اخبارک:

مصري ها و ملت فلسطین

ملت فلسطین در معرض تهاجم برخی از رسانه ها قرار گرفتند، حمله ای که تنها مقابل روابط تنگاتنگ مصر و فلسطین متوقف نشد، رابطه ای که از دیرباز وجود داشته و کتاب های تاریخی به ما می گویند که فلسطین امتداد طبیعی امنیت ملی مصر است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، مصر عهده دار مساله فلسطین شد و این قضیه به یک قضیه خالص مصری تبدیل گردید، از آن دفاع می کرد و این دفاع به منزله حمایت از امنیت ملی خود مصر بود، در نتیجه  جنگ مصر با اسرائیل در دفاع از قضیه فلسطین در واقع دفاع از امنیت مصر به حساب می آمد.

این روابط خالی از مشکلات و اختلافات نبود و تنش هایی بین این دو وجود داشته است، از جمله این اختلافات می توان به وقایع هجوم سیاسی علیه مصر بعد از قبول معاهده روجرز توسط  جمال عبدالناصر در 1969 اشاره کرد و یا زمانی که انور سادات در سال 1977 از قدس دیدن کرد و معاهده صلح میان مصر و اسرائیل را در مارس 1979 امضا کرد. اما دیری نپایید که دو کشور اختلافات را پشت سر گذاشتند و مصر به دفاع از قضیه فلسطین پرداخت به طوری که 100  هزار شهید را به خاطر فلسطین و امنت ملی اش داد.

اما مشكلات بار دیگر به دنبال تجزیه فلسطین خود را نشان داد. حماس نظام مبارک را متهم به دفاع از دشمن سیاسی خود کرد. جنبش فتح تونل هایی در مرز مصر و فلسطین حفر کرد و هجوم تندی را متوجه نظام سیاسی مصر ساخت.

 تا اينكه انقلاب 25 ژانویه 2011 رخ داد و نظام مبارک سقوط کرد و جماعت اخوان المسلمین حکومت را در دست گرفت . از اینجا مرحله جدیدی آغاز شد که نقش حماس و تاثیر آن در انقلاب 25 ژانویه خود را نشان داد.  این جنبش اعلام کرد که از محمد مرسی حمایت می کند و در مقابل دشمنان او می ایستد.

دغدغه اصلی آن همواره این بوده که از مرسی و اخوانی ها حمایت کند تا به طرح بین المللی اخوان که خود نیز به آن ایمان دارد، خدمت کند.


برچسب ها: مصر ، فلسطین ، امنیت ، تنش ، اسرائیل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار