کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با ارکان نظام سیاسی جدید مصر که نتیجه جنبش 30 ژوئن بود، دیدار کرد؛ دیداری که - همانطورکه اعلام شد – از اقدامات برنامه ریزی شده در دوره انتقالی بحث می کرد و به بررسی ساز و کارهای قانونی برکناری محمد مرسی نپرداخت.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از اخبارک، نهایت چیزی که اشتون خواست، آزادی مرسی و برخورد مناسب با او به عنوان یک رئیس جمهور سابق بود.

مضمون این دیدار اعتراف ضمنی و علنی به دوره بعد مرسی بود و شاید از جدال بر سر مشروعیتی که تصمیم گیرندگان و به طور مشخص تصمیم های سیاسی در اروپا را به خود مشغول کرده بود، پرده برداشت. تصمیماتی که اخوانی ها به آن برای فشار بین المللی علیه ارتش در بازگرداندن مرسی به قدرت چشم دوخته بودند.  

اشتون همچنین با تعدادی از رهبران جماعت اخوان دیدار کرد و در این دیدار چیز جدیدی مطرح نکرد، بلکه تنها به برخورد خوب با مرسی و آزاد کردن او توصیه کرد.

وی اشاره کرد که موضع گیری اتحادیه اروپا مبنی بر عدم حمایت از مرسی و اعتراف کردن به حقیقت ماجرا است و اتحادیه اروپا هرگز از نقش " میانجی گری " خود فراتر از توصیه به برخورد خوب با مرسی و معاونان بزرگ او تجاوز نمی کند. واضح است که چشم دوختن به غرب با گذشت زمان شروع به افول کرد و غرب از حمایت موضوع حقوقی و انسانی عقب نشینی کرد به طوری که تنها به دنبال ایجاد چتر حمایتی برای رهبران اخوان و بویژه نزدیکان مرسی است.غرب نمی تواند راه حلى ارائه كند .. و ارتش تصمیم خود را گرفته و کار تمام شده به نظر می آید.

درحالی که اخوانی ها همچنان به دنبال خواسته اصلی خود، یعنی بازگشت مرسی به قدرت و مجلس منحل شده شورا و اجرای قانون لغو شده هستند. مسأله ای که شایان توجه است این که نیروهای غربی تحت هیچ شرایطی حتی احترام به راه حل دموکراسی نمی توانند روابط خود را با ارتش قربانی راضی کردن جماعت اخوانی ها کنند. غرب می داند گروهی از اسلام گرایان هستند که اصلا دموکراسی را به رسمیت نمی شناسند بلکه آن را انکار می کنند زیرا دموکراسی حاکمیت را از آن مردم می داند نه خداوند بلند مرتبه.. آنچه که کنجکاوی جامعه بین المللی را در مورد مصداقيت هىف حضور اسلام گرایان در میدان رابعة العدوية و النهضة برمی انگیزد این است که این اجتماعات آیا جنبه حمایت از دموکراسی دارد یا اینکه تنها برای دفاع از مرسی است و بس؟ 

علاوه بر اين مراكز کشورهای غربی تا کنون جریان اسلام گرا را منبع ترور می دانند. چنین پنداری باعث می شود که از هر نوع برخورد دوستانه با رنج انسانی و دفاع از مسائل اخلاقی و حقوقی ای که نیروهای اسلام گرا در جهان با آن مواجه می شوند، کاسته شود. حتی اگر تانک ها هم آنان را به زیر بگیرند کسی به خاطر همین برداشت، توجهی به آنها نمی کند. اسلام گرایان در مصر اکنون بدون هیچ گونه پوشش و دفاعی هستند و این حمایت ها در دوره حکومت مبارک به دلیل سیاست حذفی که در پیش گرفته بودند، ازبین رفت به طوری که تنها اسلام گرایان را در میدان حکومت قرار داده بود. برخي گمان می کردند چنین وضعیتی قدرتمندترین دوره اخوانی ها  به حساب می آید اما باید توجه داشت که چنین تصوری اشتباه است بلکه آنان در ضعیف ترین حالات خود به سر می برند، امری که اینک باعث حذف کامل اخوانی ها از قدرت در مقایسه با هر زمان دیگری، شده است. اخوانی ها تنها یک راه حل دارند و آن اینکه باید به گروه های ملی گرا پناه برند و در ساخت آینده مصر مشارکت کنند . این تنها راه است و گرنه با چنان آینده سیاسی تاریک و سختی مواجه می شوند و به سرنوشت شوم و وحشتناک و فاجعه باری سوق داده خواهند شد که ما ابدا چنین چیزی را برایشان آروز نمی کنیم. 




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار