رئيس سازمان سرمايه گذاري خارجي در گفتگو با باشگاه خبرنگاران؛

هيچ سود کارمزدي بابت تاخير در پرداخت بدهي نمي پردازيم/بدهي 29 ميليون دلاري ايران به بانک جهاني قابل حل و فصل است

عدم پرداخت بدهي 29 ميليون دلاري ايران به بانک جهاني به خاطر ناکارآمدی عملکرد این بانک در پی تحریم ها است.

بهروز عليشيري رئيس سازمان سرمايه گذاري و کمک هاي فني و اقتصادي ايران در گفتگوي تفضيلي با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران در رابطه با بدهي ايران به بانک جهاني گفت: بانک جهاني داراي يک مقررات حسابرسي و حسابداري براي همه کشورها است اين بانک بر پايه همين مقررات حسابرسي نحوه بازپرداخت بدهي کشورها به اين بانک را به مرحله اجرا مي گذارند.

عليشيري تصريح کرد:كشورها موظف اند براساس مقررات حسابرسي و حسابداري بانک جهاني اقدام به پرداخت بدهي هاي سررسيد شده خود ظرف حداکثر 6 ماه كنند.

وي اضافه كرد: در خصوص بازپرداخت بدهي سررسيد شده ايران، كشورمان تا 15 ژانويه 2013 تا سقف 29 ميليون دلار بدهي سررسيد شده خود را بازپرداخت کرد.

وي با اشاره به اينكه در همان تاريخ( 15 ژانويه 2013 ميلادي) ما از بانک مرکزي خواستيم که دستور پرداخت بدهي ايران به بانک جهاني را از محل حساب مان نزد بانک مرکزي اعلام کند ، اظهار داشت : بانک مركزي اين کار را در موعد مقرر انجام داد و بدهي ها در همان تاريخ قيد شده در ماه ژانويه براي بازپرداخت به بانک جهاني به حساب بانک تعيين شده از سوي بانک جهاني پرداخت شد.

رئيس سازمان سرمايه گذاري خارجي و کمکهاي فني و اقتصادي ايران تصريح کرد: با گذشت 15 روز از زمان پرداخت بدهي ايران به بانک جهاني به حساب بانک رابط متاسفانه اين بانک اعلام کرده: که به علت تحريم هاي اعمال شده از سوي آمريکا بر عليه ايران قادر به انتقال پول بدهي ايران به حساب بانک جهاني نيست به همين منظور اين پول رسما به حساب ايران بازگشت.

عليشيري با بيان اينکه اين موضوع فورا طي مکاتبات متعدد به طور رسمي به بانک جهاني اعلام شده ، اظهار داشت: مشکل مربوط به آنهاست و بانك جهاني و بايد اقدامات لازم را براي حل انتقال پول بدهي ايران به اين بانک را هرچه سريعتر انجام دهد.

وي عنوان کرد: طي مکاتبات انجام شده مسئولان بانک جهاني بعد از اعلام اين موضوع از سوي ايران پيگير حل مشکل در قالب گرفتن مجوزهاي لازم از خزانه داري  و دولت امريکا شدند ضمن آنکه در اجلاس بهاره اين بانک که در ماه اوريل برگزار شد طي ملاقاتي بين وزير اقتصاد که با حضور نمايندگان مجلس با معاون بانک جهاني برگزار شد، اعلام کرديم که اين مشکل صرفا مربوط به بانک عامل تعيين شده از سوي شما است نه ايران و بايد هر چه سريعتر اقدامات لازم را براي رفع ان به مرحله اجرا گذاشته شود.

عليشيري تاكيد کرد: بر اين اساس از تاريخ 21 آوريل 2012  تا 4 ژوئن 2013 طي مکاتبات متعدد بين ما با بانک جهاني بانکها از سوي بانک جهاني اعلام شد که مشکل هنوز حل نشده و ما پيگير دريافت اجازه از خزانه داري و دولت آمريکا هستيم.

 وي ادامه داد: اين موضوع طبق اعلام بانک جهاني در تاريخ 4 ژوئن براي پرداخت بدهي ايران به بانک جهاني حل و فصل شد.

عليشيري با تاکيد بر اين نکته که در اين مدت نامه نگاري هاي متعددي از سوي وزير اقتصاد و حتي توسط سازمان سرمايه گذاري خارجي با بانک جهاني براي حل موضوع مربوطه انجام شده است ،گفت: طبق اعلام بانک جهاني در تاريخ 4 ژوئن ما نيز برنامه خود را براي پرداخت بدهي خود به بانک جهاني از همان تاريخ آغاز کرده ايم که بر اين اساس تا 16 جولاي (25 تيرماه) توانستيم 4 فقره از بدهي هاي خود را به ميزان 10 ميليون دلار به بانک جهاني پرداخت کنیم .

ريئس سازمان سرمايه گذاري خارجي عنوان کرد: بانک جهاني با اين اقدام خود پروژه هاي جاري کشور را تا زمان بازپرداخت بدهي ايران به  اين بانک نزد خود نگه مي‌دارد ضمن انکه اين بانک بر پايه مقررات حسابرسي خود اقدام به اعلام عمومي ميزان بدهي کشورها به بانک جهاني مي کنند.

عليشيري گفت: در اين رابطه ما طي ارسال نامه هاي متعدد ظرف ماهها و روزهاي اخير اقدامات لازم را براي برقراري ارتباط بانک جهاني با بانک رابط به منظور پرداخت بدهي ايران به بانک جهاني کرده و بدهي هاي خود را بر اساس اقساط سررسيد شده که رسما به بانک مرکزي و يا بانکهاي عامل اعلام مي کنند پرداخت مي کنيم.

وی ادامه داد : در رابطه با بحث بازپرداخت بدهي هاي ايران به بانک جهاني موضوع کاملا خارج از اراده و کنترل کشور ماست و اين در شرايطي است که دولت ها و کشورهاي آنها به ما تحميل کرده و بايد خودشان آنرا حل کنند.

معاون وزير اقتصاد تصريح کرد: در اين رابطه برخي از کشورهاي وام دهنده اروپايي و امريکايي توانسته اند با  اخذ مجوزهاي لازم از خزانه داري و دولت آمريکا مشکل مربوطه را حل کرده به طوري که تمام پرداختهايمان در حال حاضر به طور مستقيم با آنها انجام مي شود.

عليشيري با بيان اينکه ما  خود را متعهد به پرداخت بدهي خود به بانک جهاني مي دانيم ،تصريح کرد: به هيچ عنوان هيچ سود کارمزدي بابت تاخير در پرداخت بدهي خود به  اين بانک نمي پردازيم زيرا اين تاخير صرفا مربوط به آنهاست و هيچ ارتباطي به ما ندارد.

رئيس سازمان سرمايه گذاري خارجي گفت : همه ناظران مالي و حقوقي معتقدند که اين موضوع به هيچ عنوان صحيح نيست عليشيري با اشاره به پاسخ شديدالحن وزير اقتصاد به عملکرد بانک جهاني طي نامه ارسال شده در روز شنبه همين هفته به بانک جهاني عنوان کرد: در اين رابطه دکتر حسيني طي نامه اي اعتراض شديدالحن خود را به رئيس بانک جهاني در رابطه با بحث بدهي ايران به اين بانک اعلام کرده است که اين موضوع کاملا برخلاف پروتکل بين بانک جهاني و ايران است .

وي تصريح کرد: ما در حال مذاکره با مديران اين بانک هستيم زيرا همان طور که مي‌ دانيد عمليات مالي ما به هيچ عنوان از طريق سوئيفت انجام نمي شود و صرفا از طريق بانک واسط مورد تائيد بانک جهاني در قالب پرداخت مستقيم  و يا حواله انجام مي شود.

عليشيري گفت: رفتار بانک جهاني کاملا غير حرفه اي بوده و کاملا واضح است که اين موضوع کاملا سياسي است و وضعيت فني کشورها باید در چارچوب استانداردها  مورد بررسي شود.

عليشيري عنوان کرد:در حال حاضر هيچ پروژه جديدي با بانک جهاني در دست نداريم و فقط از نظر فني با بانک جهاني در حال همکاري هستيم اما همين موضوع باعث شده که موضوع پرداخت وام از سوي بانک جهاني به ايران مسدود شود.

وي با بيان اينکه طبق نظر مشاوره حقوقي بانک جهاني طرح هاي پرداخت وام به ايران براي طرحهاي توسعه اي هيچ ارتباطي به تحريم هاي اعمال شده ندارد،گفت: متاسفانه با وجود اعلام نظر مشاوران حقوقي بانک جهاني به علت مخالفت سهامداران عمده اين بانک پرداخت وام به ايران متوقف شده است.

وي در پايان گفت: با وجود همه اين مشکلات ايران توانسته است طي چند ماه اخير دو بار در افزايش سرمايه عمومي بانک جهاني شرکت و حضور فعالنه داشته باشد به طوريکه در حال حاضر جزو بزرگترين سهامداران اين بانک محسوب مي شود.

ضمن آنکه سال گذشته ايران به عضويت کلوپ آيدا که يکي از نهادهاي وابسته به بانک جهاني است درامده که کار آن پرداخت  تسهيلات به کشورهاي کمتر توسعه يافته است.

وی بر این نکته صحه گذاشت که بدهي 29 ميليون دلاري ايران به بانک جهاني قابل حل و فصل است و به زودي خبر های جدیدی برای این مساله ارائه خواهد شد.

انتهاي پيام/
برچسب ها: عملکرد ، بانک ، جهانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار