رئيس سازمان هواپيمايي خبر داد

الحاق ۳۸ فروند هواپيما به ناوگان هوايي كشور از ابتداي ۹۱ تاكنون

رييس سازمان هواپيمايي كشوري از صدور ۱۸ گواهينامه طراحي و ساخت وسايل پرنده در يك سال و نيم سال اخير خبر داد و گفت:‌ ۳۸ فروند انواع هواپيما در ۱۵ ماه اخير به ناوگان هوايي كشور افزوده شد؛ ضمن آنكه هواپيماهاي جديد در راه هستند.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران ، كاپيتان حميدرضا پهلواني‌ ابتدا در تشريح عملكرد بخش حمل و نقل هوايي از ابتداي سال 91 تاكنون، اظهار داشت: طي مدت ياد شده 38 فروند هواپيما شامل 5 هزار و 919 صندلي به ناوگان هوايي كشور افزوده شد.

وي با بيان اينكه 22 فروند از اين هواپيماها در سال گذشته و 16 فروند در سال جاري به كشور وارد شده است، افزود: در حال حاضر ناوگان هوايي كشور داراي 241 فروند هواپيما و 39 هزار و 788 صندلي پرواز است.

* ورود هواپيماهاي جديد ديگر به ناوگان هوايي تا پايان 92

پهلواني اضافه كرد: ورود هواپيماهاي جديد ديگري نيز تا پايان سال 92 در دستور كار سازمان هواپيمايي كشوري قرار دارد كه اميدواريم با ادامه روند ورود هواپيماهاي جديد، به هدف سند چشم‌انداز در اين‌باره كه همان دارا بودن تعداد 550 فروند هواپيما است، نزديك شويم.

خلبان پهلواني اظهار داشت: ممنوعيت خريد هواپيماهاي با عمر بالاي 12 سال ساخت براي تاسيس شركت‌هاي هواپيمايي جديد و مديريت طراحي و ساخت هواپيماي جت مسافربري 150+ نفره، از ديگر برنامه‌هايي بود كه سازمان هواپيمايي كشوري براي نوسازي و افزايش ناوگان هوايي كشور از سال گذشته تاكنون اجرا كرد.

* آمار سوانح هوايي غيرنظامي در سال گذشته صفر بود

رئيس سازمان هواپيمايي كشوري‌ در خصوص اقدامات انجام شده براي رشد ايمني صنعت حمل و نقل هوايي كشور، گفت: در راستاي افزايش ايمني پرواز هواپيماهاي غيرنظامي، با هدف كاهش سوانح و حوادث هوايي غيرنظامي و جلوگيري از وقوع رويدادهاي مشابه، گروه‌هاي كارشناسي براساس ضميمه 13 پيمان شيكاگو و اسناد 9756، 9422 و 9859، تشكيل و بازرسي‌هاي اجرايي منطبق با مقررات و موازين بين المللي حوادث را مورد بررسي قرار داد.

معاون وزير راه و شهرسازي ‌اظهار داشت: در راستاي اقدامات فوق‌الذكر و با استقرار و ارزيابي سامانه مديريت ايمني در شركت‌هاي ارائه دهنده خدمات هوايي، خوشبختانه از سال گذشته تاكنون سانحه و يا حادثه اي در بخش هوايي غير نظامي رخ نداد.

* صدور پنج فقره گواهينامه فرودگاهي/ بازرسي ماهانه از فرودگاه‌‌ها

وي به صدور پنج فقره گواهينامه فرودگاهي در فرودگاه‌هاي اصفهان، بندرعباس، شيراز، يزد و امام خميني (ره) بر اساس الزامات ايكائو اشاره كرد و گفت: سازمان هواپيمايي كشوري در جهت حصول اطمينان از رعايت قوانين و مقررات، استانداردهاي فرودگاهي و هوانوردي و تطابق با الزامات ملي و بين‌المللي در راستاي ارتقاء ايمني هوانوردي كشور همواره به صورت ماهانه حداقل دو بازرسي از فرودگاه‌هاي كشور به عمل مي‌آورد.

* تدوين پيش‌نويس لايحه اصلاح ساختار و وظايف سازمان و آئين‌نامه فرودگاهي
 
‌پهلواني تصريح كرد: لغو پروانه بهره‌برداري هشت شركت هواپيمايي، تعليق مجوز هفت شركت هواپيمايي ديگر به دليل عدم رعايت استانداردهاي پروازي از ديگر كارهاي انجام شده در طي 1.5 سال اخير است كه با بازرسي بازرسان سازمان هواپيمايي كشوري از همه شركت‌هاي هواپيمايي داخلي و خارجي انجام شد.

وي اضافه كرد: همچنين تدوين پيش‌نويس لايحه اصلاح ساختار و وظايف سازمان، تدوين آئين‌نامه فرودگاهي، تدوين آئين‌نامه بررسي سوانح مخابرات هواپيمايي و گواهينامه متخصصان هواپيمايي از جمله اقدامات حقوقي اين سازمان به شمار مي رود.

* امضاي يادداشت تفاهم با لبنان و افزايش فركانس پروازي
 
رئيس سازمان هواپيمايي كشوري‌ امضاي يادداشت‌تفاهم جديد با كشور عراق مبني بر افزايش پروازها از 12 پرواز هفتگي به 84 پرواز در هفته و افزايش پرواز تهران - كويت از 21 پرواز هفتگي به 40 پرواز را از ديگر اقدامات بين‌المللي صورت گرفته در زمينه هوانوردي برشمرد.

وي تأكيد كرد:‌ حضور در مجمع جهاني هواپيمايي كشوري در سنگاپور و امضاي يادداشت تفاهم با لبنان و افزايش فركانس پروازي از فعاليت‌هاي انجام شده در اين سازمان است.

رئيس سازمان هواپيمايي كشوري‌ به امضاي يادداشت تفاهم با پاكستان و افزايش فركانس پروازي در اين مسير اشاره كرد و گفت: در جهت افزايش همكاري با كشورهاي مختلف تفاهم‌نامه‌اي با برخي كشورها در خصوص پرواز وسايل پرنده با ثبت خارجي در كشور از جمله امضاي تفاهم‌نامه با كشور تاجيكستان و از اين قبيل صورت گرفته است.

* صدور 18 گواهينامه طراحي و ساخت وسايل پرنده

معاون وزير راه و شهرسازي افزود: در سال 91 و سه ماه ابتدايي امسال، در مجموع 18 گواهينامه طراحي و ساخت وسايل پرنده، شامل گواهينامه تأييديه سازمان طراحي (DOA)، گواهينامه شبيه ساز پرواز (FSTO)، گواهينامه تأييديه توليد، گواهينامه‌هاي تغيير در طراحي (STC)، گواهينامه تأييديه سازمان توليد (POA) و گواهينامه تأييديه طراحي قطعه (PMA) صادر شد.

* صدور 199 مجوز دفتر خدمات مسافرت هوايي طي 1.5 سال اخير

وي تصريح كرد: از ابتداي سال 91 تا ابتداي تيرماه جاري، 199 مجوز دفتر خدمات مسافرت هوايي در سراسر كشور صادر شد و 1297 دفتر مورد بازرسي قرار گرفت كه در اين بازرسي‌هاي انجام شده 30 مجوز لغو، 94 مجوز تعليق و 70مجوز رفع تعليق شده است.

* صدور 6 بخشنامه و دستورالعمل ويژه ساماندهي تأخيرات پروازي‌

رئيس سازمان هواپيمايي كشوري از ديگر اقدامات سازمان هواپيمايي كشوري طي 15 ماه گذشته را ساماندهي تاخيرات پروازي عنوان كرد و افزود: در اين راستا 6 بخشنامه و دستورالعمل ويژه ساماندهي تاخيرات پروازي صادر و براي اولين بار در كشور كميته ساماندهي تاخيرات تشكيل شد به گونه‌اي كه حاصل اين اقدامات تاخيرات پروازي را به طور متوسط به 22 دقيقه كاهش داده است.

‌معاون وزير راه و شهرسازي درج قيمت، تاريخ و مشخصات مسافر، عدم ذكر جمله «غير قابل استرداد» در بليت، صدور بخشنامه‌هاي لازم و از اين قبيل را از ديگر اقدامات اين سازمان در جهت رعايت حقوق مسافر عنوان كرد.

* صدور حدود 250 هزار مجوز پروازي در مسيرهاي داخلي در 1.5 سال اخير

پهلواني به افزايش مسير و صدور مجوز پروازي به شركت هاي هواپيمايي اشاره كرد و گفت: از ابتداي سال 91 تاكنون براي شركت‌هاي هواپيمايي داخلي 249 هزار و 665 مجوز پروازي در مسيرهاي داخلي و خارجي و براي شركت‌هاي هواپيمايي خارجي 20 هزار و 38 مجوز پروازي در مسيرهاي خارجي صادر شد.

وي صدور 30 بخشنامه پروازي و رسيدگي به 1196 شكايت مربوط به دفاتر خدمات مسافرت هوايي، خدمات بار هوايي و مؤسسات هوايي را از ديگر اقدامات صورت گرفته به منظور كنترل و نظارت به موقع انجام پروازها و سيستم شبكه پروازي كشور عنوان كرد و گفت: در اين راستا 272 پرونده براي شركت‌هاي هواپيمايي تشكيل شد و 318 مورد جلب رضايت شاكيان صورت گرفت.

* انجام 175 چك پروازي از مبادي ورودي و خروجي فرودگاه‌ها

خلبان پهلواني همچنين به تدوين «برنامه ملي امنيت هواپيمايي كشوري» و «برنامه ملي كنترل كيفيت امنيت هواپيمايي كشوري» در 1.5 سال اخير اشاره كرد و گفت: در دومين مرحله از بازرسي امنيتي توسط بازرسان ايكائو از امنيت هواپيمايي كشور بار ديگر برگ زريني در تاريخ هواپيمايي ايران رقم خورد و ايران جزء 10 كشور برتر جهان در حوزه امنيت هواپيمايي كشوري به شمار رفت.

معاون وزير راه و شهرسازي افزود: از ابتداي سال 91 تاكنون، 500 آزمايش پروازي و بررسي عملكرد سيستم‌هاي كمك ناوبري و راداري ( VOR - ILS - NDB - DVOR - DME - SSR - ASR - PSR ‌) در سطح كشور كه منجر به عملياتي ماندن فرودگاه‌ها به لحاظ پروازي مي‌شود، صورت گرفته است.

رئيس سازمان هواپيمايي كشوري‌ اضافه كرد: همچنين 175 چك پروازي از مبادي ورودي و خروجي فرودگاه‌ها (طرح‌هاي تقرب فرودگاهي) كه سلامت پروازها در ترمينال‌ها و هنگام نشست و برخاست‌ را تضمين مي كند صورت گرفته است.

انتهاي پيام/
برچسب ها: الحاق ، ناوگان ، هوایی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار