موسسه تحقيقاتي فارست اند سوليوان ؛

صنعت پزشكي ايران آينده درخشاني دارد

موسسه مشاوره اي و تحقيقاتي فارست اند سوليوان با انتشار گزارشي در خصوص صنعت پزشكي كشورمان آينده درخشاني را براي صنعت پزشكي ايران پيش بيني كرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه خبري هرالد آنلاين،   اين موسسه تحقيقاتي كه در حوزه تحليل بازار فعاليت مي كند در ابتداي گزارش خود نوشت صنعت بهداشت و درمان ايران آينده روشني دارد. اين كشور در زمينه پتانسيل سرمايه گذاري بلند مدت در ميان كشورهاي منطقه خاورميانه و آفريقا در رتبه پانزدهم جاي دارد. با توجه به جمعيت 75 ميليوني ايران –كه بيش از 50درصد آنها كمتر از 35 سال هستند- و ثروت فراوان ناشي از ذخاير نفت و گاز، پيش بيني مي شود توليد ناخالص داخلي ايران در ده سال آينده به طور ميانگين 2.4درصد رشد كند.همچنين  به دليل اصلاحات بهداشت و درماني و با توجه به جمعيت ايران اين كشور از نظر دريافت جوايز پزشكي در رتبه خوبي قرار دارد.
   جمعيت جوان عظيم  به همراه فضاي موجود در  صنعت بهداشت و درمان جهت پيشرفت،  وعده رشد بخش خصوصي و سرمايه گذاري در بخش هاي داروسازي ،تاسيسات بهداشتي و درماني و بازار تجهيزات پزشكي را مي دهد. 
  ارزش پولي صنعت بهداشت و درمان ايران در سال 2011 ميلادي 26.44 ميليارد دلار بود كه در سال 2012 با رشدي 6.4درصدي به 28.13ميليارد دلار رسيد. در حال حاضر هزينه هاي درماني 55درصد است كه در ميان كشورهاي همسايه رقم بالايي است. بيماري هاي قلبي و عروقي عامل 45درصد از مرگ ها در ايران است ،در حالي كه حوادث جاده اي عامل اصلي 18 درصد مرگ ها است كه البته منجر به معلوليت و مصدوميت تعداد زيادي نيز مي شود. سومين عامل اصلي مرگ ومير در ايران بيماري سرطان است(علت14درصد مرگ و ميرها سرطان بخصوص سرطان ريه است كه پيش بيني مي شود تا سال 2030 به 18درصد افزايش يابد).بنابراين نياز به  محصولات و سيستم  پزشكي بهتر براي حل مسائل بهداشتي و درماني ايران ،سرمايه گذاري در بخش صنعت پزشكي ايران را تاييد مي كند.
  بازار داروسازي ايران در سال 2012ميلادي 3.51 ميليارد دلار ارزش مالي داشت كه پيش بيني مي شود تا سال 2014 ميلادي سالانه 13درصد رشد داشته باشد.
   پيش بيني مي شود هزينه در بخش داروسازي تا سال 2019ميلادي با رشد سالانه 11درصد به رقم 4.14 ميليارد دلار برسد. 
در اين گزارش تصريح شده است، ايران 90درصد از داروهاي مورد نياز خود را در داخل توليد مي كند و وزارت بهداشت ايران  هدف گذاري بلند پروازانه اي كرده و قصد دارد طي مدت چهار سال در بخش توليد دارو به خود كفايي برسد.توليدات داخلي بيشتر روي داروهاي «ژنريك»(عمومي) متمركز شده و بيش از 70 شركت داروسازي داروهاي ژنريك توليد مي كنند. اما از طرف ديگر كمبود داروي «خاص» در ايران درها را به روي محصولات چيني و هندي باز كرده است.  
 اين گزارش مي افزايد ارزش صنعت تجهيزات پزشكي ايران در سال 2012 ميلادي 964 ميليون دلار بود.سرمايه گذاري دولت براي نوسازي خدمات و تاسيسات بهداشتي و درماني  سنگين بوده است.در حالي كه بخش خصوصي 10درصد بيمارستانها را در اختيار دارد هزينه هاي خصوصي 20درصد كل هزينه ها را شامل مي شود.
 تقريبا 88درصد از تجهيزات پزشكي ايران وارداتي است و از اين ميان 70.4درصد آن از كشورهاي اتحاديه اروپا بخصوص آلمان،هلند و انگليس وارد می شود .پيش بيني مي شود در بخش تجهيزات پزشكي ايران رشد مستمري وجود داشته باشد و همينطور پيش بيني مي شود ارزش مالي اين بازار تا سال 2017 به رقم يك ميليارد وپنجاه و سه ميليون دلار برسد.
  بنابراين گزارش پس از جنگ هشت ساله ايران و عراق دولت ايران نياز به اصلاحات را مشاهده كرد و در تلاش براي جذب و افزايش سرمايه هاي خارجي روي محور افزايش پرسنل پزشكي،بيمارستان هاو تاسيسات پزشكي و نيز بهبود خدمات و زير ساخت ها متمركز شد.
درسال 2012 ميلادي نسبت «پزشك به جمعيت»  در ايران 1به 845 بود که نسبت به رقم 1به 3120 در ده سال گذشته پيشرفت چشمگيري را نشان مي دهد و بيش از 90درصد جمعيت ايران به خدمات درماني دسترسي دارند.
  دولت بخش اعظم بيمه درماني را مي پردازد هرچند كه در سال 2001 قانوني تصويب شد كه اجازه تاسيس بيمه هاي خصوصي را داد.ارتش،شركت نفت و بانك ملي  بيمارستانهاي با کيفيتي براي خود دارند درحالي كه ايرانيان ثروتمندتر هم از بيمارستان هايي خصوصي باكيفيت بهره ميبرند.
  نویسنده مقاله مي گويد: صنعت پزشكي ايران هنوز جوان است و هنوز فضاي بسياري براي رشد در اين زمينه وجود دارد.
  گردشگري درماني در ايران رونق گرفته است زيرا اين كشور تخصص و مهارت هاي پزشكي را با هزينه هاي پايين ارائه مي كند.فقط در سال 2012 ميلادي ايران ميزبان 200 هزار گردشگر درماني بود كه 1.5ميليارد دلار براي ايران درآمد زايي داشتند، يعني دو برابر ارقام سال 2011.در ابتداي سال2013 ميلادي بالغ بر 85 هزار و 670 گردشگر درماني به ايران سفر كرده اند كه در مقايسه با سال گذشته ميلادي 135 درصد رشد داشته است. بيشتر اين افراد اهل كشورهاي آذربايجان،تركمنستان،كويت،عمان، هند و پاكستان هستند و بيشتر براي موارد چشم پزشكي، كاشت دندان، ارتوپدي و دندانپزشكي به ايران مي آيند. دولت ايران فرصت هاي موجود در توريسم درماني را درك كرده و براي ارائه خدمات بهتر به مراجعه كنندگان در زير ساخت ها سرمايه گذاری مي كند. براي مثال به گردشگران آذربايجاني در نزديكي مرز دو كشور خدمات پزشكي ارائه مي شود.همچنين تاكسي هايي در نظر گرفته شده تا گردشگران را از مرز به تاسيسات درماني مناسب ببرند.ايران تصميم دارد به قطب توريسم درماني در جهان اسلام تبديل شود و بخصوص به بيماران كشورهاي حوزه خليج فارس خدمات ارائه كند.
  اين گزارش در پايان ميافزايد با وجود آثار منفي تحريم ها بر روي بازار صنعت پزشكي ايران اين صنعت پس از جنگ در ايران رشد چشمگيري داشته است. ايران تلاش دارد با ارائه خدمات با كيفيت به ايرانيان و گردشگران درماني در ميان رقبا جايگاه خوبي براي خود به دست آورد. ايران با هدف تبديل شدن به قطب گردشگري درماني در جهان اسلام و با توجه به جمعيتش درها را به روي سرمايه گذاري بخش خصوصي بخصوص در بخش تجهيزات پزشكي و داروهاي خاص گشوده است.







اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار