيمت اين دو محصول به دلايل مختلفي از جمله نبود تقاضا و عرضه زياد را يکي از اين دلايل اعلام کرد طوري که اکثر کارگاههاي نخودپزي ممقان مملو از نخود پخته است اما دريغ از خريدار يا صادرکننده اي که توليدات آنها را به بازار عرضه نمايد.

دليل دوم نيز سقوط قيمت جهاني نخود سفيد بود که در کاهش قيمت نخود و به طبع آن نخودچي تاثير منفي گذاشت اما اين خبر فقط شوک رواني به بازار نخود وارد کرد در صورتي که با همين قيمت ارزان جهاني حتي با دلار مرجع نيز واردات نخود سفيد از خارج از کشور به صرفه نمي باشد.

مديرعامل تعاوني نخودپزان پرمحصول بودن زمينهاي کشاورزي نخودکاران ايران را يکي ديگر از دلايل سقوط قيمت ها اعلام کرد و گفت: کشاورزان در دو سال اخير محصول خوبي را از زمينهاي کشاورزي خود برداشت کرده اند طوري که با واردات زياد نخود سفيد بازار از وجود اين محصول اشباع شده است حال در صورتي که بازار نخودچي بهبود نيابد برخي وارد کنندگان و کشاورزان مجبور به عرضه آن به زير قيمت بازار مي شوند که در اين صورت شاهد کاهش غيرمتعارف قيمت نخود خواهيم بود.

شهر ممقان يکي از شهرهاي شهرستان تبريز است که با جاي دادن 1300 کارگاه نخود پزي بزرگترين شهر توليد کننده نخودچي در جهان است ممقان سالانه حدود 220 هزار تن نخودچي را توليد و وارد بازارهاي بين المللي مي کند اين شهر 95 درصد نخودچي ايران و 60 درصد نخودچي جهان را تامين مي‌کند.
انتهاي پيام/
برچسب ها: قیمت ، نخودچی ، بازار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار