پايگاه تحليلي "نشنال اينترست":

آمريکا با ادامه اين روند امکان خروج احتمالي ايران از "ان پي تي" و در هم شکسته شدن اين پيمان را فراهم مي‌کند/ 120 کشور عضو جنبش عدم تعهد "صلح آميز" بودن ماهيت برنامه هسته اي ايران را تاييد کرده‌اند

نشنال اينترست در مقاله جديد خود با اشاره به برداشت تحريف شده آمريکايي ها از قوانين پيمان منع گسترش سلاح هاي کشتار جمعي به مقامات آمريکايي هشدار مي دهد که در صورت اعمال فشار بر ايران احتمال خروج کشورمان از پيمان ان پي تي وجود خواهد داشت.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از نشنال اينترست، "يوسف بات" کارشناس امور هسته اي و نويسنده مقاله ضمن انتقاد از ان دسته از تحليلگران غربي که مخالف پيشرفت هاي هسته اي کشورمان هستند مي نويسد "اخيرا "رابرت اينهورن" مشاور پيشين ویژه کنترل تسلیحاتی وزارت خارجه آمریکا با انتشار مقاله اي در نشريه "فارن پالسي" مدعي شده بود که ايران نبايد اجازه غني سازي اورانيوم را داشته باشد چرا که به گمان وي اقدامات هسته اي ايران منطبق با مفاد پيمان منع گسترش سلاح هاي کشتار جمعي (ان پي تي) نيست.

وي در ادامه مدعي شده بود که جمهوري اسلامي ايران مي بايستي حداقل بطور موقت هم شده غني سازي اورانيوم را به حالت تعليق درآورد تا اعتماد کشورهاي غربي به سوي آن کشور جلب شود. با اين حال اظهارات اينهورن از سطوح مختلف قابل رد هستند. ديدگاه وي همان رويکردي است که دولتمردان آمريکايي طي سالهاي گذشته در قبال برنامه هسته اي ايران اتخاذ کرده اند و نشان از برداشت نادرست آنان از قوانين ان پي تي دارد. بايد توجه داشت که برخلاف ديدگاه عمومي از نظر حقوقي و قانوني هيچ گونه نهاد بين المللي اي براي نظارت بر انطباق فعاليت هاي هسته اي کشوري با مفاد پيمان ان پي تي تعيين نشده است. در نتيجه ادعاي اينهورن فاقد مبناي حقوقي است. در مورد رعايت مفاد پيمان منع گسترش سلاح هاي کشترا جمعي نيز براي هيچ کشوري اجبار و الزامي وجود ندارد. واقعيت آنست که آژانس بين المللي انرژي اتمي نه بودجه و نه اختيار کافي براي گسترش فعاليت هاي نظارتي در اين حوزه را ندارد." 

نويسنده در ادامه اشاره مي کند که با وجود نبود نهاد بين المللي داراي اختيار براي بررسي احتمال نقض قواينن پيمان ان پي تي از سوي کشورهاي دارنده فناوري هسته اي اما کارشناسان مختلفي در اين زمينه صلاحيت اظهارنظر را دارند و در اين باره مي افزايد "عليرغم آنکه چارچوب رسمي اي از سوي آژانس بين المللي انرژي هسته اي بريا بررسي و نظارت بر فعاليت هاي هسته اي و ميزان انطباق آن با مفاد پيمان ان پي تي وجود ندارد اما کارشناساني در اين زمينه وجود دارند که صلاحيت اظهارنظر را دارند.

"هانس بليکس" رييس پيشين آژانس بين المللي انرژي اتمي در مورد برنامه هسته اي ايران اظهار نظر کرده بود و به "سلامت" آن اشاره کرده بود و افزوده بود "ايران تخلفي از مفاد پيمان ان پي تي مرتکب نشده است. هيچ گونه شواهدي وجود ندارد که نشان دهد جمهوري اسلامي ايران در صدد ساخت سلاح هسته اي است.گ همچنين "محمد البرادعي" دبيرکل پيشين آژانس بين المللي ارنژي اتمي و برنده جايزه صلح نبول نيز در اظهار داشت که هيچ گونه شواهدي که اثبات کند فعاليت هسته اي ايران ماهيت نظامي دارد يافت نشده است. وي در اين بارهنتيجه گيري کرده بود که در صورتي که آمريکايي خواستار حل مشکلات خود با ايران بر سر برنامه هسته اي آن کشور هستند بايستي از طريق ادامه روند مذاکرات و در چارچوب پيمان ان پي تي اين کار را انجام دهند." 

نويسنده در ادامه با ابراز تاسف از رويکرد خصمانه دولت آمريکا عليه کشورمان و تبعيت آن دولت از سياست "تحريم" و نه "مذاکره" در قبال ايران هسته اي مي افزايد "با اين حال، متاسفانه دولت آمريکا بيشتر مايل بوده تا تحريم ها را عليه ايران تشديد کند. دولت آمريکا تاکنون از خود تمايلي براي حل مشکللاتش با ايران بر سر برنامه هسته اي آن کشور از طريق قانوني و ديپلماتيک نشان نداده است. براي مثال، اخيرا "سزار گري سيمور" يکي از تحليلگران انديشکده "بروکينگز" در مقاله جديد که منتشر کرده است به کارشکني هاي دولت اوباما در مسير ميانجي گري چندين سال گذشته برزيل و ترکيه در روند مذاکرات هسته اي کشورمان اشاره کرده و در اين باره افزوده است "وي در مقاله خود اظهار داشته که برزيل و ترکيه با جمهوري اسلامي ايران بر سر کاهش تحريم هاي وضع شده از سوي آمريکا عليه آن کشور به توافق رسيدند اما پس از آن اين دولت آمريکا بود که بار ديگر تحريم هاي ضد ايراني را تشديد کرد.

بنظر مي رسد که کشورهاي غربي بر روي تحريم هاي ضد ايراني بيش از اندازه تمرکز کرده اند. "ري تکيه" در بازخواني کتابي تحت عنوان "کودتاي 28 مرداد، سيا و ريشه هاي روابط معاصر ايران و آمريکا" که توسط‌ "يرواند آبراهاميان" نوشته شده است خاطر نشان ساخته که وضع تحريم از سوي قدرتهاي غربي عليه ايران پيشينه اي تاريخي دارد و در اين باره مي افزايد "دولت انگليس در زمان ملي شدن صنعت نفت ايران به منظور در هم شکستن تلاش هاي ايرانيان در اين رابطه تحريم هايي را عليه آن کشور وضع نمود. لندن به هيچ وجه خواستار تعامل با ايران نبود بلکه دائما دولت مصدق را به توقيف کردن دارايي هاي ايران تهديد مي کرد."

اکنون بنظر مي رسد که واشنگتن نيز قصد دارد تا همانند انگلس دهه 50 ميلادي در قبال ايران رفتار کند. آمريکايي ها مي خواهند از ديپلماسي تنها براي تضمين افزايش فشار کشورهاي غربي عليه ايران استفاده نمايند. اين اقدامي خطرناک خواهد بود چرا که مي تواند منجر به فروپاشيدن پيمان ان پي تي و حتي خروج ايران از آن شود. در صورتيکه دولت آمريکا نشان داده که قصد دارد تا از آژانس بين المللي انرژي اتمي و مفاد پيمان ان پي تي به عنوان حربه اي براي تشديد فشار عليه ايران استفاده نمايد.

تفسير غلط از پيمان منع گسترش سلاح هاي کشتار جمعي (ان پي تي) تنها منحصر به مقامات دولتي آمريکا محدود نمي شود و بسياري از انديشکده هاي آمريکايي نيز در تحليل هاي خود از اين موضوع رنج مي برند. براي مثال، انديشکده "براي علوم و امنيت بين المللي" در مقاله اي که به تازگي منتشر کرده ادعاهاي کذبي را در مورد برنامه هسته اي ايران مطرح کرده است. اين در حاليست که "سرگئي لاوروف" وزير امور خارجه روسيه نيز پيش تر اظهار داشته بود که جمهوري اسلامي ايران در مورد فعاليت سانتريفيوژهايش کاملا متعهد به مفاد آژانس انرژي اتمي است." 

نويسنده با هشدار به دولت آمريکا در مورد برداشت هاي غلطش از پيمان ان پي تي و تحت فشار قرار دادن کشورمان از اين طريق مي افزايد "در صورتيکه ايران احساس کند که حضور در پيمان ان پي تي برايش مثبت نخواهد بود و همچنين دولت امريکا نيز به اعلام فشارهاي خود عليه ايران و کاربرد سوء از پيمان ان پي تي ادامه دهد احتمال خروج ايران از آن پيمان وجود خواهد داشت. در اين ميان بايد يادآور شد که 120 کشور عضو جنبش عدم تعهد بر سر "صلح آميز" بودن ماهيت برنامه هسته اي ايران با يکديگر به توافق رسيده اند."




   

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار