رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران شعبه فارس خبرداد:

وجود تعرفه گذاری نامناسب در بخش دولتی وخصوصی

تعرفه گذاری نامناسب وناکافی در بخش دولتی وخصوصی یکی از مشکلات در فیزیوتراپی محسوب می شود.

احمد موذن زاده رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران شعبه فارس در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت:  در حال حاضر جایگاه فیزیوتراپی در هرم سلامت کشور ما در مقایسه با معیارهای جهانی، جایگاه مناسبی نیست خصوصاً با اجرای طرح ملی پزشک خانواده متأسفانه جایگاه مناسبی برای خدمات فیزیوتراپی و توانبخشی درنسخه 02 نظر گرفته نشده است.

وی افزود: بر اساس الزامات قانون برنامه پنجم توسعه، سهم پرداختی بیمار باید به 30 درصد کاهش  پیدا کند که این میزان در حال حاضر برای مراکز خصوصی فیزیوتراپی حداقل70 درصد است که علت آن عدم پذیرش تعرفه بخش خصوصی از سوی سازمان های بیمه گر پایه کشور است. وی در ادامه خواستار همکاری بیشتر سازمان های بیمه ای با مجموعه فیزیوتراپی در خصوص پذیرش تعرفه ها و کاهش سهم پرداختی بیماران شد.

موذن زاده تصریح کرد : مشکل دیگری که در حال حاضر وجود دارد تعرفه گذاری نامناسب و ناکافی چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی است . بر اساس قانون، تعرفه گذاری باید بر اساس نرخ تمام شده خدمات باشد که در حال حاضر برای فیزیوتراپی این نرخ تمام شده چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی 3 تا 5 برابر تعرفه فعلی است و به همین علت مراکز دولتی ما تماماً زیان ده هستند. همین امر باعث شده که شاهد تعطیلی یا واگذاری بخش های دولتی به بخش خصوصی باشیم.

وی همچنین از عدم پوشش بیمه ای خدمات نوین فیزیوتراپی مثل لیزردرمانی، مگنت درمانی، شاک ویو، درای نیدلینگ ،تیپینگ، موبیلیزاسیون و مانیپولاسیون انتقاد کرد و اظهار داشت در حال حاضر هزینه این درمان ها برعهده بیمار قرار دارد.

موذن زاده در ادامه بر لزوم ارتقای سطح علمی و تحصیلی فیزیوتراپیست ها بر اساس معیارهای جهانی تأکید کرده و اظهار داشت در حال حاضر در کشور امریکا 50هزار فیزیوتراپیست در مقطع دکترای حرفه ای فیزیوتراپی (DPT) مشغول به ارائه خدمت هستند. ما نیز اگر به دنبال اعتلای فیزیوتراپی در کشور هستیم، چاره ای نداریم جز اینکه سطح پایه فیزیوتراپی را چه از کنکور سراسری و چه در تحصیلات تکمیلی به دکترای حرفه ای ارتقا دهیم تا در راستای سیاست های کلی نظام مقدس جمهوری اسلامی و دورنمای 1404 بتوانیم در خاورمیانه حرف اول را در رشته فیزیوتراپی بزنیم. در همین راستا خوشبختانه پذیرش دانشجو در این مقطع در دانشگاه های علوم پزشکی ایران و تهران از سال جاری آغاز شده و پیگیری های لازم جهت پذیرش دانشجو در این مقطع توسط دانشگاه علوم پزشکی شیراز برای سال آینده در حال انجام است.

در ادامه ایمان رضایی دبیر انجمن فیزیوتر اپی استان فارس گفت: بسیاری از مشکلات دوره سالمندی با افزایش سطح آگاهی مردم و انجام اقدامات به موقع درمانی در دوران جوانی و میانسالی قابل پیشگیری بوده و رشته فیزیوتراپی نقش بسیار مهمی را در این زمینه ایفا می کند. کم تحرکی، ماشینی شدن کارها، نشستن طولانی مدت پشت میز و کار با رایانه در وضعیت نامناسب بدن از دلایل مهم افزایش مشکلات اسکلتی عضلانی و افزایش مراجعات به مراکز فیزیوتراپی در سال های اخیر می باشد.
 
وی همچنین اظهار داشت برگزاری دوره های بازآموزی مدون توسط دانشکده علوم توانبخشی شیراز و انجمن فیزیوتراپی استان فارس با استفاده از اساتید مجرب کشور به صورت ماهانه  و منظم در چندین سال گذشته نقش بسیار مهمی در افزایش آگاهی فیزیوتراپیست های استان از علم روز دنیا و به روز نگه داشتن اطلاعات علمی و مهارت های عملی آنها داشته است.  

وی  افزود: انتخابات هیات مدیره و بازرس انجمن فیزیوتراپی ایران شعبه استان فارس در دی ماه سال گذشته انجام شد و اعضای هیات مدیره جدید به شرح زیر جهت دوره 3 ساله انتخاب شدند:  فيزيوتراپيست احمد مؤذن زاده (مسئول شعبه)، فيزيوتراپيست ايمان رضايي (دبیر شعبه) فيزيوتراپيست  حمید بنی اسد (خزانه دار شعبه)، فيزيوتراپيست احمدرضا نعمت‌الهي،  فيزيوتراپيست علی تاجيك ، فيزيوتراپيست سید جمال الدین خاموشي و فيزيوتراپيست محمد كمال

عباس تاش به عنوان اعضای اصلی و فیزیوتراپیست اطمینان و فیزیوتراپیست لقایی به عنوان اعضای علی‌البدل. همچنین فیزیوتراپیست زهره دالکی به عنوان بازرس اصلی و فیزیوتراپیست منیژه ضمیرآزاد به عنوان بازرس علی‌البدل هیات مدیره انتخاب گردید.

مراسم بزرگداشت دوم مردادماه، روز فیزیوتراپی در استان فارس در تاریخ پنج شنبه 3مرداد 92  برگزار خواهد شد که در این مراسم  از پنج نفر فیزیوتراپیست نمونه استان فارس معرفی شده از انجمن فیزیوتراپی فارس، یک نفر فیزیوتراپیست پیش کسوت و سه نفر فیزیوتراپیست نمونه معرفی شده از سوی سازمان بهزیستی استان فارس، تقدیر به عمل خواهد آمد. /س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار