در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

تولید یک میلیارد متر مکعب گاز تا یک سال آینده/ انعقاد دومین قرارداد صادرات گاز به کشور عراق؛ در آینده نزدیک

معاون وزیر نفت گفت: با بهره‌برداری از فازهای 15و 16 پارس جنوبی 340 میلیون متر مکعب توان تولید گاز شیرین و ترش افزایش می‌یابد، بطوریکه تا یک سال آینده یک میلیارد و 400 میلیون متر مکعب گاز تولید خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، جواد اوجی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، با اشاره به اینکه ایران نخستین کشور دارنده ذخایر گازی در جهان است افزود: بیش از 34 هزار میلیادر متر مکعب گاز در کشور قابل استحصال است و با توجه به میزان مصرفی که در بخشهای خانگی، تجاری ، صنعت و نیروگاههای کشور داریم ایران توان صادراتی بالای 200 میلیون متر مکعب گاز را در روز دارد.

وی تاکید کرد: در همین راستا در وزارت نفت با توجه به دارا بودن میادین گازی مشترک برنامه راهبردی تدوین شده است که با اجرای آن گاز کشورهای اروپایی را نیز تامین خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران به تشریح روند قرارداد گاز ایران با عراق اشاره کرد و گفت: موضوع قراردادگاز از دوسال پیش در دستور کار قرار گرفته بود چرا که ایران با داشتن میادین گازی می تواند بعنوان تامین گاز کشورهای همسایه و دنیا بصورت پایدار حضور داشته باشد.

اوجی اضافه کرد: در حال حاضر ایران حدود 30 میلیون مترمکعب به ترکیه ، و 1.5 تا 2.5 میلیون مترمکعب به ارمنستان  همچنین به نخجوان و عراق گاز صادر می کند و قرارداد حاضر به منظور تامین گاز 5 نیروگاه معادل 30 درصد سوخت مورد نیاز بغداد برنامه ریزی شده بطوریکه روزانه 25 میلیون متر مکعب گاز ایران مکلف شده به کشور عراق صادر کند. 

*ارزش 11.5 میلیون دلاری صادرات گاز به عراق

وی، میزان درآمد حاصل از صادرات گاز به کشور عراق روزانه 11.5 میلیون دلار و سالانه 3.7 میلیارد دلار اعلام نمود و افزود: پروژه احداث خط انتقال گاز به کشور عراق بالغ بر 850 میلیارد تومان بار مالی به همراه داشته است.
 
*افزایش 12.5 میلیون متر مکعب گاز با بهره برداری از فازهای پارس جنوبی

اوجی ادامه داد: با پیگیری وزیر نفت و بخش بالادستی که در صنعت نفت وجود داشت سرمایه گذاری خوبی در میادین مشترک فازهای پارس جنوبی صورت گرفته تا جاییکه هفته آینده بخشی از فاز 15و16 پارس جنوبی راه اندازی می شود که با بهره برداری از ان 12.5 میلیون متر مکعب هر ماه به میزان تولید گاز کشور افزوده خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: 24 میلیارد دلار در حوزه فازهای پارس جنوبی سرمایه گذاری شده است. 

***قرارداد صادرات ایران و عراق به منظور تامین سوخت 5 نیروگاه

اوجی اظهار داشت: قرارداد صادرات روزانه 25 میلیون متر مکعب گاز ایران به کشور عراق جهت تأمین سوخت نیروگاه‌های بغداد، شهر صدر و المنصوریه پس از دو سال مذاکره در روز 30 تیرماه به امضا رسید و پیش بینی می شود که این میزان گاز به 40 میلیون متر مکعب افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه جهت انتقال گاز ایران به کشور عراق انشعابی از خط ششم سراسری گرفته شده است، تصریح نمود: احداث این خط به‌طول 227 کیلومتر در سایز 48 اینچ با ظرفیت انتقال 37 میلیون متر مکعب گاز با 95 درصد پیشرفت در حال اتمام است و هم اکنون در مرحله نصب سیستم میترینگ قرار دارد.

*صادرات گاز به عراق در نیمه اول سالجاری

اوجی یادآور شد: طول این خط در کشور عراق نیز 270 کیلومتر است که  با اتمام این پروژه در نیمه اول امسال صادرات گاز به کشور عراق آغاز می‌شود.

معاون وزیر نفت، خاطر نشان کرد: در این قرارداد هر دو کشور تعهد دادند که در صورت کم کاری و کوتاهی در ارائه خدمات گازی جریمه پرداخت کنند.

* هزینه 75 میلیارد تومانی برای احداث خط لوله

وی هزینه احداث خط 227 کیلومتر را 75 میلیارد تومان از نظر ریالی و 20 میلیون یورو عنوان کرد و گفت: بار مالی در خاک عراق نیز برای احداث این خط لوله حدود 35 میلیون دلار بوده است و ظرف دو ماه آینده صادرات گاز به این کشور شکل خواهد گرفت.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، گاز را بهترین و مرغوب‌ترین سوخت برای نیروگاه برشمرد و افزود: گاز نسبت به سوخت مایع از نظر قیمت 60 درصد ارازانتر بوده تا جاییکه هزینه تعمیرات آن پایین و بعنوان سوخت پاک مورد استفاده قرار می گیرد.

*انعقاد دومین قرارداد صادرات گاز به کشور عراق؛ در آینده نزدیک

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران از انعقاد دومین قرارداد صادرات گاز به کشور عراق ظرف دو ماه آینده خبر داد و افزود: مذاکرات پیرامون این قرارداد نیز از سال گذشته شروع و طبق آن مقرر شد روزانه 20 میلیون متر مکعب گاز ایران جهت نیروگاه‌های جنوب عراق به این کشور صادر شود.

اوجی یادآور شد: پیش بینی می شود ظرف یک ماه آینده صاردات محقق شود.

وی افزود: جهت اجرای این پروژه نیز خط لوله 40 اینچ از خرمشهر به بصره در حال احداث است و با اجرایی شدن این پروژه حجم صادرات گاز به کشور عراق در سال 92 به حدود 45 میلیون متر مکعب در روز خواهد رسید.

* تزریق گاز به پاکستان تا سال 94

معاون وزیر نفت با اشاره به قرارد گازی ایران و پاکستان گفت: میزان قرارد گاز ایران و پاکستان 21.5 میلیون متر مکعب است که پیش بینی می شود تا 30 میلیون مترمکعب افزایش یابد و خط لوله احداثی این پروژه از عسلویه تا ایرانشهر- ایرانشهر تا مرز پاکستان شروع شده است.

وی تصریح کرد: این خط حدود 240 کیلومتر است که 80 تا 90 کیلومتر آن باقی مانده است و تا سال 94 کار تزریق گاز به این کشور شروع خواهد شد.

اوجی اضافه کرد: خط لوله صلح یا خط هفتم سراسری به طول هزار و 800 کیلومتر از عسلویه تا زاهدان و از زاهدان به سمت سربیشه خراسان جنوبی است که فاز نخست تا ایرانشهر هزار با قطر 56 اینچ به بهره برداری رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: خط هفتم سراسری گاز مورد نیاز را از پارس جنوبی تامین می کند و این توانمندی در کشور وجود دارد که 50 تا 60 میلیون متر مکعب گاز پاکستان و کشورهای شرق را تامین کند.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، اضافه کرد: عملیات توسعه فازهای پارس جنوبی توسط پیمانکاران داخلی انجام می شود و با توجه به پشتیبانی خوبی که از طرف مجلس و بانکها صورت گرفت ما شاهد راه اندازی 5 فاز پارس جنوبی به میزان 50 میلیون متر مکعب و فاز 12 که معادل سه فاز به میزان 80 میلیون متر مکعب گاز در کشور هستیم.

* تولید یک میلیارد متر مکعب گاز ظرف یک سال آینده

وی تاکید کرد: با بهره برداری از این فازها 340 میلیون متر مکعب توان تولید گاز شیرین و ترش افزایش می‌یابد، بطوریکه ظرف یک سال آینده یک میلیارد و 400 میلیون متر مکعب گاز تولید خواهیم کرد.

معاون وزیر نفت اظهار داشت: طی مذاکراتی که با کشور عراق در خصوص گاز رسانی به شهرها و روستا داشتیم این بود که پیمانکاران ایرانی 34 هزار کیلومتر خط لوله را از شبکه سراسری برای تامین گاز این کشور انجام دهند و این کار در سال آتی توسط مهندسان ایرانی شروع خواهد شد.

* صادرات 8.5 میلیارد متر مکعب گاز به ترکیه

اوجی یادآور شد: در سال گذشته 8.5 میلیارد متر مکعب گاز به ترکیه صادر ات داشتیم که از این میزان صادرات 4 میلیارد دلار درآمد ارزی نصیب کشور شد و کشور ایران توان صادرات 31.5 میلیادر متر مکعب گاز به ترکیه را دارد.

اوجی خاطرنشان کرد: قراردادها به مدت 25 سال تنظیم می‌شود هر دو کشور مکلف هستند که به این تعهدات عمل کند.

وی در خصوص صادرات گاز به کشورهای اروپایی گفت: آنچه که در قانون برنامه پنچم ذکر شده است ایران باید 10درصد سهم تجارت گاز را طبق برنامه چشم انداز دست پیدا کند که در حال حاضر 2.5 درصد است و با چند کشوراروپایی مذاکراتی انجام شده و برخی از مذاکرات در شرف امضای قرارداد هستند.

اوجی تصریح کرد: ترانزیت گاز از خاک ترکیه سال گذشته به صورت مکتوب انجام شده است تا براساس آن اجازه بدهند سالانه 30 میلیارد متر مکعب گاز ازخاک ترکیه به سمت اروپا ترانزیت شود.

وی یادآور شد: خط ششم سراسری از عسلویه به غرب لرستان و از آنجا تا مرز بازرگان ادامه دارد که این خط لوله به ظرفیت 110 میلیون متر مکعب گاز مورد نیاز استانهای ایلام، کرمانشاه، خوزستان و آذربایجان غربی است. 

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران اظهار داشت: خط لوله نهم از عسلویه تا بازرگان 180 کیلومتر به قطر 60 اینچ به ظرفیت 56 میلیون متر مکعب است و با توجه به مجوزی که که ترکیه به ایران داده بیش از 30 میلیارد متر مکعب گاز از ایران صادر کند. 

اوجی خاطرنشان نمود: توافق دیگری که با کشور عراق داشته‌ایم بحث صادرات گاز به اروپا از مسیر عراق و سوریه است.

* پیش بینی 8 میلیارد دلاری برای صادرات گاز به اروپا

وی با بیان اینکه دو مسیر جهت صادرات گاز به اروپا انتخاب شده است، تصریح کرد: یک مسیر از طریق خاک ترکیه است که از خط ششم سراسری 50 تا 60 میلیون متر مکعب گاز را از خاک ترکیه به اروپا منتقل می‌کند و مسیر دوم از خاک عراق به سوریه و از آنجا به‌سمت اروپا است که برآورد مالی این پروژه 8 میلیارد دلار پیش‌بینی شده است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، ا‌ظهار داشت: به ‌منظور اجرای این پروژه خط مستقلی با قطر 56 اینچ و با ظرفیت 110 میلیون متر مکعب از جنوب ایران (عسلویه) به‌سمت کشور عراق و از آنجا به سوریه احداث می‌شود که از طریق این خط بخشی از نیاز این دو کشور نیز تأمین خواهد شد.

اوجی در خصوص راه اندازی مخازن گازی گفت: اولین مخزن گازی در سراجه قم افتتاح شد که با بهر برداری از آن روزانه 3.5 تا 4 میلیون مترمکعب گاز برداشت می شود و 40 میدان مشترک شناسایی شده که از این تعداد 4 میدان در دستور کار قرار گرفته است. 

*بهره برداری از بزگترین مخزن ذخیره سازی جهان در هفته آینده

وی خاطرنشان کرد: دومین مخزن ذخیره سازی که بزگترین مخزن گاز در خاورمیانه و دنیاست  مخزن شوریجه در میدان خانگیران سرخس قرار دارد که قابلیت ذخیره سازی 4 میلیارد مترمکعب گاز را دارد که این میدان مراحل پایانی و تست را طی می کند که درهفته آینده به بهره برداری خواهد رسید.

گفتنی است که این میدان در شمال شرق کشور واقع شده که به بهره برداری از آن علاوه بر تامین بخشی از گاز ترکمنستان به شبکه گاز رسانی در استانهای شمال و شرق کشور کمک خواهد کرد. 

اوجی اضافه کرد: در حال حاضر بالغ بر 14 هزار و 500 روستا که معادل 65 درصد و 98 درصد شهر ها و 50 واحد صنعتی از نعمت گاز بهره مند هستند.

وی خاطرنشان کرد: با راه اندازی فازهای پارس جنوبی ازهفته آینده مشکلی درتامین گاز پالایشگاهها و خطوطانتقال و ایستگاه تقویت فشار نخواهیم داشت.

گزارش: حبیبه رحیمیان

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار