تا ساعاتی دیگر قرارداد گازی ایران و عراق امضا می شود/صادرات گاز به عراق

معاون وزیر نفت از امضای قرارداد صادرات گاز ایران به عراق پس از ٢ سال کار کارشناسی در تهران و بغداد خبر داد و افزود: با نهایی شدن این قرارداد، حجم صادرات گاز ایران به ٥٥ تا ٦٠ میلیون متر مکعب در روز افزایش می یابد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، جواد اوجی معاون وزیر نفت با بیان این مطلب گفت: مذاكرات صادرات گاز ايران به عراق به منظور تامين گاز مورد نياز نيروگاه هاي المنصوريه و البغداد از دو سال و نيم گذشته ميان مسئولان ايراني و وزارت نيروي عراق آغاز شده بود كه هر دو كشور به موازات مذاكرات طي اين مدت، عمليات احداث خطوط لوله را شروع كردند.

مدير عامل شركت ملي گاز ايران تصريح كرد: با توجه به خاموشي هايي كه به دليل مشكل تامين سوخت در كشور عراق وجود دارد و نياز مبرم اين كشور به گاز، مطمئن بوديم كه مذاكرات نتيجه خواهد داد و به قرارداد مي رسد.

اوجي اضافه كرد: اين قرارداد نخستين قرارداد گازي است كه مذاكرات همزمان با عمليات احداث خط لوله دنبال مي شود، در حالي كه معمولا ابتدا قراردادها منعقد مي شوند و سپس عمليات احداث خطوط لوله شروع مي شود.

وي افزود: بر اساس اين قرارداد، جمهوري اسلامي ايران مكلف مي شود روزانه ۲۵ ميليون متر مكعب گاز به سمت نيروگاه المنصوره و البغداد عراق صادر كند.

مدير عامل شركت ملي گاز ايران، با اشاره به اينكه قيمت گاز صادراتي به عراق تقريبا مشابه فرمول قيمت هايي است كه براي ساير كشورها تعريف شده است، درآمد حاصل از صادرات گاز به كشور عراق و تامين گاز نيروگاه هاي المنصوريه و البغداد را روزانه نزديك به ۱۰ ميليون دلار و سالانه ۳.۵ تا ۳.۷ ميليارد دلار ذكر كرد.

اوجي طول اين خط لوله را ۲۲۷ كيلومتر در خاك ايران و ۲۷۰ كيلومتر در خاك عراق اعلام كرد و گفت: خط لوله ۴۷ اينچ از خط لوله ششم سراسري انشعاب گرفته شده است و از استان ايلام به سمت مرز با عراق در منطقه نفت شهر انتقال داده شده است؛ علاوه بر اين، طرف عراقي نيز به موازات جمهوري اسلامي ايران عمليات احداث خطوط لوله را شروع كرد.

وي با تاكيد بر اينكه، عمليات خطوط لوله در ايران و عراق رو به اتمام است، گفت: پروژه در خاك عراق به دليل درگيري هاي فيزيكي و مشكلات امنيتي براي مدتي كند شده بود كه اين مشكل با ورود ارتش عراق و حفاظت از اين پروژه مرتفع شد.

معاون وزير نفت گفت: صادرات گاز به كشور عراق در نيمه نخست سال جاري آغاز خواهد شد.
 
** تامين گاز نيروگاه هاي بصره، دومين مسير صادراتي گاز ايران به عراق

مدير عامل شركت ملي گاز ايران، افزود: علاوه بر قرداد نخست صادرات گاز به منظور تامين نياز نيروگاه هاي البغداد و المنصوريه، مذاكرات قرارداد دوم نيز به منظور تامين گاز دو نيروگاه در بصره عراق از يك سال و نيم گذشته آغاز شده است.

به گفته وي، در اين قرارداد نيز صادرات گاز از سمت جنوب كشور و منطقه خرمشهر توسط يك خط لوله ۴۲ اينچ به سمت بصره در دستور كار قرار خواهد گرفت و طرف عراقي نيز در خاك خود از طريق خط لوله اي به طول ۴۰ كيلومتر، گاز وارداتي را به دو نيروگاه واقع در بصره انتقال مي دهد.

وي با اشاره به اينكه، دومين مسير صادراتي گاز به عراق نيز انشعابي از خط ششم به سمت خرمشهر خواهد بود، افزود: بر اساس مذاكرات انجام شده، روزانه ۲۰ ميليون متر مكعب گاز از طريق اين خط لوله از ايران به عراق صادر مي شود و به اين ترتيب در مجموع كشور عراق روزانه ۴۵ مترمكعب گاز از ايران وارد خواهد كرد.

انتهای پیام/
برچسب ها: قرارداد ، گاز ، صادرات ، ایران ، عراق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار